Misschien ben ik een hypochonder

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Soms word ik zo moe van mezelf. Misschien ben ik een hypochonder. Ik wist tot voor kort niet dat het bestond maar het voegt ook niet veel toe denk ik. Het zit zo. Ik denk overal heel veel over na en ik ben ook heel bang voor ziektes. Vorige week had ik behoorlijk maagpijn. Ik ging steeds coronatesten doen omdat ik sterk dat gevoel had omdat ook meer mensen in mijn omgeving besmet waren. Alleen kreeg ik nooit een positieve test, dus geen bevestiging. Dan ga ik internet afzoeken naar klachten, diagnoses, etcetera. Dat geeft natuurlijk geen rust maar ik kan dan hele dagen aan niks anders meer denken. Vervolgens lees ik ergens dat drijvende ontlasting niet goed zou zijn en ja, dat heb ik. Ook wel wat darmklachten soms. Dus ga ik dat nazoeken: wat is het, wat kan ik er aan doen?

Ik heb een glutentest besteld... En nu ben ik bang dat ik iets met mijn lever heb. Ik heb hormonale migraine. Ik heb nu een boek gekocht over hormoonbalans en het zou aan je voeding kunnen liggen. Ik at al een jaar geen suiker meer en nu ga ik voor volkoren en geen toevoegingen. Helpen doet het allemaal niet, maar teruggaan naar normaal lukt me ook niet. Liefst zou je zuivel en gluten dan ook moeten laten staan, maar dat lukt me niet en vind ik ook nogal wat. Dus eigenlijk  heeft het geen zin om door te gaan met mijn 'dieet' dan.

Richting overgang neemt de omvang van je buik toe. Nu ben ik bang dat daar wat mee is, een tumor of zo. Je moet meer eiwitten en minder vetten eten na je veertigste, dus nu kijk ik hoe ik dat ga doen.

Ik zou zo graag alles loslaten en gewoon léven. Mijn familie doet dat wel, ik kan het niet meer. En je zou je dan stralend en energievol moeten voelen, maar het is allemaal niet waar. Hoe zou ik kunnen veranderen, of ermee om kunnen gaan?

Antwoord

Wat ontzettend vermoeiend en frustrerend. Je vind geen rust als je bepaalde klachten niet nazoekt, echter ook geen rust wanneer je wel op internet de klachten gaat opzoeken. Misschien is er inderdaad sprake van hypochondrie. Hypochondrie hoort bij de pieker- en angststoornissen. Nou is iedereen wel eens ongerust of bang voor een ernstige ziekte (meestal kanker). Bij hypochondrie wordt deze zorg overheersend en gaat het je leven beheersen. Je hebt natuurlijk gradaties in ernst bij hypochondrie. Meer kun je lezen op huisarts.nl, een site gemaakt door huisartsen.

Wanneer ik lees hoeveel hinder je hiervan ondervindt en hoeveel energie het je kost, kan je overwegen hulp te zoeken. Er zijn therapieën die je bijvoorbeeld leren je gedachten te sturen; wanneer deze onvoldoende helpen zijn er ook medicijnen...  Je kan een afspraak maken met je huisarts over je klachten en overleggen wat je nodig hebt en waar je last van hebt. Vaak hebben huisartsen een praktijkondersteuner in hun praktijk die gespecialiseerd is in de geestelijke gezondheidszorg waar zij je eventueel naar toe kunnen verwijzen.

Blijf in ieder geval niet alleen zitten met al je zorgen. Zoek hulp.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

hypochondrie