(...) als mijn zus om iets kwaad wordt, wat eigenlijk maar een heel klein dinget...

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een zwaar probleem. Als ik met mijn zus ruzie heb of beter gezegd: als mijn zus om iets kwaad wordt, wat eigenlijk maar een heel klein dingetje is, dan slingert ze heel veel rake woorden naar me hoofd. Zoals: Je hebt geen vrienden, je bent een hoopje niks, ik zal je niet missen als je weggaat. Alleen weet ze zelf niet dat dit soort dingen me heel erg raken, zo erg zelfs dat ik een keer overwoog om bijna zelfmoord te plegen. Vorig jaar in de herfstvakantie heb ik met haar gepraat erover en ze beloofde het nooit meer te doen. Een hele tijd ging het onwijs goed, totdat de woorden er weer uitkwamen. Vandaag was dat ook weer het geval. Een vriendin belde, dus ik zei tegen me zus dat haar vriendin aan de telefoon was. Ze had geen zin om te praten (wat ze iedere keer niet heeft) maar ze moest gewoon aan de telefoon komen (ik vond het namelijk zielig voor die vriendin). Dus mijn zus was heel kwaad op me en geeft me gelijk een harde klap, slingert woorden zoals: je hebt geen vrienden, ik zal je niet missen, je bent een niksnut, enz., maar ze weet niet hoeveel het me raakt. Vandaag ben ik ook tot besef gekomen dat ik die dingen die ze naar me hoofd slingert gewoon in Gods handen moet leggen en ben Hem daar ook heel dankbaar voor, alleen heb ik gewoon geen zin meer in die lelijke woorden. Ze hebben me al een rotjeugd gegeven en het kan er nu gewoon niet meer bij. Het heeft gewoon te lang geduurd. Mijn zus kan ik het vergeven, maar hoe langer ze het doet, hoe minder ik haar nog als mijn zus beschouw. Ik hoop dat iemand me kan helpen met mijn probleem, want ik zit er echt mee.ru

Antwoord

Beste briefschrijver/schrijfster,

Wat een verdrietige brief. Ik heb deze gelezen en herlezen en zitten denken over jouw situatie. Waar je de brief mee eindigt is geweldig, dat je tot het besef gekomen bent dat je al je zorgen en verdriet in Gods handen moet leggen, dat is de oplossing, de enige echte en juiste weg. De Heere zal je helpen, want wie het van Hem verwacht komt nooit beschaamd uit, echt niet.

 Ik weet niet of je een meisje bent of een jongen, mijn gevoel zegt me dat je een meisje bent. De houding van je zus is heel erg, is zonde tegen over de Heere en jou. Zo ga je niet met elkaar om, zo diep krenkend. Zo de ander, notabele je eigen zus, vernederen, slaan, pijn doen. Geestelijk stuk maken. Terwijl de Heere zegt dat we Hem in de eerste plaats moeten lief hebben en onze naaste als ons zelf... zeker je eigen zus. Haar lelijke woorden hebben je diep geraakt, je intens pijn gedaan, je een “rotjeugd” gegeven. Heb je dit intense probleem nooit met je ouders besproken? Hebben zij nooit die lelijke dingen gehoord, gemerkt dat jij er bijna onderdoor ging?

Je hoeft geen klappen van haar te accepteren! Ook niet die lelijke woorden. Dit is ongehoord. Jij mag er zijn! Je bent geen hoopje niks, je bent door God geschapen, een kostbaar mensenkind.  Praat er open over met je zus, stel dat heel duidelijk, dat je dit in geen geval meer accepteert! Spreek er ook met je ouders over (ik heb het gevoel dat je dit nooit gedaan hebt, althans je schrijft er niet over). Dat had je al veel eerder moeten doen. En praat er ook, zo als je zelf al schreef, met God over. Hij ziet je nood, Hij kent je pijn. Weet dat bij Hem milde handen zijn en vriendelijke ogen. Hij troost het hart dat schreiend tot Hem vlucht!

Je kunt je zus vergeven schrijf je, dat vind ik nobel van je, maar toch aan de andere kant, heb je moeite om haar nog als je zus te beschouwen. Dat begrijp ik, maar het zal je geen vrede in je hart geven...vertel ook die zorg en die nood aan de Heere. Ik kan je nood niet weg nemen, Hij wel. De Heere zij je nabij en goed. Van harte sterkte en het oog naar Boven hoor! Kom er gerust nog eens op terug.

Mw. N. J van Dooijeweert-van der Slikke, Waddinxveen/Peru

Lees meer artikelen over:

relaties