Betekenis van een droom

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Graag wil ik u het volgende voorleggen. Ik worstel erg met de betekenis van een droom die ik had in de nacht van de Eerste op Tweede Kerstdag. Als ik er aan terugdenk word ik een beetje angstig. Ik heb nog nooit zo'n droom gehad en kan me ook geen enge droom herinneren. Het leek geen lange droom te zijn geweest. Ik herinner me het volgende. Ik stond overdag samen met anderen te kijken naar een hardloopwedstrijd die die dag werd gehouden in mijn geboortedorp. Plotseling kwam er iets uit de hemel vliegen wat veel tumult teweegbracht, maar ik kon niet horen wat er werd gezegd. Helaas kan ik het maar moeilijk een naam geven. Het leek wel een grote boekrol en het leek een belangrijke gebeurtenis aan te kondigen, hoewel het niets zei. Het vloog snel heen en weer. Het deed apocalyptisch aan en het leek dan ook niet op een klassieke boekrol. Het volgende beeld dat ik me herinner is een enorme massa aan de hemel -het leek wel een hele grote steen of eigenlijk een hemellichaam- met vuur en rook er omheen die niet neerviel, maar steeds dichter bij de aarde kwam en vervolgens als eerste de kerk raakte waarin ik ben grootgebracht. Het hemellichaam vernietigde eerst de koepel die op de kerk stond. Die zag ik duidelijk neervallen. Vervolgens was de aarde vol met vuur en kwamen er veel mensen om. Voor een tijd was er ook water. Waar dat vandaan kwam weet ik niet. Het leek wel vanuit de afgrond. Maar niet allen kwamen om. Kort daarop kwam de Heere Jezus terug naar de aarde. Hij kwam om mij te zoeken. Hij zag er heel gewoon uit. Als een mens, hoewel ik Zijn gezicht niet heb gezien, althans ik kan me er niets van herinneren. Hij vond mij ook, terwijl ik liever had dat Hij me niet zou vinden. Ik wist dat Hij me moest veroordelen. Het slot wil ik om persoonlijke redenen hier niet schrijven. Ik weet me niet goed raad met deze droom en ben eigenlijk bang dat ik weer zo'n droom krijg die ik helemaal niet begrijp. Is het mogelijk dat ik de betekenis van de droom kan gaan verstaan?

Antwoord

Beste lezer,

Naar ik meen moeten we met dromen altijd erg voorzichtig zijn. Er kan zich van alles in onze geest afspelen dat 's nacht op een ongeordende manier terugkomt. Dat kunnen ook godsdienstige dingen zijn. Nu weet ik best dat de Heere bij wijze van uitzondering door een droom kan spreken. Vroeger, in bijbelse tijden, gebeurde het zelfs meer dan eens, toen Zijn Woord nog niet op schrift was gesteld. Tegenwoordig blijkt het nog wel eens te gebeuren bij mensen die Hem nog niet kennen en Zijn Woord niet hebben - er zijn nogal wat voorbeelden vanuit de moslimwereld. Overigens blijken zulke mensen dan altijd bij het Woord uit te komen... De Heere heeft ons Zijn profetische Woord gegeven dat zeer vast is, en we doen er goed aan om daarop acht te geven als op een licht dat schijnt in een duistere plaats (2 Petrus 1:19). Dat moet ons genoeg zijn.

Misschien valt er uit deze droom in elk geval wel één les te leren. "Ik wist dat Hij me moest veroordelen." Als dat zo is, is er maar één weg: vandaag nog je hartelijk bekeren tot de Heere, je toevlucht tot de gekruisigde Christus nemen en al je schuld aan Hem belijden. En dan zijn er heerlijke beloften in de Bijbel: zie 1 Johannes 1:7-2:2. Dan zou er uit een merkwaardige droom toch geestelijke winst behaald worden!

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Lees meer artikelen over:

dromen