Regels in samengesteld gezin

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Hoe kun je als weduwe en weduwnaar die elkaar gevonden hebben samen verder in één huishouden? Er zijn ook jonge(re) kinderen in het spel. Het is lastig om twee huishoudens bij elkaar te voegen waar er bijvoorbeeld andere regels gelden rondom scherm- en tv-gebruik, slaaprituelen, zondagsrust enz. Je wilt aan de ene kant je eigen regels niet loslaten, zeker als het in jouw ogen over Bijbelse kwesties gaat, zoals zondagsrust, maar het is ook moeilijk om ineens van de andere kinderen te verlangen dat ze bepaalde dingen niet meer mogen.

Of nog verwarrender: het ene kind mag het wel, het andere kind niet. Hoe kunnen we hier met elkaar een weg in vinden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste mevrouw,

Terwijl ik bovenstaande schrijf realiseer ik mij dat de brief ook door een meneer geschreven kon worden en is het mijn vooronderstelling dat u de weduwe bent. Voor mijn reactie maakt het niets uit want het gaat om het samenvoegen van twee gezinnen tot een nieuw te vormen gezin. En ja, dat is niet zomaar een gemakkelijke opgave!

U vormde met uw echtgenoot een gezin met eigen gewoonten en regels, uw nieuwe relatie had precies hetzelfde met zijn echtgenote. Dat zijn gegevens die niet zomaar aan de kant geschoven kunnen worden nu u beiden samen verder wilt. Het is prachtig en ongetwijfeld heel fijn voor u beiden om samen een nieuw leven op te mogen bouwen na verdriet en rouw. Maar... er zijn ook kinderen, zoals u schrijft. Die óf hun vader óf hun moeder moeten missen. Een nieuwe partner kàn daardoor als indringer worden gezien, zeker als er regels veranderd worden die als onrechtvaardig worden ervaren. Er komt immers géén nieuwe vader of moeder, maar een ánder. Die hopelijk veel kan gaan betekenen, maar dat is in het begin zeker geen vanzelfsprekendheid. Hoezeer de volwassenen dat ook zouden willen, ómdat zij van elkaar zijn gaan houden.

Ook met jonge kinderen kunt u beiden (samen of apart) heel goed praten over de nieuwe situatie. Dus níét iets zomaar veranderen of ‘opleggen’, maar allerlei dingen bespreken, overleggen, uitleggen. Heel veel praten: met álle betrokkenen. Én bidden om wijsheid en tact daarbij! Zo groeit u met elkaar naar een nieuw gezin toe door niets te forceren en ook de kinderen de tijd te geven om te ‘wennen’ aan de nieuwe partner naast mama en papa. Met elkaar een weg vinden kan zeer zeker, maar dat kost tijd en geduld die in liefde is op te brengen!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.