Avondmaal in andere gemeente

Ds. J. Westerink / 8 reacties

Vraag

Wij kerken vaak 's zondags in een andere gemeente van ons kerkverband, omdat we in het weekend vaak op een camping daar verblijven. Een week voordat er in die gemeente avondmaal gehouden zou worden, hebben wij een verzoek bij de scriba ingediend om daar te mogen aangaan.

Vrijdags kregen we te horen dat ons verzoek was afgewezen. We hadden hadden het eerder moeten aanvragen of op de kerkenraad moeten komen, was het argument. We zouden weleens in de eigen gemeente onder censuur kunnen staan... Wat moeten anderen in die gemeente hierdoor wel over ons denken. Is het niet vreemd dat we op deze wijze worden afgewezen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Uw vraag betreft het handelen van een kerkenraad met betrekkig tot het verzoek van u om in die betreffende gemeente avondmaal te mogen vieren. Op zichzelf zijn daar wel mogelijkheden toe, maar elke kerkenraad kan daar een eigen beleid in ontwikkelen, binnen het raam van de mogelijkheden die de Kerkorde biedt.

Wat uw specifieke situatie betreft: lees ik het goed dat u in die gemeente, waar u dat verzoek hebt ingediend, gedurende langere tijd de zondagen doorbrengt omdat u daar op een camping verblijft? De vraag die dan bij mij opkomt, is: waarom u dit verzoek zo laat hebt ingediend. Inderdaad moet de betreffende kerkenraad wel de gelegenheid hebben om eventueel te informeren of u in uw thuisgemeente ook het recht hebt om aan het Avondmaal deel te nemen.

Dit is een algemeen antwoord. Uiteraard kan en wil ik niet treden in de rechten en plichten van een kerkenraad, die mij verder onbekend is en waarvan ik de motivatie voor dit besluit niet ken. In ieder geval kennen wij in onze kerken -dwz de CGK- niet het open Avondmaal en is het de roeping van de kerkenraad er op toe te zien wie tot het Avondmaal worden toegelaten.

Bent u niet tevreden met het besluit van deze raad, dan zou u altijd om een gesprek daarover kunnen verzoeken.

Ds. J. Westerink

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaalkerkenraad
8 reacties
machiels
Gelukkig stelt HIJ, die het Avondmaal heeft ingesteld, mildere eisen!
adriano313
Schaam je niet over wat anderen over jullie denken....
alle schaamte is in ieder geval al door Hem gedragen

leg het af en anderen zullen dit vast ook voor en over jullie denken
ze leven met je mee
Stuur wel weer opnieuw een mailtje of een briefje naar <b>beide</b> kerkraden
anders blijft het onopgelost. (één telefoontje kan al wonderen doen...)
waldboy
Er zijn maar weinig kerken en gemeentes waar Jezus persoonlijk nodigd.
Wij hebben in onze gemeente een open avondmaal. Jezus nodigt en iedereen mag deelnemen.
Iedereen moet in zijn eigen geweten naagaan of hij/zij dat vrijmoedig kan doen.
Als er gasten zijn uit een andere gemeente of gasten die niet bij een kerk of gemeente horen, maar toch aan het avondmaal willen deelnemen staat hun dat dus vrij.
Als enige voorwaarde stellen wij, dat de persson ook in zijn/haar eigen gemeente niet van het avondmaal is uitgesloten. Dat wordt niet gecontroleerd.
Swimmie
Bij ons in de gemeente wordt altijd gezegd: Dit is niet de tafel van onze gemeente; dit is de tafel van de Heer. Een ieder gelooft dat Jezus voor zijn zonden aan het kruis is gestorven én dat Jezus weer is opgestaan is van harte welkom aan de tafel.
Gasten en mensen uit onze eigen gemeente die voor het eerst bij ons aangaan wordt wel gevraagd bovenstaande te 'onderschrijven' door te gaan staan. Hiermee belijden zij dat.
Tot voor een paar jaar was het de gewoonte dat ze een kort persoonlijk getuigenis gaven. Door de sterke groei in de gemeente is dat praktisch nu niet meer te doen. De zaal is te groot, je verstaat het niet meer.
Persoonlijk vind ik dit jammer, want het waren heerlijk momenten; mensen te horen getuigen wie Jezus voor ze is!
Nen
Ongelofelijk dat je toestemming moet vragen om aan het Avondmaal deel te nemen!!!!
Wie heeft dat ooit bedacht?
Waar is men mee bezig...
webrefo1
Ik ben het van harte met Ds. Westerink eens! Ongelooflijk dat jullie niet doorhebben hoe duidelijk de Bijbel spreekt over het toezicht hebben door de opzieners op de gemeente en dat men moet zorgen dat de tafel niet verontreinigd wordt! Het oordeel over leer en leven ligt in handen van de kerkenraad. Het oordeel over het hart ligt in handen van God. Beiden moeten positief zijn!
anna30
Ik ben daar ook wel benieuwd naar @webrefo1...
webrefo1
1 Korinthe 4:1-5 gaat erover dat het oordeel aan de Heere gelaten moet worden. Hier gaat het over het hart!
1 Korinthe 5:1-13 gaat erover dat het zuurdesem gezuiverd moet worden. Hier gaat het over leer en leven! Dit is de opdracht voor de opzieners der gemeente. Dit hoofdstuk gaat overigens over de tucht in de meest brede zin van het woord!