Ban van afsnijding

Ds. J.D. Heikamp / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over ban van afsnijding. Ik las dit achter in de Bijbel en vind het eigenlijk een beetje moeilijk dit formulier. Wanneer wordt dit in werking gesteld binnen een refomatorische gemeente? Is het zo bijvoorbeeld dat als een gemeentelid een moord pleegt, wordt de ban dan in werking gesteld? Of begrijp ik het verkeerd?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik heb het formulier van de ban of de afsnijding van de gemeente van Christus opnieuw aandachtig gelezen. Wat mij trof was de liefde om afgedwaalde zielen te behouden. Met grote ernst en in de weg van de gebeden is voor hem of haar gebeden om verlost te worden uit de strik van de duivel. Lees het gebed aandachtig om er diep van onder de indruk te komen. Doch aangezien het God is, Die in ons werkt, beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen, zo laat ons Zijn heiligen Naam, met belijdenis onzer zonden, aldus aanroepen. Doel is het volgende formulier dat gaat over de werderopneming in de gemeente van Christus.

U noemt een concrete zonde, namelijk een moord. In het formulier word niet een bepaalde zonde met name genoemd. Wij zoeken in ieder geval onze gemeenteleden, die een moord hebben gepleegd, op in de gevangenis of TBS-kliniek. Wij laten hen niet over aan hun lot. En daar speelt het formulier geen rol in. Alleen de liefde van Christus dringt ons om hen op te zoeken.

In ruim 40 jaar ambtelijk werk heb ik niet meegemaakt dat dit formulier werd gebruikt. Dat zal wel te maken hebben met het hervormde bloed wat door de aderen stroomt. En de richtlijnen die hiervoor gelden in de kerkorde.

In enkele afgescheiden kerken wordt het formulier gebruikt om afgedwaalde en verdwaalde zielen uit de christelijke gemeente te verwijderen. Kerkrechtelijk hebben zij het recht om dat te doen.

Ik ben benieuwd in welke reformatorische gemeente op zondag dit formulier wordt voorgelezen en op deze manier tucht wordt uitgeoefend.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl

Tags in dit artikel:

formulierentucht
2 reacties
dkw
Volgens mij is het zo dat er in de eerste plaats stille censuur plaatsvind, de naam word niet genoemd maar wel dat er een persoon onder censuur staat met opwekking om voor deze persoon te bidden, als dat niet helpt word de naam afgekondigd en de gemeente opgewekt om voor die persoon te bidden, en als de persoon blijft volharden, dan pas word dit formulier van de afsnijding gebruikt.
Komt de persoon daarna tot inkeer, kan het formulier voor herbevestiging gebruikt worden.
MUS
Een broeder of zuster die een misstap begaat, wordt daarop aangesproken onder vier ogen. Wanneer deze geen berouw toont / zich niet bekeert, volgen de stappen van censuur, volgens Mattheus 18: 15-17 Als een van je broeders of zusters tegen je zondigt, moet je die daarover onder vier ogen aanspreken. Als ze luisteren, dan heb je ze voor de gemeente behouden. Luisteren ze niet, neem dan een of twee anderen mee, zodat de zaak zijn beslag krijgt dankzij de verklaring van ten minste twee getuigen. Als ze naar hen niet luisteren, leg het dan voor aan de gemeente. Weigeren ze ook naar de gemeente te luisteren, behandel hen dan zoals je een heiden of een tollenaar behandelt.

In de praktijk zal het niet zover komen dat een ban of afsnijding plaatsvindt, daar deze persoon zijn lidmaatschap inmiddels heeft opgevraagd/opgezegd.

Stille censuur ... nooit van gehoord. Lijkt me in geval van moord echt niet aan de orde. Daarvoor hebben we het burgerlijke strafrecht.