Spanningen door drukte met jonge kinderen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Wij hebben in ons gezin regelmatig spanningen door drukte en strijd met drie jonge kinderen. Zelf heb ik een jaar therapie gehad om zelf iets stabieler in het leven te staan. Er blijven wel karaktereigenschappen die het soms moeilijk maken om het hoofd boven water te houden in de hectiek van een jong gezin, vooral als iedereen thuis is.

Mijn man kan echter ook niet goed tegen de drukte, stress en vooral prikkels die er bij komen kijken. Aangezien hij in de vakanties thuis is, draait hij dan ook continu mee in alles. De spanningen die dit geeft leiden regelmatig tot woedeaanvallen. Dit wordt afgereageerd op spullen (gelukkig niet op de kinderen of mij!), maar dit geeft voor mij (en hoogstwaarschijnlijk ook voor de kinderen) nog meer stress. Het liefst zou ik hem ook naar een therapeut sturen, maar dit is lastig als dit niet vanuit eigen motivatie is. Hij ziet het meer als een reactie op de omstandigheden en dat hij ‘nou eenmaal zo is’.

Wellicht ten overvloede, maar deze beschrijving is uiteraard verre van volledig. Mijn man is regelmatig ook een vrolijke vader, een vader die veel met zijn kinderen onderneemt. Ik maak me alleen ongerust over de enorme spanningen die het thuis-zijn oplevert en de reacties daarop. Wat kan ik doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tegenover spanning staat ontspanning. Tegenover thuis-zijn, uit-gaan. Zoek het antwoord daar in. En dat hoeven geen grote dingen te zijn: wandeling maken, boek voorlezen, iedere dag op vaste tijd. Eén kind mee om boodschappen te doen. Ander om te helpen koken. Spelletje doen, puzzeltochtje organiseren. Kortom, structuur brengen in de dag met voor ieder ook eigen privilege en persoonlijke aandacht. Rust, reinheid, regelmaat. Nee, die stelling van W. G. van der Hulst is echt niet ouderwets!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

1 reactie
Catherine
Wel herkenbaar hoor, dat aan het einde van de dag in zo'n druk gezin je oren toeteren en je ze wel achter het behang zou kunnen plakken. Maar bedenk wel, als jullie je zo laten prikkelen en de reacties daarop, je in een neerwaartse spiraal terecht kan komen. Kinderen voelen haarfijn aan als hun ouders gespannen zijn. En dat heeft weerslag op hun gedrag. Goed advies van Marijke, een ouder neemt 1 kind even mee, de andere 2 even thuis laten.
En grenzen stellen en je daaraan ook houden. Kinderen zijn daar soms een meester in.