Fetisjisme

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 1 reactie

Vraag

Voor mevrouw Joke Ronner-Wattel. Graag zou ik uw mening -uw antwoorden op eerdere vragen spreken mij aan en zijn zowel pragmatisch als theologisch helder beargumenteerd- willen teruglezen inzake de onderstaande casus. Man en vrouw hebben een fijn huwelijk en daarbinnen een goed seksleven. Naast de klassiek seks is er ook plaats voor het bevredigen van elkaar. Zolang dit laatste over en weer gaat, lijkt het mij geen zondig gedrag. Het wederzijds bevredigen van elkaar lijkt me namelijk van een totaal andere aard dan ZELFbevrediging. Vraag 1: Welke mening bent u toegedaan? Een element dat bij het bevredigen van elkaar een rol blijkt te spelen, is een luier-fetisjisme van de man (het seksueel opgewonden worden door het dragen van een luier). Het is desgevraagd in tegenstelling tot wat bepaalde media ten toneel brengen, in dit geval uitsluitend seksueel opgewonden worden door het dragen van een luier. Dit fetisjisme is al jaren (soms latent) bij de man aanwezig (ook voor het huwelijk). In een huwelijks seksleven wordt lingerie gedragen, massage olie gebruikt e.d. Of er dan een luier wordt gedragen, lijkt mij geen groot verschil. Bijvoorbeeld de vrouw vindt een massage prettig; de man vindt het dragen van een luier prettig. Desgevraagd: de fetisjisme verstoort de huwelijkse seks niet, maar lijkt er een onderdeeltje van. Vraag 2: Is deze fetisjisme zondig als het plaatsvindt binnen het seksleven in het huwelijk? De laatste tijd komt het dragen van luiers/deze fetisjisme ook voor buiten het huwelijkse seksleven, ofwel bij zelfbevrediging door de man. Masturbatie is het op jezelf richten en niet op je partner, terwijl seks juist voor elkaar is bedoeld en masturbatie kan leiden tot een seksverslaving. Masturbatie, al dan niet in combinatie met een fetisjisme, lijkt mij zondig dan wel een mogelijke bron voor geestelijke gebondenheid. Welke mening bent u toegedaan? Vraag 3: Is het terugdringen van de luier-fetisjisme naar de grenzen van de huwelijkse seks afdoende? Met andere woorden is het beëindigen van masturbatie voldoende; of dient ook het dragen van luiers in het huwelijkse seksleven te worden ontraden (vergelijk eerdere opmerking over lingerie en massage olie)? De man heeft enige tijd geleden de masturbatie (en de fetisjisme daarbij) beleden tegenover God: zonde beleden, berouw getoond, vergeving gevraagd en (om niets) vergeving ontvangen. Daarna vond seks (al dan niet met het dragen van luiers) uitsluitend plaats binnen het huwelijk! Maar de masturbatie stak onlangs de kop weer op. Terwijl, ondanks zelfonderzoek door de man, geen duidelijke aanleiding hiervoor is te vinden op fysiek noch geestelijk vlak. Het opvallende daarbij is dat juist in deze periode -na het belijden van de zonde- de fetisjisme juist heviger is teruggekeerd (lees masturbatie in combinatie met luier vindt vaker plaats). Vraag 4: Is daar een theologische/bijbelse verklaring voor, waarom het juist in deze 'tweede' periode heviger dan voorheen is teruggekomen? Vraag  5: Is daar een niet-theologische verklaring voor, waarom het juist in deze 'tweede' periode heviger dan voorheen is teruggekomen? Afrondend, wat zou u na deze casus te hebben gelezen, dit echtpaar (de man in het bijzonder lijkt me) adviseren? Mocht u aan een behandeling denken, het echtpaar komt uit de regio Rotterdam, als ik in de omgeving google lees ik dat Eleos volgens mij fetisjisme behandelt. Wat ik mij persoonlijk nog afvraag: Is mijn 'onderbuikgevoel' juist, of veel tekort door de bocht, dat aan een luier-fetisjisme onverwerkt (licht) seksueel misbruik in de kindertijd ten grondslag ligt? De gedachte hiertoe is: duidt het dragen van luiers niet op terugverlangen naar geborgenheid/veiligheid? Ik ben benieuwd, en met mij het echtpaar, naar uw reactie. Er is naar mijn weten weinig over bekend in christelijk Nederland. Het enige wat ik heb kunnen vinden is een serie artikelen, al gaf dat geen antwoord op mijn vragen, van ene Ine Wildschut en anderen, te vinden via google. Een counselor.

Antwoord

1. Als man en vrouw elkaar over en weer bevredigen, ik neem aan dat u bedoelt dat er stimulatie met bijvoorbeeld de handen of de mond plaatsvindt en het vindt plaats met beider instemming, lijkt mij dat geen zondig gedrag. Er staat niet in de Bijbel dat slechts de klassieke manier van gemeenschap hebben de enige toegestane manier is.

2. Als er bij deze zelfbevrediging voorwerpen gebruikt worden die niet meteen voor de handliggend zijn, hoeft dat geen zonde te zijn zolang het in de huwelijkse relatie plaatsvindt. Dit in tegenstelling tot als dat buiten het huwelijkse seksleven plaatsvindt. Overigens zijn de meningen er over verdeeld of zelfbevrediging altijd zonde is. Als het (tijdelijk) plaatsvindt omdat gemeenschap bijvoorbeeld door ziekte niet mogelijk is en masturbatie vindt plaats met wederzijds medeweten en goedvinden en bijvoorbeeld in elkaars aanwezigheid, hoeft dat geen zonde te zijn.

3. Maar hier leidt het seksueel opgewonden worden door luiers bij deze man tot bevrediging buiten het huwelijk. Het geeft blijkbaar zoveel opwinding dat het kan uitmonden in een verslaving. Het is dan de vraag of puur het terugdringen hiervan binnen de grenzen van de huwelijkse seks afdoende is. Vergelijk: alcohol is ook niet per defenitie iets zondigs, maar de verslaving er aan wel. Er zijn maar weinig alcoholisten die van hun verslaving afkomen en dan met mate kunnen drinken, de meesten moeten zich altijd blijven onthouden van drank.

4. Ik heb er geen bijbels/theologische verklaring voor dat de luierfetisjisme in de tweede periode heviger is teruggekomen.

5. Het kan wel iets zeggen over de macht van een verslaving en de moeite die het veel mensen kost daar defenitief mee te breken.

Aan een luier-fetisjisme hoeft geen seksueel misbruik ten grondslag te liggen al is dat niet onmogelijk. Wel is het zo dat er ooit lust is beleefd in combinatie met een luier waardoor de associatie van luiers en seksuele opwinding is ontstaan. De hersenen kunnen dan het verband maken waardoor het voorwerp (de luier) fysieke reacties teweeg brengt zoals de seksuele prikkel. Ook kleine kinderen kunnen seksuele lust ervaren zonder dat dit het niveau heeft van bewust ervaren seksualiteit van volwassenen.

Ik heb geen kant-en-klaar advies voor dit echtpaar. Ze kunnen baat hebben bij behandeling als ze de luier-fetish zelf ook als een probleem ervaren. Op de meeste Eleos-vestigingen kan seksuologische hulp worden gegeven.

Drs. Joke Ronner-Wattel i.s.m. Kees den Hamer

Lees meer artikelen over:

fetishseksualiteit in het huwelijk
1 reactie
drj
In de eerste helft van de brief probeert u het probleem te bagatelliseren, terwijl in de tweede helft toch naar voren komt dat u zich zorgen maakt om uw gebondenheid aan deze neiging en dat zich er blijkbaar voor schaamt, anders had u de brief niet in de derde persoon hoeven schrijven.

Diep in uw hart, weet u dat dit een probleem is, en niet een dat vanzelf weggaat. Een probleem, omdat seksualiteit die toch de ultieme uiting van liefde en verbondenheid in een huwelijk is, uiteindelijk ondergeschikt wordt aan deze eenzijdige gerichtheid op een object.

U heeft nooit om dit probleem gevraagd, maar zoals Mevrouw Ronner-Wattel aangaf, kan een behandeling u als echtpaar alleen maar ten goede komen. U hoeft zich niet te schamen. Ieder van ons heeft geheimen, waarvan hij bang is, dat anderen hem erom zullen verachten. God veracht u niet. Hij weet van onze moeiten en zorgen en strijd en verdriet en pijn en schaamte. De weg die u moet gaan zal niet gemakkelijk zijn. Hij gaat tegen de stroom van wat het ik wil in. Maar u mag weten dat u deze weg niet alleen hoeft te gaan. Hij is bij u. God laat geen bidder staan.

Ik wens u en uw vrouw Gods wijsheid en sterkte toe,

DrJ