Erve des verbonds

Ds. J. van Rossem / 15 reacties

Vraag

Wat betekent erve des verbonds. Is dit een erf, of een erfenis?

Antwoord

Hartelijk dank voor je vraag over de erve des verbonds. Het is een erf. Je bent geboren op het erf, het gebied van het verbond. Dat is op zich een groot voorrecht. Dat betekent immers ook dat je je bevindt onder het aanbod van de genade van de Heere. De Heere heeft lust in jouw bekering. Het betekent ook dat je niet te slecht bent om bekeerd te worden. Wat kan de satan ons dat voor houden. En wat probeert hij daarmee om ons aan de Heere te doen twijfelen.

Het is waar dat we de zaligheid niet verdienen. Maar het is evengoed waar dat de Heere, als de God van het verbond, om die erfenis gevraagd wil zijn. Dat is niet genoeg. Wat in het verbond wordt voorgesteld en aangeboden moet wel door de Heilige Geest worden toegepast aan het hart. En wat is de zaligheid anders dan de erfenis van het verbond. Maar de Heere heeft wel gezegd en beloofd: "Opent uwen mond, eist van Mijn vrijmoedig op Mijn trouw verbond. Al wat u ontbreekt, schenk Ik zo gij het smeekt, mild en overvloedig."

Het zal daarom aan de Heere niet liggen als we nog onbekeerd zijn en niet weten van de genadekennis van de erfenis van het verbond. Anders gezegd: aanbod is nog geen toepassing. Dat vraagt om gebed. En dat wil zijn een pleiten op het erf van het verbond, bij de Heere.

Ben jij zo met je doop bezig? Ben je zo met het verbond bezig? De doop maakt niet zalig. Dat moet en wil de Heere doen. Maar de doop, en zo het verbond, zeggen wel dat de Heere er om gevraagd wil zijn. En het verbond zegt ook dat we de Heere nooit teveel vragen. De doop is geen erf om op te rusten, maar een belofte om op te pleiten.

De God des erfs en des verbonds geve je Zijn zegen!

Ds. J. van Rossem

Lees meer artikelen over:

doopverbond
15 reacties
Bert
Volgens ds van der Kamp in dit antwoord http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18019/belijdeniscatechisatie/ is het de erfenis.

Helaas geen duidelijkheid in deze.
Weet iemand wat de oorsprong is van deze uitdrukking?? Misschien dat we het daaruit kunnen herleiden.
mvanh
de term: 'het erf van het verbond' werd en wordt vaak gebruikt om aan te geven dat je in de 'buurt' bent. Zoals je op het erf van iemand kan komen. Persoonlijk denk ik dat het beter is om gewoon te zeggen dat je als gedoopte leeft in het verbond, zonder het woordje erf. Soms lijkt het namelijk dat leven op het erf van het verbond dan weer net niet betekent dat je bij het verbond hoort. Dan krijg je weer een onderscheiding...
Doe zoals in het antwoord staat: eis van Mij vrijmoedig op mijn trouw verbond, al wat u ontbreekt, schenk Ik als je het smeekt. Dat is de erfenis van het verbond.
plderoos
In het NT komt "erve" twee keer voor, in collosensen en in Hebreeën. In beide gevallen betekend het "erfenis".
waldboy
In dit geval betekent het erf.
Je komt door je geboorte op het erf, het terrein waar het verbond door het geloof geldt.
Je komt er niet door geboren te worden in een christelijk of kerkelijk gezin, door de doop of door belijdenis te doen.
Iedereen komt er door geboorte. God wil dat iedereen zich bekeert en gelooft. Helaas doen weinig dit...
Bert
@waldboy: kan jij mij vanuit de Nederlandse taal de vervoeging van erf naar erve verklaren?? Kan in het Nederlands niet anders zijn dan vervoeging van erfenis!
Johnvb
Hier hebben we weer zo'n voorbeeld van verwarring.
Het probleem ook bij dit onderwerp is: waar vinden we dit in de Bijbel?

Er staat nergens in de Bijbel dat we op het erf van het verbond zijn.
Deze uitdrukking komt uit het zgn. "gezelschapsleven".
Ik begrijp wat ermee bedoeld wordt, maar het is niet bijbels.

Waat het om gaat is: hoor je bij God, heb je Hem lief? Of hoor je niet bij God, heb je Hem niet lief?
Ofwel: heb je de Heere Jezus Christus, uit genade alleen, door het geloof mogen aannemen, of heb je Hem nog steeds verworpen?

Want ook al ben je dan gedoopt, dat maakt je geen kind van God. Maar zovelen Hem hebben aangenomen, dien heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, nml. die in Zijn Naam geloven. Johannes 1 vers 12 en ook vers 13.
plderoos
@ John Je hebt helemaal gelijk! ik stel me zo voor dat er ooit een vraag is gesteld en toen kwam er antwoord op antwoord op antwoord en opeens was daar de term, erve des verbonds. Dat gaat een eigen leven leiden en nu sticht dat verwarring. Het is een term die niet in de bijbel voorkomt.
Discipel
Rare term, dat 'erf van het verbond'. Weer zo'n typisch voorbeeld van menselijk redeneren.
Jammer dat het de kracht van het verbond onderuit haalt.

Juist in het verbond ligt zo'n zekerheid. God koos al voor jou toen je nog een baby was! De zekerheid ligt niet in jouw geloof of keuze, dat wordt immers zo vaak bestreden. Het ligt ook niet in de verkiezing, dat is immers voor ons verborgen. Maar de zekerheid van je zaligheid ligt in het verbond en de bijbehorende beloften van God. Zovele beloften als er zijn, zijn in Hem ja en amen!
waldboy
@Bert-

Kramers Handwoordenboek Nederlands
redactie onder leiding van drs. H. Coenders
21ste druk
MCMXCVI Elzevier

blz. 351: erf(het;erven), 'erve (de;-n) 1 stuk grond dat bij een huis behoort; 2 terrein, gebied

blz.353: 'er-ve (de;-n)=erf
waldboy
Deze uitdrukking is niet bijbels.
Is geïntroduceerd om iets anders wat evenzo niet bijbels is te verklaren. Of nog beter gezegd: iets niet bijbels bijbels te maken.
Bert
@Waldboy: aangaande vertaling: ik had enkel in de SV via Biblijica gezocht, en daar wordt erve continue gebruikt als vervoeging voor erfenis. Wist niet dat de vervoeging nog steeds in het groene boekje voorkwam, vandaar mijn vorige post, excusez moi.

Blijft natuurlijk het verhaal dat:
1. er twee meeningen zijn onder 2 deskundigen
2. niemand de oorsprong en authenticiteit kan aanwijzen voor gebruik van deze uitdrukking.

Eén ding is zeker: de uitdrukking komt niet in de bijbel voor.
evangelist
Het voorgaande gelezen hebbend, besef ik opnieuw hoe zelfs woorden die goed bedoeld zijn ons af kunnen houden van waar het werkelijk om draait.
Ik denk dat Jozua zou zeggen: Kies heden wie je dienen wilt!
Bij de hemelpoort zal je niet gevraagd worden of je op het erve des verbonds hebt geleefd en of je daar ernst mee hebt gemaakt. Nee, heb je Jezus Christus, als Zoon van God aangenomen en heb je Hem gevolgd in je leven?
Roeltje
@refoweb: Wat is het juiste antwoord? Erf of erfenis? De twee antwoorden spreken elkaar namelijk tegen.
waldboy
@Bert-via Biblijica gezocht-

Dit ken ik niet. en ikzelf hecht hier ook geen waarde aan.

Heb je reactie ook niet gezien als kritiek maar als vraag.

De oorsprong van de uitdrukking is in nevelen gehuld. Laten we hem ook maar gauw vergeten. Het leidt alleen maar tot verwarring en tot dingen die niet Bijbels zijn.
MUS
Volgens mij is de term ontstaan / gecreeerd om aan te geven dat je wel in het verbond bent, maar niet gered. Je bent dus 'binnen de omheining', maar nog niet in 'de boerderij'...
Typisch voorbeeld van problemen die het verbond voor alle kerkmensen (vervangingstheologie) met zich meebrengt. Het is weer eens ingewikkeld geworden...