Bestanddelen van 'houden van'

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Wat zijn de 'bestanddelen' van "houden van?" Vroeger is "ik houd van je", NOOIT een keer tegen me gezegd. Mijn ouders vonden dat overbodig en raar. Zoiets weet je gewoon. Echter, ik wist het niet. Echter nu heb ik een vriend en weet ik het nog niet. Hoe herken ik het gevoel? Ik vind hem geweldig, zorgzaam, knap, lief, etc., maar is dat "houden van?" Ik weet het echt niet. Help alsjeblieft!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Helaas is het niet zo, dat ik zomaar even het recept van "houden van" kan geven. Want dat is er niet. "Houden van" heeft met veel aspecten te maken. Onder andere die je zelf al opnoemt. Maar het heeft ook een heel eigen en persoonlijk karakter. Want als jij jouw vriend geweldig, zorgzaam, knap en lief vindt, betekent dat nog niet dat ik dat ook zou vinden als ik hem zou leren kennen. Maar goed, het gaat er ook niet om wat ík vind van of zou voelen voor deze vriend. Het gaat om jóúw gevoelens. Voor jóú is hij blijkbaar speciaal en dat is al een heel belangrijke component van "houden van"!

Ik heb het al vaker aangeraden en zeg het ook tegen jou: lees het boek "Het Huwelijk" van Tim Keller, waarin op een prachtige wijze beschreven wordt waar "houden van" allemaal mee te maken heeft! Misschien is sámen lezen aanleiding om met hem over je gevoelens, je angsten en je twijfels te praten, zodat je ook sámen verder groeit in jullie relatie, die hopelijk ooit tot een liefdevol huwelijk kan leiden.

Alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

2 reacties
meribel
"Houden van"" dat zijn geen constante vlindertjes in je buik, maar houden van is dat je iets niet meer kan of wil missen.
Kan of wil jij je vriend missen? Nee, dan houd je van hem.
Je ouders? Hetzelfde waarschijnlijk.
Maar je kan het ook invullen of je spullen je afgod zijn. Houd je daarvan? Kan je het missen?
Dan weet je ook, wat God liefhebben boven alles is en je naaste als jezelf.
Samanthi
Zeggen ik hou van je hoeft nog niet echte liefde te zijn.
Ik heb eens in een groep gezeten waar iemand veel moeite had met een van haar zonen, ze kreeg advies om te laten merken dat ze van hem hield.
Deze vrouw zei het tegen die jongen maar dat landde echt niet,
Wij gaven de adviezen doe eens een mars bij zijn lunchpakketje, kook eens speciaal zijn lievelings kostje, help hem eens bij zijn huis =werk ook al is hij veel te laat begonnen.
Laat eens zien dat hij de moeite waard is.
Dat helpt beter dan het zomaar zeggen dan zijn woorden maar loos de daad is het belangrijste.