Eigenbelang of Gods eer

J.W.N. van Dooijeweert / 9 reacties

Vraag

Ik weet het allemaal niet meer. Mijn hersenen draaien overuren. Wil ik wel echt de Heere zoeken en dienen? Hoe weet ik dit? Is het eigenbelang, in plaats van zoeken naar Gods eer? Heeft de Heere wel echt in mij gewerkt, of ben ik een tijdgelovige? Heb ik echt zondeberouw en -besef? Ik ben bang van niet. Ben ik hier echt bang voor, of ben ik alleen maar onrustig? Ik voel me geen verbrokene, verbrijzelde en nederige van geest. Voelde ik dit maar. Zag ik me maar zo! Dan zou ik immers oprecht mijn zonden belijden en dan zouden ze vergeven worden. Vergeeft de Heere mij ook als ik mijn zonden noem -lippentaal in plaats van echt belijden- en dan vergeving vraag? Wie bekeert de Heere? Mensen die naar Hem zoeken! Zoek ik wel echt? Waarom ga ik met mijn vragen naar mensen, zonder een hele tijd in de Bijbel naar antwoorden te zoeken? Zie nu wel, het gaat mij vast niet echt om de Heere. Ik vertrouw zeker meer op mensen dan op wat God zegt? Ja. Maar hoe weet ik of Gods beloften ook voor mij gelden? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik dat echt wil? Hoe kom ik ervan af dat ik me drukker maak over hoe ik aan de vergeving van zonden kom, dan hoe ik leef zoals de Heere wil? Zie, ik ben een zelfbedoeler. Hoe moet ik Gods beloften opvatten? Vaak zegt de Heere Jezus iets met een speciale boodschap. Straks vat ik Zijn woorden verkeerd op, waardoor ik me de zaligheid inbeeld. Waarom baal ik meer van mezelf als mens, in plaats van mezelf als zondaar? Waarom heb ik geen diep, emotioneel verdriet over mijn zonden? Wat moet ik precies doen om tot bekering te komen? Geloven... Ja, maar ik weet niet of het echt voor mij is. Mijn zonden verlaten en me tot God bekeren... Ja, maar ik wil dit eigenlijk alleen als ik echt zalig ben, anders denk ik het voor niets te doen. Zo denk ik! Er klopt dus niets in mijn hart. Ik weet het niet meer. Wil iemand alstublieft snel reageren op mijn vragen? Misschien evangelist van Dooijeweerd?

Antwoord

Lieve beste vraagsteller,

Wat moet ik hier nou toch allemaal op zeggen. Ik zit ook met mijn handen in het haar met je hoor. Je zit finaal in de knoop. Maar dan op een verkeerde manier. Ik begin maar bij het eind: ”Mijn zonden verlaten en me tot God bekeren... Ja, maar ik wil dit eigenlijk alleen als ik echt zalig ben, anders denk ik het voor niets te doen.”

Hoe haal je zoiets nou in je hoofd. Je zegt dus eigenlijk dat je je niet bekeren wilt als je niet eerst garantie krijgt. Welnu dat klopt precies volgens alles van de Bijbel. Dood in de zonden en misdaden. En wat is nu het werk van de Heere? Doden levend maken!!! Dan ben jij dus geschikt om naar de Heere te vluchten. Je bent ter dood veroordeeld! Alle goeie bedoeling lopen alleen op niets uit. Maar weegschaalwerk of je al verbroken genoeg bent... Of je wel een verbrijzelde van geest bent... Of je al naar mensen gaat met je vragen, als je denkt dat de Heere lippentaal niet hoort. Als je denkt dat het je niet echt om de Heere te doen is… Waar maak je je dan allemaal druk over?

Broeder, zuster, het begint onder ons mode te worden om ‘moeilijk’ te doen. Maar met al je moeilijk doen zul je niets anders bereiken dan dat je straks je ogen echt opent in de hel. In het eeuwige verderf. Daar gaan ze naar toe allen die met moeilijk doen de hemel denken te verdienen. Er is alleen maar één ding: Ga naar de Heere. Gooi al dat denken van je af. Geloof geen mens die je dit allemaal wijs wil maken. Zo is de weg niet. Alles wat je mij gezegd hebt, ga dat aan de Heere vertellen. Niet drie minuten bidden. Nee, zoek een rustige plek op en neem er de tijd voor om je dwarsheid en hardheid van hart aan de Heere voor te leggen. Neem je Bijbel mee en zoek naar een antwoord. Echt dit alleen is de weg. Ik kan nu wel tegen je zeggen: “Houdt maar moed, je bent op de goede weg”. Maar dan doe ik het verkeerd. Je bent niet op de goede weg. Je bent op de eeuwige klaagweg. Dat wil de Heere niet. Hij wil dat je Hem zoekt. Met heel je hart. Hij wil daar in wonen. Die beestenboel wil Hij uitmesten en glanzend schoon maken.

Ga hier nu eerst eens over nadenken. En kom dan maar weer terug dan gaan we verder. Je moet bij Jezus terecht komen! Daar alleen is je redding. Maar die is daar alleen voor mensen die zich geheel aan Hem willen overgeven. “Kom ik om, dan kom ik om.” Bij Hem is alles, ook voor jou!

Gods rijke zegen in je geworstel: Stop ermee en geef je over in de handen van die oneindig genadige God.

Evangelist J. W. N  van  Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid
9 reacties
1a2b3c
Hé vraagsteller/ster,

Wat een zelfonderzoeken zeg!!
Je bent vast bang om jezelf te bedriegen, heel herkenbaar hoor.
Maar weet eigenlijk wel wie er in de Bijbel worden opgeroepen zichzelf te onderzoeken? Niet de mensen die nog niet tot Jezus zijn gekomen hoor.
Die moeten juist komen zoals ze zijn en dan zal Hij je maken zoals je moet zijn.
Wat zou je eigenlijk willen vinden in jezelf?
Toch niet iets goeds hoop ik, want dat zal niet gaan.
Alles wat niet is uit het geloof kan God niet behagen (Hebreën)
En als je nou eens iets zou kunnen vinden, denk je dan dat je meer welkom bent?
Geef Mij je hart, zegt Hij en er staat niet bij hoe dat hart moet zijn, Hij zal zelf een nieuw hart geven (Ezechiël 36)
Doe maar wat ds. Dooijeweert zegt, bij Jezus tercht komen.
maria
ZIE OP JEZUS, zoals de Israelieten zagen op de koperen slang.
javisje
Weet je, het is helemaal waar wat van Dooijeweert zegt, zoek een rustig plaatsje en stort je hart uit voor de Heere. Mensen kunnen je niet (meer) helpen. Ik hoorde laatst iets van een dominee. Er stond een wanhopig meisje voor zijn deur om zijn hulp. Zijn antwoord was: je bent hier aan het verkeerde adres!! In eerste instantie verbaasde me zijn reactie. Maar het dreef het meisje wel uit naar de Heere. Vest op prinsen geen betrouwen (Psalm 146:2 berijmd en dan vers 3

Zalig hij, die in dit leven,
Jakobs God ter hulpe heeft;
Hij, die door den nood gedreven,
Zich tot Hem om troost begeeft;
Die zijn hoop, in 't hachlijkst lot,
Vestigt op den Heer', zijn God.

Van harte toegewenst.
Femke
Vraagsteller, als ik dit lees denk ik: hoe komt het dat je op deze manier denkt. Hier doe je God geen recht mee. Hoor je misschien zondag aan zondag een bepaalde leer die je niet bij God brengt maar je aan het twijfelen en worstelen brengt. Ik kan me voorstellen dat je dan in een spagaat terecht komt. Misschien wil je nu ten diepste niet geloven maar dat wil, zoals de bijbel zegt, geen mens tenzij God laat zien wie Hij is, wie wij zijn en wat Hij voor ons over heeft gehad en nog heeft. Deze God kan je leren kennen door Zijn Woord te lezen. Hij is niet een God van willekeur maar een God die het behoud van elk mens op het oog heeft. God is een goede God. Lees de brieven van Johannes maar eens daar staat zo duidelijk dat God liefde is en dat Hij als eerste heeft gekozen. Hij geeft de opdracht aan ons om Hem lief te hebben en de mensen om ons heen als onszelf. Begin daar maar eens biddend mee, je zult vast merken dat dat niet vanuit je zelf gaat en vraag God dan maar ook kracht en volharding om aan Zijn gebod te kunnen voldoen en vergeving als het steeds weer mis gaat. Leg steeds meer je leven in Zijn handen. Gehoorzaamheid aan God gaat vaak stap voor stap, met vallen en opstaan. Als je dit biddend doet gaat Hij met je mee. Hij geeft je een vrede die boven alles uitgaat.
't Is goed om mensen te zoeken die je hiermee kunnen helpen, samen te bidden en te strijden.
1a2b3c
Femke: Hij geeft de opdracht aan ons om Hem lief te hebben en de mensen om ons heen als onszelf. Begin daar maar eens biddend mee , je zult vast merken dat dat niet vanuit je zelf gaat en vraag God dan maar ook kracht en volharding om aan Zijn gebod te kunnen voldoen en vergeving als het steeds weer mis gaat.

Je bedoelt het vast goed maar het is NIET de bedoeling om zelf met Gods geboden aan het werk te gaan.
Jezus is gekomen om de straf te dragen en Hij heeft de wet vervult voor iedereen die in Hem gelooft.
Niemand kan door de wet nog behouden worden dus begin daar maar NIET mee. Sla geen afgesloten weg in maar Jezus is Zelf de weg.
Ik ben de weg, en de waarheid en het leven. Door Hem mag je tot God gaan.

Laat Hem dan niet langer wachten,
haast je naar de Vader toe.
Slechts te komen vraagt Hij van je,
zeg niet langer: ’k weet niet hoe.
Hunk’rend staat Hij op de uitkijk,
turend of Hij jou al ziet.
Alles wil Hij aan je geven,
weiger deze liefde niet!
Femke
1a2b3c: Lees de brieven van Johannes maar eens, geloven is een opdracht, waaraan God bij gehoorzaamheid Zijn zegen wil geven. Daardoor heen mag je steeds dichter bij Hem komen en besef je ook steeds meer dat je Zijn genade nodig hebt. Dit sluit de enige Weg tot behoud door de Here Jezus niet uit maar juist in.
1a2b3c
Femke,

Zeker is geloven een opdracht wat zonder uitstel gehoorzaamd moet worden.
Maar geloven is iets anders dan proberen het gebod: Hem liefhebben boven alles en de naaste als jezelf, te vervullen.
Jij adviseerd om daar maar biddend mee te beginnen.
Zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen Hebreën 11.
Het is dus: geloof in de Heere Jezus en gij zult zalig worden en niet ga maar proberen God en de naaste lief te hebben...
En een de gelovige hoeft de wet niet te vervullen, dat heeft Jezus voor hem gedaan.
Wel heeft hij Zijn wet lief want God Zelf heeft de wet in zijn hart geschreven. Maar hij is vrij van de wet, lees Romeinen maar.
Femke
1a2b3c: Ik denk dat het ene het andere niet uitsluit. 'k Voel best behoefte om hier op in te gaan maar het lijkt me niet verstandig omdat hier te doen, daar is de vraagsteller niet bij gebaat naar mijn idee. Het lijkt net of het alweer ingewikkeld wordt.. Wil je reageren doe het dan maar even op femkecuyper@live.nl
1a2b3c
Daar heb je helemaal gelijk in. Vraagsteller zit al genoeg in de knoop.