Aansporing om de juiste weg te zoeken - toen en nu

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

In Jeremia 6:16-17 staat: “Dit zegt de Heer: Mijn volk, sta eens even stil op de weg die je gaat. Vraag eens naar de goede weg, de weg die je vroeger ging. Want als je die weg weer kiest, zal het weer goed met je gaan. Dan zul je weer vrede hebben. Maar jullie zeggen: Wij willen die weg niet. Ook heb Ik wachtposten aangewezen die over de mensen moeten waken. De mensen hadden naar hen moeten luisteren. Maar ze zeggen: We willen niet luisteren."

Dit is toch al gebeurd, of is dit toekomst?

Antwoord

Je vraag is of dit al gebeurd is of nog gebeuren moet? Het antwoord is: beide! Het is gebeurd.  Je kunt het betrekken op de straf van de ballingschap, de wegvoering van het volk Juda.

Het moet nog gebeuren. Er zit ook een boodschap in voor ons nu. Een aansporing om naar de juiste weg te zoeken en te vragen. Om vervolgens die weg van de zaligheid te gaan in de gehoorzaamheid van het geloof. Want als wij ook zo hardnekkig weigeren in Gods weg te gaan, zal de Heere ook ons straffen. Die mensen zullen er helaas ook zijn in de toekomst.

Nog klinkt de roepstem van de Heere Jezus. “Gaat in door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan; maar de poort is nauw en de weg is smal die tot het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden.” Uit wat Jezus voorop zet blijkt dat Hij uit is op ons behoud.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. van Vuuren

Lees meer artikelen over:

jeremia