Man kijkt Formule 1 op zondag

Dr. J.H. (Jan) van Doleweerd / Geen reacties

Vraag

Sinds enige tijd kijkt mijn man ‘s zondagsmiddags Formule 1-wedstrijden. Dit doet mij erg veel verdriet, mede omdat onze jonge kinderen dit ook zien, terwijl ik probeer de zondag op een bijbelse manier in te vullen en dit ook aan de kinderen mee te geven. We hebben hier discussie over, maar dit geeft alleen maar verwijdering en spanning in het gezin. Wat kan ik, naast gebed nog doen om te zorgen dat we allemaal de zondag tot Gods eer in gaan vullen?

Antwoord

Je ervaart dat je met je kinderen in een lastig parket zit. Maar deze korte beschrijving biedt nog niet zoveel aanknopingspunten om tot een oplossing te komen. Daarom ga ik vragenderwijs verder.

Mijn eerste vraag is wat de voorgeschiedenis is van jullie gezinnetje. Is je man opgevoed met een nauwgezette zondagsviering? Of keek hij misschien al naar sportprogramma’s op zondag? Als je man dit soort activiteiten gewoon is geweest, dan kan het lastig zijn om de verleiding te weerstaan. Het is goed om daar begrip voor te hebben en er het gesprek over te voeren. Dus niet gelijk in discussie te. gaan over de knop, maar over het lastige om aan nieuwe patronen te wennen.

Het kan ook zijn dat de zondag in het gezin waarin hij (en jij) opgroeide een vervelende en saaie dag was. Daarom is mijn tweede vraag of jullie afgezien van de gekeken Formule 1-wedstrijden op zondag al veel eerder gesproken hebben over hoe je met elkaar deze dag wilt doorbrengen? Je zult als echtpaar hierover moeten nadenken. Samen moet je komen tot afspraken voor jezelf en voor de kinderen. Maar let wel, het is niet de bedoeling dat de zondag een dag is van geboden en verboden. Het is de dag van de (geestelijke) rust, van het samen met de kinderen optrekken, samen de gang maken naar de kerk, samen te zingen en samen te overdenken hoe het op de eeuwige rustdag zal zijn voor allen die in Christus Jezus als hun Zaligmaker kennen. De zondag kan in het gezin de fijnste dag van de week zijn, maar daar moet je met elkaar wel wat voor doen.

Mijn derde vraag is of er misschien in je kennissenkring voorbeelden zijn van echtparen die moeite hebben gehad met de zondag en wat je wel en niet doet en daar toch een groei in hebben doorgemaakt en tot goede afspraken zijn gekomen. Samen met hen hierover spreken kan dan helpen.

Tenslotte, mocht je er samen niet uitkomen, altijd is er het gebed: “Heere, geef ons overeenstemming in het samen dienen van U.” En dan kan Hij zelfs het erover zwijgen zegenen (1 Petr. 3:1).

Jan van Doleweerd

Lees meer artikelen over:

zondag