Geen vlees eten

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Zouden we als christenen in deze tijd niet allemaal vegetariër moeten zijn of alleen nog maar wild vlees eten? God heeft ons bij de schepping de heerschappij over de dieren gegeven, maar ook de verantwoordelijkheid van rentmeesterschap. In de tijd van de Bijbel hadden dieren een hele andere rol, ze waren vaak nodig voor de voedselvoorziening en stonden veel dichter bij een gezin.

In deze tijd worden dieren in massale hoeveelheden gehouden en geslacht, waarbij we niet alleen het klimaat, maar ook de individuele dieren kwaad doen. Het feit dat het veel verder van ons af staat en we er geen beeld meer bij hebben als we de boterhamworst in ons mandje leggen, maakt het niet juist denk ik. Ook kunnen we qua voeding in deze tijd prima zonder vlees. Zou u hier een perspectief vanuit de Bijbel op kunnen geven?

Antwoord

Paulus schrijft in Romeinen 14:2: “De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is (in het geloof), eet moeskruiden.” Heldere, Bijbelse taal.

Lees ook de onderstaande artikelen:

1 reactie
Ali636
Sommigen zijn vanuit de Bijbel er op tegen dat je vegetariër wordt. Maar ik vind in het Oude Testament ook dat iedereen van het geslachte Paaslam moest eten. Ook de vreemdeling. Ik beschouw ons als christenen als vreemdelingen ingelijfd bij Gods volk.
Persoonlijk eten we veel minder vlees dan vroeger. Een paar keer per week zonder vlees en niet slecht. En 50 gram rundergehakt per persoon smaakt ook goed.