Elkaar naakt gezien (2)

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Beste ds. Van Vuuren. Dank voor uw heldere antwoord op 'Elkaar naakt gezien'. Helaas heb ik geen vaste verkering met die vriend, maar wel een soort relatie. Onze verkering is uitgegaan en nu hebben we weer een soort relatie, maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet noemen.

Ik voel inderdaad dat het belijden van onze zonde nodig is, maar ik vraag je af of ik wel genoeg spijt heb. Hoe krijg ik echt spijt van deze zonde?

Antwoord

Beste jongedame,

Uit je reactie blijkt dat het te ver gaan nog ingewikkelder is dan ik dacht. Wat is dat voor een relatie waarbij je je uitkleedt voor elkaar maar niet echt van elkaar houdt? Is het dan lust zonder liefde, slechts lichamelijke behoefte? Dan valt dat zeker niet goed te keuren.

Jij geeft aan: helaas op dit moment heb ik geen vaste verkering met die vriend. Helaas? Zit het dan bij jou dieper dan bij hem? Houdt hij je aan het lijntje misschien? In ieder geval is het dringend noodzakelijk dat je een stevig gesprek met elkaar aan gaat over vraag: hoe diep zitten jouw gevoelens voor mij? Is er geen sprake van wederzijdse liefde dan dienen lichamelijke aanrakingen die gevoelens opwekken totaal achterwege te blijven.  Of je houdt van elkaar met ziel en lichaam en kiest voor elkaar, of je laat elkaar los. Maar blijf niet zo maar wat aanrommelen.

Je schrijft: Ik voel dat het belijden van onze zonde nodig is, maar voelt hij dat ook? Of je voldoende spijt hebt? Ik hoop dat je berouw bedoelt. Spijt gaat niet zo diep. Het betreft doorgaans slechts de gevolgen van iets wat je fout deed: helaas, ik kan het niet meer terugdraaien.

Stel, je praat over wat er gebeurd is met een ouderling. Maar de man schendt zijn ambtsgeheim en praat er over met anderen. Het lekt uit. Dan zeg je: wat heb ik een spijt dat ik het die man ooit verteld heb. Als ik zie hoe zijn vrouw naar me kijkt...

Berouw gaat echter dieper. Daar zit liefde achter naar de persoon die je iets hebt aangedaan. In dit geval de Heere God, die ons Zijn goede wet heeft gegeven en zoveel andere zegeningen. Onder andere de mooie gave van de seksualiteit als uiting van onderlinge liefde. Berouw is dus ten diepste de smart van de liefde.

Wanneer is berouw diep genoeg? Als  de begane zonde je verdriet doet, als het je doet verlangen naar vergeving, als het je uitdrijft naar de Heere Jezus Die voor al onze  zonden wilde boeten aan het kruis.

Hoe krijg ik echt spijt (berouw) over de zonde?  Als je beseft wat een verdriet je er die goeddoende God er mee aandoet. En vooral als je beseft wat het de Heere Jezus heeft gekost om de straf over de zonde te dragen. Bidt om de Heilige Geest. Hij stort de liefde uit in je hart zodat je de zonde gaat betreuren. En zodat je op de Heere Jezus en Zijn offer gaat vertrouwen. En als je dan op zondagavond in de kerk de Twaalf Artikelen van het geloof hoort opzeggen, dan zeg jij het vol vreugde en opluchting mee: ik geloof de vergeving der zonden!

Met vriendelijke groet,
Ds. A. van Vuuren.

Ps. Het boekje van Alie Hoek-van Kooten met als titel “Verkeringsperikelen” is zeer verhelderend voor je, denk ik. Mogelijk is het slechts nog antiquarisch verkrijgbaar.

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk