Al weken geen smaak

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik ben niet verkouden, maar proef al twee weken helemaal niets meer, wat ik ook eet of drink. Het lijkt wel of alles naar boter smaakt. Wat zou dit kunnen zijn? Moet ik een neusspray gebruiken?

Antwoord

Bij een verkoudheid kan het voorkomen dat de reuk verdwijnt. Aangezien het zo is, dat reuk een belangrijke voorwaarde is voor proeven, veranderd dan ook de smaak - wordt over het algemeen minder. Datzelfde is mogelijk bij te langdurig gebruik van neussprays met xylomethazoline er in. Vandaar dat die alleen worden aangeraden voor korte perioden tot maximaal twee weken.

Wanneer de reuk en smaak 'zomaar' veranderen c.q. verminderen moet er worden gezocht naar oorzaken in het slijmvlies of met betrekking tot de zenuw. Daarom is het advies in deze om uw huisarts te bezoeken. Er zijn bij ontbreken van voorstaande oorzaken (verkoudheid, gebruik van neusspray) geen verdere adviezen te geven.

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

neus