Nieuwe mobiele telefoon

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 12 reacties

Vraag

Onze zoon van vijftien-plus heeft een nieuwe mobiele telefoon nodig. Dit mag van ons, maar hij wil er een met veel extra's. De mobiel die hij op het oog heeft kost 130 euro. Wij vinden dit veel te duur. Hij heeft wel een bijbaantje, maar toch... Wij hebben er geen verstand van en een beetje mobiel met mogelijkheden, daar ben je dan zoveel geld kwijt aan, aldus zoonlief. Wat is nu redelijk om tegen hem te zeggen? We hebben natuurlijk al een zoektocht op internet gedaan. Maar wat boven in dat brein zit, is er zomaar niet uit. Hoe lossen wij dit op zonder al te veel onvrede.

Antwoord

Beste ouders,

Opvoeden is loslaten. Stukje bij beetje. Als je de navelstreng hebt doorgeknipt, dan begint het. En loslaten is iets wat ons vaak moeilijk valt. We willen zo graag de dingen en zeker onze kinderen, in handen houden en ze bewaren voor verkeerde keuzen, voor zonden, voor het verkwisten van hun geld en noem maar op. Maar wanneer je, je kinderen wil beschermen en sturen, dan kom je soms weer met hen in conflict, dat lees ik ook een beetje in uw vraag.

U heeft moeite met het forse bedrag van deze mobiel en wellicht ook met de (in uw ogen onnodige) 'extra's'. In een bepaald opzicht kan ik u begrijpen. Tegelijk is het goed om naar uw kind te kijken. Waarom wil hij deze mobiel? Wil hij bij de groep horen? (op zich niet verkeerd, trouwens), of wil hij allerlei filmpjes kijken op zijn kamer die hij anders niet kan zien? (daar zou ik minstens over in gesprek gaan). Of vindt hij deze mobiel gewoon mooi en de extra's leuk en interessant? De meeste jongeren van zijn leeftijd hebben mobieltjes met extra's en in die leeftijd wil je niet te veel uit de toon vallen. Dat wilde u waarschijnlijk zelf vroeger ook niet.

U wilt het terecht op oplossen in vrede. En, u schrijft het zelf, het is zijn (!) geld en hij is boven de vijftien. U wilt waarschijnlijk het contact goed houden met uw zoon, ik zou zeggen: geef hem dan ook de ruimte om zelf een keuze te maken. Hij vraagt niet aan u om een duurdere mobiel te betalen, dan zou het anders liggen. Het is zijn geld, zijn keuze. Ga met hem in gesprek en bespreek uw reserves en motieven, eerlijk en open. Geef hem adviezen, maar laat hem vervolgens zelf een keuze maken. En als het op financieel gebied een verkeerde keuze blijkt te zijn, leert hij er hopelijk van.

Het is heel belangrijk dat jongeren in de leeftijd van uw kind de ruimte langzaamaan groter voelen worden om op eigen benen te staan en eigen keuzes te kunnen maken,  terwijl ze tegelijkertijd de veilige basis en de wijze raad van thuis nog hebben.

Ik hoop dat u wat heeft aan dit antwoord en al zou u voor de optie kiezen om toch deze aanschaf te verbieden, zorg ook dan voor uitleg van, en gesprek over, die keuze van u.

Hartelijke groeten van een vader van wie de kinderen nog tien min zijn ;-)

Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

opvoedingsmartphone
12 reacties
dijna61
Let wel: de kosten van het telefoon gebruik kunnen enorm de pan uit rijzen.
Kijk goed wat de beste opties zijn wat dat betreft. Soms proberen ze je de duurste abonnementen aan te smeren onder het mom: helft van de prijs.
Ik weet niet of jullie lid zijn van de ANWB, regelmatig hebben zij goedkope abonnementen van rond de 1o euro per maand en voor zo'n 8 a 10 euro meer kun je er ook mee internetten. De telefoon is dan gratis.
Succes met zoeken.
toetje
In het netwerk van onze zoon van 16 hebben de meesten een prepaid van b.l.y.c.k. Dit kost 10 euro per 3 maand. Dan bel je gratis met mensen die ook b.l.y.c.k. hebben, je krijgt daarbij 3000 smsjes. En die 10 euro kun je gebruiken voor belkosten naar anderen die geen b.l.y.c.k. hebben of je kunt er zelfs een internetblock voor kopen. En daarbij: op is op..... het heeft ons nog nooit meer dan 10 euro per 3 maand gekost! Blijft staan natuurlijk de aanschaf van een telefoon, en daar gaat deze vraag over.... ik kan me goed vinden in het antwoord van van Heijningen. Als onze kinderen een bijbaantje hebben, dan spreken we met ze af dat een vast bedrag per automatische overboeking naar de spaarrekening gaat. De rest mogen ze naar eigen goeddunken besteden. uiteindelijk zie je dat ze aan het eind van het jaar toch fijn gespaard hebben en ze komen er voor de rest achter dat ze hun zuur verdiende geld maar 1 x kunnen uitgeven.
mortlach
@toetje

Toen ik in de winter 6 ochtenden per week om 5 uur op moest voor mijn krantenwijk, hoefden mijn ouders echt niet aan te komen met een vast bedrag (de helft, doe eens normaal!) sparen. Het ging dan ook vrolijk allemaal op aan hobbies en daar heb ik nooit spijt van gehad.

Ouders moeten goed uitkijken met dingen een 'afspraak' noemen, terwijl het gewoon dwingend is opgelegd. Maar ja, 'afspraak' klinkt zoveel beter, toch? Ik ken de situatie natuurlijk niet, het is een algemene opmerking.

Een pre-paid telefoon nemen is wel verstandig, en dan vooral goed wijzen op die SMS-'diensten' die schandalig duur zijn en waar je niet vanaf komt. Altijd goed de kleine lettertjes lezen voordat je LOL AAN sms't naar een of ander nummer dat voor 2 euro per sms onzin terugstuurt.

Een mobiel voor 130 euro is echt zo duur niet, om heel eerlijk te zijn. Natuurlijk is het veel geld, maar dat kosten die dingen nu eenmaal, maar het kan altijd duurder. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel het kind binnenharkt met zijn bijbaan. Veel meer dan 2-3 maanden werken kan het toch niet zijn?
USA1
laten we wel wezen: 130 euro voor een mobiel is juist goedkoop in de huidige markt. Een i-phone en blackberry oid zijn +/- 350-600 euro dus een telefoon van 130 euro waarmee je fatsoenlijk kunt fotograferen en internetten etc. is erg goedkoop.
joelie
Ik denk eerlijk gezegd dat zoonlief gewoon gelijk heeft. Dat het een heel redelijk bedrag is voor een toestel.
machiels
@toetje: wat betekenen die letters? Klopt dat wel, 3.000 SMSjes>
toetje
@mortlach: ik zeg niet dat ze de helft van hun loon moeten sparen, maar een bepaald bedrag. Het lijkt me juist erg nuttig voor jongeren dat ze leren om niet alles op te maken, maar dat ze ook iets apart moeten leggen. Onze oudste heeft inmiddels wel mooi z'n rijbewijs betaald van het geld dat hij vanaf z'n 15e "verplicht" moest sparen.

@machiels: het is blyk, zonder c! ik wil niet teveel reclame maken, maar google er maar eens op, het is echt zo gek nog niet voor de jongelui.
Catherine
Onze zoon is iets ouder en hij voor zijn verjaardag een smartphone gekregen. 0 euro, wij betalen een redelijk bedrag per maand, 2 jaar lang.
Ik vond het eigenlijk best wel handig. Je hoest niet in 1 x dat bedrag op, maar het wordt per maand afgeschreven. Hij is er superblij mee, kan ruim smsen en bellen, voordat hij moet gaan betalen. Want dat is voor zijn eigen rekening ! Ook als hij ermee boven de limiet zou gaan internetten.
Bij de jongeren wil niemand buiten de groep vallen, logisch ! Dus ik kan best begrijpen dat hij ook zo'n leuk ding wil hebben. Als ik 18 zou zijn, zou ik hem ook willen hebben. Zeker als al mijn vriendinnen er ook eentje hadden.
Hij spaart zelf en wij sparen voor onze kinderen, zonder dat ze dit weten. Nou ja, ze weten het wel, maar hebben geel flauw idee hoeveel. Als ze gaan trouwen of op zichzelf wonen, krijgen ze dus van ons een appel voor de dorst mee. Wij vinden het leukere om met een "warme" hand te geven, dan later met een "koude".
De getrouwde kinderen hebben trouwens nog het hele bedrag intact ! Zij blijven het als appel voor de dorst zien. Leuk ! (en verstandig)
machiels
@toetje
Bedankt voor je antwoord. Helaas kom ik niet meer in aanmerking, daar ik decennia boven de leeftijdsgrens zit....
henkie
Kijk ook eens op Marktplaats. Daar heb je hele mooie telefoons (bijvoorbeeld vrij nieuwe HTC's) met alles er op en er aan voor dat bedrag.
mortlach
Ik zou voor dat soort goederen niet op Marktplaats kijken. Telefoons verouderen waar je bijstaat, dus een tweedehandsje is niet echt handig. En nieuw voor weinig geld? De kans lijkt me redelijk aanwezig dat je dan gestolen waar koopt...
Johan00297
Als u het te duur vind, uw recht, hij kan het zelf betalen, zorg wel voor een max. grens ter bescherming tegen hoge rekeningen.
Om uw gevoel van duur over te brengen zou u kunnen voorstelen te zeggen, het is goed, maar geef dan ook nog eens de helft bv 65 euro uit aan een goed doel.
Wij hebben geld en luxe, laten we dat een beetje delen.