Amèn

Ds. J.R. Lammers / 5 reacties

Vraag

Waarom zeggen sommige mensen ámen, anderen gewoon amen, en weer andere Amén?

Antwoord

Dit heeft te maken met het feit dat AMEN een Hebreeuwse stam heeft dat via het Grieks in onze taal gekomen is. En als je een woord uit een oude taal in het Nederlands weergeeft, dan gebeurt dat op meerdere manieren.

Eigenlijk staat er in het Grieks een è, zodat eigenlijk amèn met de nadruk op de tweede lettergreep de voorkeur verdient.

Ds. J. R. Lammers

Tags in dit artikel:

amenhebreeuws
5 reacties
plderoos
gunst! dan heb ik het zonder het te weten altijd goed uitgesproken :)
MUS
Sommige Engels sprekenden maken zelfs van de aa een ee! ;)
plderoos
ghehe, altijd al gedacht dat die engelsen het niet helemaal begrepen hebben :)
machiels
@plderoos & MUS:

Wat doen "die" Engelsen dan verkeerd en waarom spreken ze het volgens jou verkeerd uit?? Wees dankbaar Roos dat jij alles goed begrepen hebt.......
plderoos
geintje machiels, geintje, maak je niet druk :)