Wereld

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

Ds. Stoutjesdijk gelooft in zijn beantwoording van een vraag dat "wereld" in Joh. 3:16 letterlijk bedoeld wordt en dat Johannes het woord "wereld" altijd in die betekenis gebruikt. Maar hoe zit het dan met Johannes 16, waarin staat de Heilige Geest de wereld zal overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel? Doet de Heilige Geest dat bij heel de wereld? Verder ben ik ook erg benieuwd hoe predikanten van mijn kerkverband (Gereformeerde Gemeenten) over het woord "wereld" in Johannes 3:16 denken.

Antwoord

Stukje uit preek die ik hield over Johannes 3:16:

Het woord wereld (Grieks: kosmos) mag je niet zonder meer vertalen met: de uitverkorenen. Je mag het ook niet uitleggen alsof hier ALLE MENSEN bedoeld worden, zonder onderscheid. Het heeft de betekenis van het heelal met alle schepselen; het kunstwerk dat door de scheppende God geformeerd is.

Door de zondeval is deze wereld van God vervreemd en staat onder het gericht van God. Maar nu heeft God deze wereld, deze schepping, zó liefgehad dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft om die schepping te redden, zodat deze niet verloren gaat.

De schepping heeft tot sluitstuk de mens. De mens, het menselijk geslacht, is daarin het centrum en de kroon. Bij de redding van die van God afgevallen wereld gaat het dan ook om de mens, in samenhang met de ganse schepping. En die mensheid vindt haar middelpunt in het volk van God, dat door Hem verkoren is tot het eeuwige leven.

Maar Jezus komt niet alleen voor de gekenden des Heeren. Hij verschijnt in deze wereld om te staan als de Banier der volken. Wereldomvattend is Zijn taak en werk. Hij komt om de werken van de duivel te verbreken; de wereld te overwinnen, de schepping te redden. En als middelpunt van alles komt Hij om Zijn volk zalig te maken en Zijn gemeente bijeen te vergaderen.

Maar die gemeente leeft in samenhang met anderen. Ook die anderen komen door Jezus vele weldaden toe. Het heil wordt hun voorgesteld en aangeboden. Zij worden geroepen zich te bekeren en te geloven in de van God gezonden Zaligmaker.

Het Evangelie wordt verkondigd aan alle creaturen, de Geest doet daardoor Zijn heerlijk werk; en hóevelen ook verloren gaan, de wereld, de schepping als zodanig, wordt behouden.

Ds. J. Driessen

Lees meer artikelen over:

aanbod van genadeevangelie