Friemelen serieuzer nemen

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag naar aanleiding van het antwoord en de reacties op de vraag "Friemelend zoontje" en "Ontdekken van gevoelens 3-jarige dochter". Zelf ben ik misbruikt en ik 'friemelde' ook altijd, tot grote frustratie van mijn ouders. Leerkrachten op school gaven mij ook altijd op mijn kop. Later hoorde ik dat het een teken kan zijn van seksueel misbruik, wat bij mij dus klopte. Ik vind dat de ouders ook het recht hebben om volledig geïnformeerd te worden, dus ik wil graag zeggen dat de ouders het goed in de gaten moeten houden, want het kan ook een nare oorzaak hebben. Aan de reacties en het antwoord te lezen is het heel onschuldig, maar ik zou zoiets graag uitgesloten willen hebben als het mijn kind was.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je schrijft dat je een vraag hebt maar die vergeet je waarschijnlijk te stellen? Ik neem aan dat jouw vraag ongeveer luidt: moet het friemelen aan het geslachtsdeel niet serieuzer genomen worden? Of in hoeverre friemelen echt wel onschuldig is? Ik zal ingaan op jouw vraag/reactie.

Allereerst is het belangrijk dat friemelen vaak voorkomt en dat dit zeker niet (altijd) betekent dat er sprake is van seksueel misbruik. Het is dus in principe ook niet iets waar je als ouder ongerust over hoeft te zijn. Het is wel zo dat in sommige gevallen frequente seksuele handelingen een teken kan zijn van seksueel misbruik. Vaak merk je dan ook wel meer dingen op zoals angstig, teruggetrokken gedrag, geringe eigen waarde, ongezond uiterlijk, vroeg rijp zijn en/of slechte sociale contacten met leeftijdsgenoten. Praktisch gezien is uitsluiten van seksueel misbruik lastig te realiseren.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

friemelenseksueel misbruik
2 reacties
Daniel
Nu denk ik steeds na over de laatste zin van het antwoord van Drs. A.Meijer. "Praktisch gezien is uitsluiten van seksueel misbruik latig te realiseren".
Dat is met veel dingen zo, er zijn veel christenen met een geweten waar je met paard en wagen in kunt rondrijden.
Je kunt nooit iets uitsluiten, zijn wij niet allen zondaars?
De ene steelt een rolletje drop en dan ander misbruikt kinderen. Volgens velen op deze site is dat even erg, zonde is zonde en God vindt dat allemaal even erg.
'Mijn God denkt er anders over, maar dat ligt dan aan mijn Godsbeleving.
Toch geloof ik in God.
Maar ik zou me anders voelen als ik een kind verkracht zou hebben als volwassene of ik als 8 jarige een keertje een rolletje drop zou hebben gejat.
En hebben we niet allemaal gefriemeld?
anna30
Het is heel erg dat de vraagsteller zo'n ervaring heeft gehad, afschuwelijk moet dat zijn voor zo'n klein kind!
Maar we moeten seksueel misbruik zeker niet als eerste in gedachte hebben als een kind friemelt. Zeker niet, dat zou niet gezond zijn. Toch is het goed om altijd op bepaalde signalen te letten natuurlijk.

Maar ik ben van mening: ieder kind friemelt, sterker nog: veel volwassenen friemelen nog steeds...
Het hoort geheel bij de ontwikkeling van een kind. Jongetjes beginnen vaak vanaf heel jong al hun lichaam te betasten. Daar is niks mis mee.
Het is goed om zo'n kind te leren dat het niet gewenst is om dat in het openbaar te doen. Verbied het hem niet, dan wordt het gedrag vaak veel erger. Leer hem eerder om het in zijn eigen slaapkamer te doen of in bad. Het gaat vanzelf over. Kinderen bedoelen en voelen er niets seksueels bij. Het zijn wij, volwassenen die er geforceerd mee omgaan en er van allerlei seksueels bij gaan denken. Niet doen dus.