Trouwplannen en belijdenis doen

drs. I. A. Kole / 4 reacties

Vraag

Wij hebben nu ruim een jaar verkering en wij willen graag trouwen. Zij wil graag belijdenis doen voor het huwelijk. Ik heb het liever na het huwelijk, zodat we dan eerder kunnen trouwen en dan samen belijdenis kunnen doen. Daar is zij het absoluut niet mee eens al wil ze wel erg graag samen belijdenis doen. Zij is er klaar voor en ik heb gevoel niet dat ik er ook klaar voor ben. En ik wil geen belijdenis gaan doen om te kunnen trouwen, maar wordt nu als het ware voor het blok gezet om dat toch te doen. Verder volg ik ook geen catechisatie. Zo af en toe ga ik. Komt mede doordat ik moeite heb met mezelf te profileren in een groep en ben met catechisatie gestopt toen mijn ouders uit elkaar gingen. Moet je voor belijdeniscatechisatie gewone catechisatie gevolgd hebben? En in welke gemeente moet je eerst belijdenis doen voor het huwelijk? Zij zit in de Ger. Gem. en daar moet het volgens haar wel. Ik ga naar de PKN en daar hoeft het niet persé voor het huwelijk en volgens mij in de meeste andere gemeenten ook niet, of klopt dat niet? Ik weet het niet meer, ik ben er erg mee bezig.

Antwoord

Bedankt voor julie vraag. Het gaat om heel wezenlijke vragen:

a. Houden jullie van elkaar? Is er een stevige basis, na zo'n korte verkering, voor jullie huwelijk? Het gaat om liefde en trouw, soms is het trouw en liefde! Kunnen jullie tegen een stootje? En hebben julie dat besluit ook biddend genomen? Bid je ook samen en lees je samen uit de Bijbel en je dagboek? Is er geestelijke overeenstemming en dat van harte?

b. Bij de kerk horen. Wil je dat samen blijven doen, omdat je de zegen van de Heere nodig hebt op en in jullie huwelijk? Daar moeten jullie eerst duidelijk over zijn naar elkaar. Het horen bij de kerk betekent dat je ook kennis moet hebben van de hoofdzaken van de leer en de gevolgen voor je leven. De kerkenraad zal vragen als je geen belijdenis hebt gedaan, dat jullie in het komende seizoen deel zult nemen aan de belijdeniscatechisatie. Bij instemming zal jullie huwelijk in de kerk bevestigd worden, zo is dat in onze gemeente.

c.Aan de vraagsteller het advies om z.s.m. deel te gaan nemen aan de gewone catechisatie zodat de kennis weer paraat wordt en je vraagt aan de catecheet een boekje om je wat te oriënteren in de Gereformeerde Gemeente, om daarna samen met je vrouw de belijdeniscatechisatie te volgen.

d. Doe alles uit een eerlijke intentie naar God toe, naar elkaar en jullie ouders en de kerkenraad.

e. Gods zegen is en blijft broodnodig!

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

belijdeniscatechisatietrouwplannen
4 reacties
TJH
Je zou ook samen belijdeniscath. kunnen volgen, maar nog geen belijdenis doen. Misschien kan het veranderen in die periode, dat weet je nooit. Je kunt er ook gewoon meerdere jaren over doen, dat maakt toch niet uit? Of dat je in ieder geval huwelijks catechese gaat volgen samen, als dat tenminste ook gegeven wordt in die kerkelijke gemeente. Dat kan je relatie echt verdiepen.
waldboy
Als je in een bepaalde kerk wilt trouwen is het natuurlijk logisch,d at je ook lid bent van die kerk. Om nou lid te worden van die kerk om daar dan te kunnen trouwen is natuurlijk nooit goed. Dat dat lidmaatschap alleen verkregen wordt door belijdenis te doen is evenmin goed. Op deze manier staat met een oprechet-van harte-belijdenis toch wel in de weg. Wordt het allemaal wat geforceerd.
Gods wil zijn zegen geven over iedere verbintenis die naar Zijn wil is.
Of jullie verbintenis naar Zijn wil is, kunnen jullie zelf bepalen en Hij geeft dat Zijn zegen als jullie daar om vragen. Dat kan rechtstreeks, daar is geen enkele tussenkomst voor nodig.
Laat ja a.s. vrouw nu haar belijdenis doen en jij wanneer je daar aan toe bent. Dan kunnen jullie alsnog een kerkelijk huwelijk doen.
MUS
Voor (geloofds)belijdenis moet je gelovig zijn, om te trouwen overigens ook. Een kerkelijke huwelijksbevestiging is ook een geloofsbelijdenis!
waldboy
Nou @MUS dat gaat mij even te ver.
Een kerkelijke huwelijksbevestiging is het aan de gemeente laten zien, dat je God hebt gevraagd om je huwelijk te zegenen.
Wij weten niet of dat oprecht is.
Misschien gebeurt het omdat je a.s. het zo graag wil of je ouders of je schoonouders of door druk van de mensen om je heen. God weet dat wel. Hij ziet niet die mooi bruidsjurk of dat mooi zwarte apk maar kijkt naar het hart.
Dat geldt ook bij het doen van belijdenis. Is dat echt wel omdat we het zelf willen? Of enz. enz.