Kwetsend schoonmoeder

Ds. C.J. Droger / 5 reacties

Vraag

Wij voelen ons echt vreselijk down. We zijn gehuwd en hebben twee kinderen. Er is wat gebeurd tussen mijn schoonmoeder en mij. Daarop hebben we een brief geschreven en uitgelegd wat dit met onze gevoelens heeft gedaan. Mijn schoonmoeder ging behoorlijk over de grens door zich met onze levenskeuzes te bemoeien en hier van alles van te vinden, te veroordelen, op de persoon te spelen, tussen mijn man en mij te gaan staan, etc. We hebben toen met prof. hulp een brief opgesteld waarin we hebben aangegeven wat haar gedrag/woorden met ons had gedaan. Daarop schreef ze terug, dat ze mij erdoor wel beter had leren kennen. Verder schreef ze negatieve dingen over mijn karakter. Ik zou moeten veranderen, want anders had dit een negatieve invloed op mijn man. Het heeft me zo zeer gedaan, omdat ik weet hoe ik mijn man juist steun en help in alles. Ik heb me zo miskend en afgewezen gevoeld. Dat heeft me heel diep bezeerd, temeer omdat ik in mijn leven -in mijn jeugd- al zoveel heb meegemaakt en dit daar erg op leek. We hebben, omdat we deze kwestie zo moeilijk vonden, een gesprek gehad met een voorganger en een psychotherapeut. We kregen onder andere het advies om haar heel kort te schrijven wat haar gedrag met onze gevoelens heeft gedaan. Daarop kregen we een brief terug waarin ze totaal niet inging op onze boodschap en kwam vervolgens weer met haar mening, haar waarheden, wat zij ziet in ons gezin, wat moet veranderen bij ons en wat wij niet goed doen in haar ogen. Het zijn zulke heftige dingen: heel veroordelend, heel kwetsend en afwijzend. We voelen ons steeds onveiliger bij haar. Hoe moet je nu verder als je je gevoelens uitspreekt en de ander accepteert ze niet? Ze schreef terug: als jullie niet meer boos zijn, dan zijn jullie weer welkom. We voelen ons echt ten einde raad, super onveilig en ook bang.

Antwoord

Beste vraagstellers,

Hartelijk dank voor jullie vraag. Ik vind het moedig dat jullie met dit probleem voor de dag komen en om advies vragen. Laat ik het volgende erover mogen zeggen.

1. Het probleem dat jullie schetsen komt helaas regelmatig voor. Het is heel jammer dat mensen zich zo opstellen en daarmee anderen kwetsen en verdriet geven. Ik kan me goed voorstellen dat jullie door dit gedrag van jullie (schoon)moeder jullie ten einde raad, onveilig en bang voelen. Het is nogal wat als een (schoon)moeder zoiets doet. Eigenlijk haar plaats niet weet en haar grenzen niet in acht neemt (vgl. Gen. 2:24).

2. Ik denk dat het een goede zaak is dat jullie per brief hebben laten weten wat haar optreden jullie heeft gedaan. Uit haar reactie blijkt dat ze jullie niet begrepen heeft. Dat is heel jammer. Ze blijft naar anderen wijzen, in dit geval naar haar schoondochter. Zo komen jullie niet verder.

3. Wellicht zal de zoon van deze moeder dit gedrag wel herkennen. Dit zal niet van de laatste tijd zijn, maar een patroon zijn dat al jaren te zien is. Alleen was het vroeger niet gericht op jullie huwelijk en nu wel. En dat maakt het moeilijk, want jullie moeten wel met elkaar verder als familie.

4. Ik denk dat jullie met de hulpverlener moeten gaan bespreken hoe jullie in de toekomst het beste met dit gedrag kunnen omgaan. Dat zal niet meevallen, maar dat is te leren. Een gepaste afstand bewaren zal bijvoorbeeld nodig zijn. En een hogere weerbaarheid voor jullie zelf. Maar daar kan de psychotherapeut jullie alles over vertellen.

5. Gebed voor jullie (schoon)moeder blijft ook belangrijk. Ze kan er misschien ook niet aan doen dat ze zo is. Door het gebed krijgen jullie de kracht om met haar om te gaan en ook voor jullie zelf om het te kunnen (ver)dragen. Ook dat andere van vroeger.

Ik hoop dat jullie hiermee iets kunnen. De HEERE zegene jullie en jullie kinderen in alle opzichten.

Hartelijke groeten!,
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

schoonfamilie
5 reacties
mortlach
Het lijkt me dat de man in kwestie een stevig gesprek moet aangaan met zijn moeder. Dat is niet leuk, want het komt neer op 'kiezen' tussen je vrouw en je moeder, maar daar komt het in dit geval toch op neer. Helder en duidelijk aangeven dat bepaald gedrag en inmenging van moeders kant niet meer wordt geaccepteerd, niet per brief maar persoonlijk en zonder de vrouw erbij. De man zal een harde grens moeten aangeven en duidelijk maken wat de gevolgen zijn als de moeder daar overheen wenst te gaan. Geen discussie maar een mededeling.

Sterkte, want leuk en makkelijk zal het niet zijn.
sydneylover
Ik vraag me af of het heen en weer schrijven van brieven wel zo handig is als de relatie al zo verziekt is. Het is algemeen bekend dat bijvoorbeeld emailberichten doorgaans negatiever door de ontvangen geïnterpreteerd worden dan door de verzender bedoeld is.

Verder ben ik het helemaal met mortlach eens, als schoonmoeder terug in het hok moet dan is hij de aangewezen persoon om dat te vertellen! Dat kon wel eens beter helpen voor de vraagstelster dan alle therapeuten bij elkaar...
plderoos
Ik ben het met Mortlach eens. Je man is met jou getrouwd en niet met zijn moeder. Het is andersom. Als zij zich niet meer in jullie huwelijk zal mengen is ze weer welkom. En dat is niet leuk, maar wel nodig.
Samanthi
Echt heel moeilijk, maar herkenbaar, toch dapper dat je er iig iets mee doet al geeft het niet het gewenste effect.
Ik denk ook dat je dat niet hooeft te verwzchten tezij de Heere zelf het hart van je schoonmoeder verandert.
Laat idd je man haar aanpakken dat is denk ik de juiste weg weg.
veelsterkte Samanthi
tamara72
Ik heb helaas ook zo'n ervaring met de moeder van mijn man want een schoonmoeder wil ik die niet meer noemen. Een schoonmoeder hoort lief, belangstellend en behulpzaam te zijn.
Niet iemand die tussen(een huwelijk) in staat.En de schuld ligt altijd bij een ander...
Vragensteller gelukkig dat jullie het samen eens zijn.Ja het is waar een partner kies je uiten een schoonmoeder krijg je erbij..
De ideale schoonmoeder(s) die zijn er ook wel..

Sterkte