Uitgenodigd voor dienst bij crematie

Ds. D. Breure / 4 reacties

Vraag

Er is al enkele malen een vraag gesteld over crematie. Wat kun je het beste doen als iemand gecremeerd wordt? We zijn uitgenodigd en deze mensen staan ons zeer nabij. We zijn uitgenodigd voor de herdenkingsdienst en niet voor de plechtigheid en wat er verder nog op volgt.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als ik het goed begrijp gaat de vraag niet over crematie als zodanig. Op grond van Genesis 3, Jezus' voorbeeld van begraven worden en 1 Corinthe 15 (het zaaien) dienen wij dat af te wijzen.

Maar als we het hierover eens zijn hoe dan te handelen in onderstaande situatie? Het lijkt me allereerst dat we hierin een zekere vrijheid voor het eigen geweten naar God toe moeten respecteren. In wat we doen zouden twee dingen tot uiting moeten komen lijkt mij: het meeleven met de familie en het duidelijk maken dat crematie niet de door God gewilde wijze van doen is. Wie alleen op één van de twee focust vergeet het andere. Het wel bijwonen van de dienst, maar niet meegaan naar de crematie kan een goede handelwijze zijn, als maar uitgelegd wordt waarom zo gehandeld wordt. Wie ook niet naar de dienst gaat moet heel goed laten blijken dat het meeleven en de bewogenheid er wel degelijk is. Wie ook meegaat naar de crematie moet laten blijken op andere manier dat crematie niet door God gewild is.

Persoonlijk zou ik denk ik optie 1 doen (wel de dienst, niet de crematie bijwonen) maar ik kan me indenken dat een andere bijbelgetrouwe christen één van de twee andere opties hanteert. Het belangrijkste is: met vrede naar de HEERE toe in het eigen geweten.

Wijsheid gewenst! En de genade om voor de familie tot zegen te mogen zijn.

Ds. D. Breure

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Kockengen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

cremerendood
4 reacties
ceciel72
mooi antwoord.
Als personen/vrienden je goed kennen hoef je dit toch niet te moeten uitleggen?
Respect en begrip voor elkaar dan kom je al heel ver..
dijna61
Je kunt toch gewoon gaan?
Dit is iets waarbij jouw mening helemaal niet gevraagd wordt en er ook niet doet.
Spatie
Ik dacht dat een crematie altijd later plaatsvond, zonder nabestaanden en genodigden. Of heb ik het mis?
Race406
Je gaat niet omdat het een crematie is, je gaat omdat je iemand de laatste eer wilt bewijzen/afscheid wilt nemen van die persoon, of alleen omdat je er voor de nabestaanden wilt zijn op dat moeilijke moment van definitief afscheid nemen.
Begraven vind ik zelf het mooiste, voor zover je in dezen van mooi kunt spreken...
Wij zien begraven als Bijbels en cremeren als iets wat christenen niet doen. Daar is ook heel veel voor te zeggen vanuit de Bijbel. Echter: dat is wat WIJ vinden. In andere landen worden vele christenen gewoon gecremeerd, zonder enig bezwaar...