Tekst van God

Ds. H. D. Rietveld / 1 reactie

Vraag

Jesaja 30:18 komt steeds naar voren in mijn leven. Overal kom ik deze tekst tegen en ik geloof dat God deze tekst aan mij wil geven. Wat betekent deze tekst en wat zou God daarmee kunnen bedoelen?

Antwoord

De bedoelde tekst luidt als volgt: "En daarom zal de HEERE wachten, opdat Hij u genadig zij, en daarom zal Hij verhoogd worden (of: Zich verheffen), opdat Hij Zich over ulieden ontferme, want de HEERE is een God des gerichts (of: van recht); welgelukzalig zijn die allen die Hem verwachten."

Laat ik eerst beginnen met de uitleg van deze profetie. Dan moeten we natuurlijk ook het verband zien waarin de tekst staat. Jesaja moest profeteren in een periode dat Israël, dat altijd tussen de twee grootmachten Assyrië en Egypte in lag, in die tijd om hulp zocht bij Egypte tegen de macht van Assyrië. Maar dat was puur menselijke politiek, zonder ook maar enigszins rekening te houden met God. Daarom moet Jesaja het volk aanzeggen dat al hun verwachting van hulp uit Egypte niets zal opleveren. Met verschillende beelden wordt dat beschreven. Het is tot aan ons vers allemaal onheilsprofetie om te waarschuwen. Maar in v. 18 begint juist een aantal teksten waarin de HEERE heil belooft. De handelwijze t.a.v. Zijn volk is zodanig dat Hij wacht totdat Israël zelf is vastgelopen en men zal gaan roepen tot God om hulp. Zo maakt Hij Zijn volk ontvankelijk daarvoor. Het is dus vanuit Zijn genade dat Hij een wachtende houding aanneemt.

In het Hebreeuws treffen we wel vaker aan dat in twee zinnen hetzelfde wordt gezegd met andere woorden. Dat blijkt ook hier het geval.

De profeet vervolgt: Daarom zal Hij verhoogd worden. Of: zal Hij Zich verheffen, opdat Hij Zich over ulieden ontferme. Gods verhogen of verheffen -Hij zal met macht optreden- heeft dus de bedoeling om Zich over Zijn volk te ontfermen. Want de HEERE is een God van het gericht. D.w.z. dat God alles doet vanuit Zijn recht. In dit geval niet om recht te spreken (het gericht), maar omdat Hij in alles rechtvaardig is. Hij houdt daarom vast aan Zijn eens gesloten verbond met Israël en aan Zijn woord. In deze heilsprofetie is de HEERE dus steeds degene die het doen zal. Ook in Zijn wachten op de bekering van Zijn volk tot het is vastgelopen op de eigen gekozen weg.

De tekst heeft ook nog een zaligspreking t.a.v. allen die het van God alleen hebben leren verwachten. In het Hebreeuws gaat het zowel in het wachten van de HEERE als in het wachten van “allen” om hetzelfde woord: God wacht op het punt dat Hij genadig en ontfermend kan zijn en mensen wachten op Hem dat Hij dat uit genade zal doen.

Het is dezelfde situatie als bij de verloren zoon. Die kwam tot het besef dat hij terug moest gaan en verwachtte toch nog wel een plekje bij zijn vader, al was het onverdiend en hoefde hij niet de eerste plaats te krijgen. En intussen wachtte zijn vader op zijn terugkeer.

Als het bovenstaande de juiste uitleg van de tekst is, kunnen we de volgende lijnen eruit trekken. God blijkt te wachten op mensen die Hem voorbij zijn gelopen in hun zoeken naar hulp in hun leven. Hij laat ze aan het einde van al hun eigen menselijke mogelijkheden komen, zodat ze tot Hem alleen gaan roepen om Zijn hulp en genade. Over zulken zal Hij Zich ontfermen en hen genadig zijn.

Ik weet niet in welke levensomstandigheden de vraagsteller/-stelster verkeert. Dat maakt het moeilijk om het verder concreet toe te passen. Over het algemeen moeten we beseffen dat de Bijbel geen boek met losse teksten is. Wel kan de Heilige Geest door een tekst iemands hart raken met de bedoeling die Hij ermee heeft. Wie er biddend mee leeft, zal op een gegeven moment wel kunnen zien wat de uitwerking van de speciale belofte is die God hem/haar ermee heeft gegeven.

Ds. H. D. Rietveld

Lees meer artikelen over:

belofte(n)bijbelteksttekstuitleg
1 reactie
plderoos
Als deze tekst steeds weer naar voren komt in je leven is er een simpele logische verklaring voor. Er zijn namelijk veel meer teksten die meer dan eens in je leven komen maar die vallen je niet zo op. Dat deze je wél opvalt ligt dus aan je eigen persoonlijke voorkeur. Het is daarom erg belangrijk je niet op één tekst vast te pinnen maar heel de bijbel in zijn onderlinge verbanden te kennen. De bijbel spreekt in zijn geheel, en niet alleen vanuit die teksten die jou aanspreken.