Twijfelen tussen twee studies

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag wil ik stellen aan ds. A. de Lange. Al langere tijd twijfel ik tussen twee studies. Ik zoek hierin ook wat God wil. Maar ik ervaar Gods leiding niet, terwijl ik wel bid en Bijbel lees, luister naar de prediking en kijk of anderen misschien iets van Gods wil mogen doorgeven. Iets wat ik, meen ik toch, ook mag verwachten als ik het van God verwacht. Maar de twijfel blijft en God lijkt me niet de weg te wijzen. Wat kan ik nog doen? De tijd gaat dringen om in te schrijven voor een studie.

Antwoord

De tijd dringt om in te schrijven voor een studie. Dat was al zo toen je de vraag stelde. Gezien het feit dat de vraag vanwege mijn vakantie even is blijven liggen is dat nu nog meer zo.  Toch geef ik je mijn gedachten maar door. Die zijn niet zo heel diepzinnig.

Je aarzelt tussen twee studies. Je hebt gelezen en gebeden en gezocht naar Gods wil. God vindt het (op dit moment) kennelijk niet nodig om je bijzondere aanwijzingen te geven. Dan moet/mag je gewoon doen wat je hand vindt om te doen. Schrijf je in voor de studie die je het liefst wilt doen.

Ik weet niet of één van de studies dusdanig is dat je zoekt naar "Gods roeping."  Dat zou kunnen.  Ondertussen is Gods roeping niet voor iedereen bij het begin van een studie zo duidelijk. Ik zou het zo willen zeggen: als je verlangen hebt om een bepaalde richting op te gaan, je voelt je er toe gedrongen, je hebt er de gaven voor en de mogelijkheid om die weg op te gaan ligt open, dan mag je in afhankelijkheid van God gaan beginnen. En dat God je roept blijkt dan wel daarin dat je de studie kunt volbrengen en dat er werk komt om je studie in vruchtbaar te maken.

Nog iets: Je zegt dat je Gods leiding niet ervaart. Het kan in een bepaalde tijd inderdaad stil blijven. Het is ondertussen ook mogelijk dat God wel aanwijzingen geeft die je ondertussen toch niet als Zijn leiding ziet. Bijv.: Als je door het Woord niet een bepaalde kant op ‘geduwd’ wordt, op de manier die je ergens toch wel zoekt en verwacht – dan hoef of moet je die kant inderdaad misschien niet op. Of als mensen met wie je spreekt je niet echt een bepaalde kant op sturen, of afraden een bepaalde kant op te gaan – dan heb je waarschijnlijk gewoon de vrijheid om beide kanten op te gaan.

Ook dit: soms is ons niet kunnen kiezen helemaal geen geestelijke zaak, maar gewoon een hele menselijke. Als je geen wijs wordt uit je eigen interesses, of je ziet sowieso op tegen alle nieuwe dingen, of je wilt eigenlijk niets graag dan zijn dat problemen die je onder ogen moet zien. Je moet niet gaan verwachten dat Gods leiding daar dan overheen komt om je uit de brand te helpen.  Probeer daarom voor je zelf wel goed helder te hebben waarom je het moeilijk vindt om te kiezen.

Wellicht heb je je keuze al gemaakt. Ik hoop dat wat ik geschreven heb, je nog een beetje helpt om gemotiveerd en overtuigd een bepaalde kant op te gaan.

Eén ding is zeker:  Vragen: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal, is niet maar aan de orde bij het kiezen van een studie, maar het is dagelijkse levenspraktijk voor ieder die de Heere begeert te dienen. Gelukkig de mens die door het werk van Gods Geest van zichzelf afgebracht is, en het eigendom van de Heere Jezus is geworden. En die God begeert te dienen, met wat voor studie hij ook volgt, en wat voor werk hij ook doet.  Echte christenen zijn in elk deel van onze maatschappij dringend nodig.

Dordrecht, ds. A. de Lange

Tags in dit artikel:

roepingstudiekeuze