Zo iemands werk zal verbrand worden...

Ds. M. Baan / 2 reacties

Vraag

Laatst las ik 1 Korinthe 3. Daarin viel mij vers 15 op: “Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.” Hoe zit dit? Worden predikers die het verkeerde verkondigen toch behouden? Zorgt dit niet voor 'laksheid' onder ambtsdragers?

Antwoord

Hoe moeten we 1 Korinthe 3:15 uitleggen? Wel, laten we beginnen met het onderwerp dat door de apostel Paulus in dit hoofdstuk aan de orde wordt gesteld.

Dit hele hoofdstuk kunnen we alleen begrijpen wanneer we bedenken dat Paulus hier schrijft aan een gemeente die verdeeld was in allerlei elkaar bestrijdende groepen en groepjes. Juist die verdeeldheid en het ontbreken van de liefde, die de Heere altijd in Zijn gunst uitgiet in zondaarsharten, laat zien dat deze christenen in Korinthe op zijn best nog maar -geestelijk gesproken- baby's zijn. Ze moeten gevoed worden met melk. Vaste spijzen verdragen ze nog niet. Wat zit er in de melk aan gezonde voeding? Het fundament van het evangelie: zondaren worden alleen door het bloed van de Heere Jezus Christus zalig! Op dat unieke en onmisbare fundament dient de rest van het geestelijk leven gebouwd te worden. Dat gebeurde soms ook wel in deze stad. Er waren voorgangers die met goud, zilver of edelstenen op Christus voortbouwden. Vanuit het fundament Christus gaven ze hun hoorders leiding in het geloofsleven. Daar wil Paulus geen kwaad woord van zeggen, want zelfs als het vuur van vervolging en van de dood dat goud en zilver en gesteente aanvat, zullen die materialen niet verbranden. Ze worden hooguit gereinigd.

Maar er zijn ook voorgangers in deze grote gemeente van Korinthe, die op het enige fundament Jezus Christus voortbouwden met slechter materiaal. Namelijk met leringen, raadgevingen en opvattingen, die niet strookten met het Woord van God. Dat alles bestond uit hout, hooi of rietstoppels. En zulke wijsheden konden er best wel aardig en mooi uitzien, maar ze zouden niet bestand zijn tegen de kracht van het verterende vuur!

Wat gaat dat allemaal betekenen voor de voorganger, die op het fundament Christus voortgebouwd heeft? Zijn arbeid zal gezegend worden. Op de jongste dag zal de Heere zeggen: wel, gij goede en getrouwe dienstknecht! Maar de voorganger, die wijsheid uit zijn eigen hart en niet uit het Woord verkondigd had, zal zien, dat al zijn mooie woorden en fraaie wijsheden wegbranden. Daar blijft niets van over.

En voor de rest? Nou, als die voorganger tòch een kind van God was, dan zal de Heere hem -geblakerd en wel- behouden. Waarom? Alleen vanwege dat fundament dat gelegd was: de Heere Jezus Christus. Maar de werken die hij deed, de preken die hij zo mooi optuigde met prachtige menselijke gedachten, die zijn allemaal door het vuur van Gods gericht weggebrand. Die werken zullen de Heere dus niet verheerlijken! En zo wordt hij zelf slechts ternauwernood zalig.

Dit is dus geen vrijbrief voor voorgangers en ambtsdragers om maar naar eigen inzicht wat te preken en te leren. Nee, elke predikant/ambtsdrager, die niet door het geloof heeft leren rusten op het enige fundament der zaligheid, de Heere Jezus Christus, zal verloren gaan!

Ds. M. Baan

Tags in dit artikel:

Korinthe
2 reacties
Ruben92
Mooi antwoord. Alleen vraag ik me af of dit dan ook geldt voor christenen die géén ambtsdrager/voorganger zijn, want zij doen toch ook goede en slechte werken? Mij lijkt t wel, want er staat zo "iemands werk".
Johnvb
Natuurlijk is dit ook geschreven tot alle gelovigen.
Dat betekend dat wij een heilig leven moeten en mogen leven nadat wij tot bekering zijn gekomen. Wees heilig, want Ik ben heilig!
Vruchten dragend, tot eer van Hem!
Niet om beloond te worden, maar uit liefde tot onze geliefde Heere Jezus Christus.
Wij moeten opwassen in de kennis en in de genade. Dus niet bij de melk blijven, maar vaste spijze nemen. En niet alleen hoorders zijn van het Woord, maar ook daders. En zo zijn als de wijze bouwer die het Woord hoort en doet, want die zal Jezus vergelijken die zijn huis op de Rots heeft gebouwd.