Werkt uzelfs zaligheid met vrezen en beven

Ds. J. van Rossem / 7 reacties

Vraag

Aan ds. Van Rossem. Ik heb vanaf mijn 17e jaar een wettische invulling van Bijbellezen en gebed gehad. Tenminste, zo achteraf zie ik dat. Ik stond ’s morgens om 5 uur op, las en bad, en ging naar mijn werk. En als ik niet op die tijd op stond, klaagde dat me aan. Als ik vrij was of ‘s middags de gelegenheid had deed ik aan Bijbelstudie en stille tijd. Ik heb heel wat oudvaders en “de Matthew Henry” afgelezen. En toch was er ook een begeerte naar dat eerlijke onderwijs. Steeds meer ging ik ervaren dat het een last was, iets om mijn geweten mee te stillen. Toch voel ik de eis die de Heere stelt: “Werkt uzelfs zaligheid met vrezen en beven.” Ook nu begin en eindig ik de dag, maar niet in die zin dat ik mezelf regels stel van: zo laat opstaan. Nu heb  ‘s middags tijd voor lezen en gebed, maar mijn geweten klaagt me daarin aan. Dan wil ik proberen wat te lezen, maar dan komen altijd de bestrijdingen; dat ik het verwacht van de middelen, dat ik gewoon altijd maar een makkelijk stuk wil lezen om het zelf te begrijpen. Dwanggedachten ‘zeggen’ dat ik eens een moeilijker stuk moet pakken, dat ik lui en gemakzuchtig ben en het Woord een dode letter blijft. Toch voel ik die eis, dat ik moet strijden om in te gaan. Nu kan ik zeggen dat ik het allemaal doe uit wetticisme, maar als ik het niet doe, is dat beter? Ik vind deze gedachten zo moeilijk. Als ik de Heere een zegen vraag komen de gedachten dat ik in ieder geval mijn plicht heb gedaan. Mag ik vragen: herkent of begrijpt u dit? Hoe vult u Gods Woord voor uzelf in? Welk hoofdstuk neemt u tijdens uw stille tijd? Of is dat onbelangrijk en voor iedereen weer anders?

Antwoord

Hartelijk dank voor je vraag over de manier waarop je de Bijbel leest. Vooropgesteld: is het niet een goede zaak dat je veel met de Bijbel bezig bent? Als het Woord des Heeren met ons aan de gang gaat, gaan wij met het Woord aan de gang. Dan kunnen we het Woord niet met rust laten, omdat Gods Woord ons niet met rust laat. Dat is een zaak die we niet van onszelf hebben. Als de Heere een zondaar aanraakt wordt hij verlangend gemaakt naar en zoekend gemaakt in het Woord des Heeren.

Je zegt dat je vanaf je 17e jaar veel aan Bijbelstudie hebt gedaan. Waarom was dat? Nogmaals: als het Woord ons niet met rust laat, kunnen we het Woord niet met rust laten. Je schreef dat je reeds om vijf uur in de morgen opstond om het Woord te bestuderen. Dan ben je in goed gezelschap. Luther en Wesley deden dit ook. Ook weet ik dat wijlen ds. J. van de Poel dit deed. ’s Morgens is het vaak nog rustig! Aan het begin van elke morgen (behalve op de zondag) krijg ik een mail van ds. W. Pieter, onder meer met citaten van Calvijn, met name uit zijn commentaar uit Genesis. Dit zijn citaten die hij in de vroege morgen mag verzamelen. Hij geeft die door en ik ben er blij mee.

Is het wetticisme als je elke morgen vroeg de Bijbel leest? Als je het eens keer niet deed klaagde het je aan? Gelukkig! Het Woord laat je dan niet met rust! Van wetticisme is hier beslist geen sprake. Dat maakt de boze je wijs omdat hij je liever bij een gesloten Bijbel ziet. Ik zou hier willen spreken van een heilige orde die de Heere gebruiken wil. God is een God van orde!

Daarnaast las je onder meer in Matthew Henry, maar je ging steeds meer ervaren dat dat was om je geweten te sussen. Gelukkig dat je nog een geweten hebt dat spreekt! Als het Woord je niet met rust laat, laat ook je geweten je niet met rust. Onze vaderen hechtten veel waarde aan het geweten. Ze noemden het zelfs de stem van de Heere in de mens. Al zou je het doen om je geweten te sussen, ook dit kan de Heere gebruiken. Hij werkt hoe dan ook met een open Bijbel! Is het niet de boze die je ook hier dwars zit door je wijs te maken dat je de Bijbel leest als gewetenssusser?

Verder vernam ik van bestrijdingen die je ondervindt bij het lezen van Gods Woord. Waar de Heere zaait, zaait de boze ook, vooral daar waar hij mensenzielen dreigt te verliezen aan het Woord van de Heere en zo aan de Heere van Zijn Woord. Je bent bang dat je het verwacht van de middelen? Zijn de middelen dan niet door de Heere gegeven, en dat om ze juist te gebruiken? Hoe nodig dat we in weg van de middelen zijn! Zeker, de Heilige Geest moet de middelen gebruiken. Daarom bidt bij het gebruik van de middelen om Gods Geest.

Als je leest zijn er dwanggedachten om een moeilijker stuk te lezen. Zijn dat dwanggedachten? Kan het ook niet een aansporing zijn? En wat gebeurde er met je toen je het moeiljker stuk ging lezen? Een vraag: kun je in dit alles het Woord van de Heere missen? Lukt het je om de Bijbel dicht te laten? Als ik je goed begrijp, lukt dit je (gelukkig!) niet. Doe het maar niet ook, al was het alleen maar om de duivel een hak te zetten.

Je bent bang dat Gods Woord een dode letter is. Dan doet het je niets. Bij Gods kinderen wordt die dode letter levend als ze het Woord blijven lezen, onder inwachting van de Heilige Geest. Je vreest ook dat je je plicht gedaan hebt als je Gods Woord hebt gelezen. Ben je dan tevreden over jezelf? Dan is het verkeerd. Als het je steeds weer opnieuw doet openen, dan niet. Weer de vraag: kun je hierin Gods Woord dicht laten?

Je vraagt of ik dit alles herken. Heel duidelijk! Of ik het begrijp? Ja, met mij al Gods kinderen. Hoe ik Gods Woord voor mezelf invul, dus hoe ik het lees? Ik gebruik daarvoor elke dag de handleiding van een dagboek. Het voorkomt een lukraak uit de Bijbel lezen. Bovendien komt dan, na verloop van tijd, heel de Bijbel aan het Woord. Het geeft een bepaalde orde. Elk jaar gebruik ik een ander dagboek. Voor dit jaar gebruik ik het Bijbels dagboek van H. F. Kohlbrugge “Genade alleen”. Daarnaast lees ik veel uit de Psalmen. Verder is het raadzaam de Bijbel hoofdstuk voor hoofdstuk te lezen. Dan liever een klein gedeelte goed en met aandacht, dan en groot gedeelte gedachteloos. Niet het vele is per definitie goed, maar het goede is veel! Het ene hoofdstuk kan verlangend maken naar het andere. En in alle bestrijdingen die je ervaart moet je juist de Bijbel blijven lezen. Het is het medicijn van de Heere, juist tegen aanvechtingen. De Heere is een verrassend God. Wesley is bekeerd door avond aan avond Gods Woord te lezen. Als Bijbel lezen gemakkelijk gaat, kunnen wij het. Als het moeilijk gaat kan de Heere het!

Ik wens je Gods onmisbare zegen toe.

Ds. J. van Rossem

7 reacties
adriano313
Beste vragensteller ik moest opeens aan het volgende denken
Misschien heb je er wat aan, misschien ook niet

Ik noem het maar “Een onderneming met God”
Het is vaak een zaak die begint vanuit eigen gedachten. Vanuit goede bedoelingen en motivaties waarbij je alle kanten kan oplopen. Zo ook als je beheerst of gecontroleerd te werk wilt gaan, kan je structuren of patronen aanbrengen.

Tijdens deze route (bunyan beschrijft genoeg voorbeelden) kom je ontzettend veel tegen. Al tillend met een pak op je rug loop onderga je de ene strijd na de ander. Deze strijd gaat nagenoeg altijd over tegenstellingen. Schijnbaar zeggen je gedachten dat je hier wat mee moet. Je gedachten klagen je a.h.w. aan. Je moet dit, je moet dat en elke keer is er een gevolg. Want anders dit, want anders dat etc.

Dit hele proces noem ik gewoon strijd! Wat voor strijd? Een Strijd die uiteindelijk alleen maar er toe leidt, dat je struikelt, dat je vastloopt, dat je het niet meer weet etc. Misschien denk je dan, maar ik ben wijs of sterk, ik verzin wel een manier om mijzelf staande te houden. Ik verstevig gewoon mijn patronen of systemen…

Beste vragensteller een onderneming met God is een geestelijke onderneming en de strijd is een geestelijke strijd. Al mens van vlees en bloed kan je daar weinig tot niets zelf mee… Hoe graag je het ook wilt. Het mooie is en voor vele een opendeur waar vaak aan voorbij gelopen wordt, dat deze strijd al gewonnen is! Maar waarom ervaar ik dan nog strijd?

Een wolf of dief probeert het ALTIJD! Of jij nu oplet of niet, ze zijn en blijven hondsbrutaal. Hij weet dat hij altijd prooi op zijn strooptochten vindt. Hij gaat voor prooi. En niets anders.
Zo ook satan de tegenpartij die Hondsbrutaal jou gedachten probeert te beïnvloeden en je van de onderneming met God probeert weg te halen.

Als een kind van God ontmoet je de tegenpartij. Niet dat God je niet beschermd of dat je bang hoeft te zijn (want angst is ook niet van God) maar denk maar aan de verzoekingen van Jezus in de woestijn.
Adequaat reageren (geestelijke wapenuitrusting) vereist dat je geestelijk moet groeien. En hoe kan je geestelijk groeien?
Door te beginnen om de Heere Jezus Christus aan te nemen!

Niets anders dan dit

Want ook heb je nog zulke goede patronen en gewoontes, zonder HEM heb je niks
Geen relatie, geen Heilige Geest, geen bruiloftskleed, geen toekomst!
Je leeft met een pakket op je rug doordat Hij genadig is

Een onderneming met Christus is dus Hem stappen laten nemen in de onderneming. Wil je dit?
Als je dit nog niet gedaan hebt, neem Hem vandaag dan nog aan. Loop de open deur niet voorbij. Zeg maar Heere Jezus hier ben ik. U heeft alle strijd overwonnen en daarom sta ik hier voor U. Ik wil deel van U uitmaken Kom in mijn Leven, vergeef mijn zonden. Laat mij voelen dat U mijn pak afneemt omdat Uw Bloed gevloeid heeft.
Vervul mijn Hart en leidt mijn agenda van dag tot dag, van uur tot uur. Leidt mij door Uw Geest.

En als Hij in je leven komt dan geeft Hij ook richting en leidt Hij je ook langs veilige paden! (ps 23)
Ik zal voor je bidden
1a2b3c
Ik heb vanaf mijn 17e jaar een wettische invulling van Bijbellezen en gebed gehad...

Bijbellezen en gebed is geen doel op zich.
Het is communiceren, als je de Bijbel leest spreekt God tot jou en als je bidt spreek jij tot Hem.
Het komt allemaal nogal krampachtig over, Vader en kind gaan niet uit plicht met elkaar om maar uit liefde.
Bijhouden wanneer en hoeveel je bidt en leest lijkt meer op een dienstknecht/heer relatie dan op een Vader/kind relatie.
Ben je Zijn kind nog niet is het eerste wat je moet doen Jezus aannemen.
Joh.1: 12: Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.

Je zegt: Dwanggedachten ‘zeggen’ dat ik eens een moeilijker stuk moet pakken, dat ik lui en gemakzuchtig ben.
De Vader in de hemel zorgt er wel voor dat Zijn kinderen niet lui en gemakzuchig worden, dat kan je met een gerust hart aan Hem overlaten. Jes.28: 16: wie gelooft zal niet haasten...

Je zegt: Steeds meer ging ik ervaren dat het een last was, iets om mijn geweten mee te stillen.

Alleen met het bloed van Jezus kan het geweten gereinigd worden, niet door een bepaalde hoeveelheid te lezen en bidden.
Hebr.9: 14 Hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door den eeuwigen Geest Zichzelven Gode onstraffelijk opgeofferd heeft, uw geweten reinigen van dode werken, om den levenden God te dienen?
Bergen
Wat een helder bemoedigend antwoord van ds van Rossum.
Iemand die je verstaat en begrijpt. Wat geeft dat een moed om toch dwars tegen de bestrijdingen van satan in Gods Woord te onderzoeken, niet als grond maare daardoor wil God Zich laten vinden en steeds weer opnieuw.

1a2b3c begrijpt het niet!
Jij hebt altijd alles op zak, liefde, geloof, alles komt aanwaaien bij jou, en alles wat een mens doet uit gehoorzaamheid is bij jou meteen een grond zoeken in de mens, dat een mens het daarvan verwacht.

Doe jij altijd alles uit liefde, komt bij jou ook al doe je het uit gehoorzaamheid nooit je verdorven aard naar boven, waar zegt Gods Woord, Zijn kinderen hun leven lang mee te strijden hebben, en dan zeg jij misschien, maar er is dan ook liefde en geloof, ja, maar niet altijd in beoefening.
1a2b3c
Bergen, ik heb niets op zak hoor maar elke dag vraag ik Hem om alles wat ik nodig heb. En Hij de Getrouwe overlaadt me dag aan dag met Zijne gunstbewijzen. Ik loop liever in het licht dan in het donker en daarom ga ik niet in mezelf zitten kijken maar blijf dicht bij Hem, Zijn Woord.
Het lijkt wel alsof je het me kwalijk neem dat ik in Hem en Zijn Woord geloof.

En helaas moet ik zeggen dat ik ondervind dat de volgende twee teksten waar zijn: 1Joh.1:8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is in ons niet. Jac.3:2 Want wij struikelen allen in vele...

Maar, 1Joh.1:9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.

Micha 7:18 Wie is een God gelijk Gij, Die de ongerechtigheid vergeeft, en de overtreding van het overblijfsel Zijner erfenis voorbijgaat? Hij houdt Zijn toorn niet in eeuwigheid; want Hij heeft lust aan goedertierenheid.

LOF EN DANK AAN HEM!!!
10249
Inderdaad een liefdevol, bemoedigend antwoord.
adriano313
@ Bergen, beetje onaardige opmerking
Lijkt mij dat @1a2b3c duidelijk begrijpt dat je een levenswijze tegen dwanggedachten en wetticisme juist bereikt door dicht bij Hem te blijven.

Ik moest denken aan Jezus op bezoek bij Maria en Martha
De een houd van luisteren aan zijn voeten (liefde), de ander van hard werken en mopperen op de ander (mist juist de liefde en heeft niet door dat ze met werken bezig is)

Want als de vrucht van de Geest (Galaten 5:22) in je groeit, komt er elke dag MEER liefde. Mooi hé, elke dag dag krijg je er een beetje liefde bij
Maar ook al ben je geestelijk in de groei, als de Heilige Geest in je woont, dan is er naar mijn idee weinig plaats voor een verdorven aard.(de kern van wedergeboorte).

waarom?

- Een verdorven aard kan satans rijk niet overwinnen, dan zou hij legale grond hebben om je te mogen aanklagen

- Met een verdorven aard kan je niet tegen hem strijden om gezamenlijk te overwinnen zoals er geschreven staat in opb.12:11

- Een kind van de KONING ben je niet alleen in het hiernamaals => je bent dus vandaag al een koningskind. En die bestaan er niet met een verdorven aard maar zijn gevuld met de H.G.

Negatieve gevoelens, tegenslag of gedachten kunnen wel te maken hebben met strijd. En strijd bestaat er in vele vormen en maten.
Dus als je strijd ervaart, wees bewust wat je dan allemaal kan doen (Ef.6:10) of bid om hulp en versterking.

Probeer dan niet gefrustreerd te raken over strijd. Want dan lukt het je niet om jezelf te sterken! Ik weet even niet waar het in col. staat maar Paulus zegt het in de strekking van: Strijd (tegenslag en lijden) maakt me juist blij, je hebt het nodig om in Christus verder te komen.

De een geniet dus meer van de Liefde, de ander van de strijd.
@bergen ik zal voor je bidden dat je mag groeien bij strijd
1a2b3c
Bergen, je zegt: ...komt bij jou ook al doe je het uit gehoorzaamheid nooit je verdorven aard naar boven, waar zegt Gods Woord, Zijn kinderen hun leven lang mee te strijden hebben.

...Zijn kinderen hun leven lang mee te strijden hebben zegt Gods Woord.
Je vergist je, dat zegt Gods Woord niet maar dat komt uit de H.C.
Het is helemaal niet de bedoeling om in eigen kracht tegen je zondige aard te strijden, want dan kom je nooit verder dan Rom 7 'ik ellendig mens'.
Een gelovige is met Christus gekruist en is een nieuwe mens en Christus leeft in hem. Door de kracht van de Heilige Geest kan je overwinning behalen.
Lees Romeinen 7 en 8 eens heel aandachtig.

Gal.2:20 Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.