Char en de macht van de duivel

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik heb pas Char het medium gezien op tv. Ze was even in gedachten en haalde vervolgens zo de namen (geesten) van een paar overleden familieleden van iemand naar voren. Die wisten precies te vertellen wat er allemaal met die persoon gebeurd was na hun dood. Ze wisten van nieuwe vriendjes, verhuizingen, eigenlijk alles. Ik geloof wel dat Char dat alles doorkrijgt, maar niet van die bepaalde personen, maar van de duivel. Is de duivel echt zo machtig dat hij alles tot in de kleinste detail van ons afweet?

Antwoord

Beste vriend(in),

Je vraagt hoe machtig de duivel is. Eigenlijk zou ik daar op willen antwoorden: Dat ligt aan ons. Als wij ons openstellen voor hem dan kan hij heel veel. Als wij dicht bij Hem blijven die alle macht heeft in hemel en op aarde (Mat. 28:20) dan is hij een leeuw aan de ketting en kan hij niet meer doen dan hem toegelaten wordt.

Wat ik hiermee wil zeggen? Heel concreet: het is niet goed om te kijken naar een dergelijk TV programma! Je hebt zelf al terecht de conclusie getrokken dat deze mevrouw werkt onder invloed van demonische machten. Alleen al daarom horen we niet naar haar kunsten te kijken. Ik weet niet wat je motief was om te kijken, of het ónverwacht en ongezocht’ gebeurde, maar hoe dan ook, ik adviseer je om dit aan God te belijden en hem te vragen om vergeving en reiniging. Ik krijg uit je vraag niet de indruk dat het je gewoonte is om naar dit programma te kijken, maar als dat wel het geval is dan hebt je gespeeld met vuur. Dat is erg gevaarlijk/kan heel gevaarlijk zijn en kan zorgen voor een verstoring van je verhouding tot God. Ik maak dat verder nu niet concreet, maar als je je bezighoudt met dingen van de duisternis, kun je occult belast worden en dan kan het een lange weg zijn voor je daarvan bevrijd bent. Je hebt dan misschien wel de hulp nodig van andere christenen die samen met jou de strijd aangaan tegen de invloeden van de boze.

Een christen heeft niets van doen met de duivel en zijn kunsten. Satan is verslagen aan het kruis op Golgotha. Zie Deut. 18:11, Kolossenzen 2:15. Saul ging aan het einde van zijn leven ook naar een waarzegster, 1 Sam 28. Ook in dat verhaal lees je van de macht van de duivel en het feit dat de duivel zelfs iets (of alles) weet van de (nabije) toekomst. Hoeveel de duivel daarvan weet, kan ik nu niet beantwoorden. Op dit moment heb ik op die vraag in de Bijbel nog geen duidelijk antwoord gevonden. Hij weet echter wel wat zijn toekomst is: zie Openb. 20:10. Daarom gaat hij nu rond als een briesende leeuw zoekend wie hij kan verslinden (1 Petr. 5:8). We hebben tegen hem te strijden in de kracht en de overwinning van Jezus. Vanmorgen las ik de belofte van Micha 5:11: God zal zijn kunsten te niet doen. Laten we met dit woord, deze belofte leven en ons niet inlaten met de duivel.

Als je meer wil lezen over de listen van de duivel verwijs ik je naar het boekje: “Brieven uit de hel” van C. S. Lewis. In dat boekje geeft Lewis als christen een blik in de tactieken van de boze om daarvoor te waarschuwen. Over de macht van satan in het occulte is ook e.e.a. verkrijgbaar ion een christelijke boekhandel (o.a. van Corrie ten Boom).

Als het begin van het antwoord een beetje streng overkomt, hoop ik dat je toch de liefde er doorheen proeft. Ik heb niemand over voor de duivel en daarom is het soms nodig om concreet te waarschuwen. Nogmaals: leef dicht bij Jezus. Hij heeft alle macht.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

duiveltv