Naam van God

Ds. W. Arkeraats / Geen reacties

Vraag

Heere Jezus, Heere God, Jezus Christus, Heere Jezus Christus, God de Vader, God de Zoon, enz. Wanneer moet je welke naam gebruiken?

Antwoord

Beste vragensteller,

Als ik je vraag lees, neem ik aan dat je bedoelt: welke naam van God moeten we in ons gebed gebruiken?

Als het gaat om de onderscheiding van de  Vader, de Zoon en de Heilige Geest, hangt dit af van de inhoud van ons gebed. Wanneer je bidt om vergeving van de zonde, bid je tot de Vader. Maar als je beseft, dat je bij Hem schuldig staat en daarbij ook weet, dat je die schuld nooit kunt voldoen, bid je tot de Heere Jezus, of Hij je Voorspraak wilt zijn. En in de Bijbel vinden we ook het gebed tot de Heilige Geest. Zijn werk is nodig, om datgene, wat de Heere Jezus heeft verdiend, je ‘eigen’ te maken. De weerslag daarvan vinden we in het lied van de oud-christelijke Kerk: "Veni, Creator, Spiritus – Kom, Schepper, Geest!"

We kunnen de vraag wat verder toespitsen: welke naam moet je dan gebruiken? Beter kunnen we zeggen: Welke namen? Dus in het meervoud. Want de Heere kan op verschillende manieren worden aangesproken. De Heere Jezus leert het als volgt: "Onze Vader, die in de hemelen zijt." In de Bijbel wordt de Heere dus als "Vader" aangesproken. Maar op andere plaatsen ook als "Heere" of  "Heere God". Daarin mag dus een goede variatie zijn, zodat de naam van God geen afgesleten bewoording gaat worden.

Niet alleen in het gebed, ook in boeken of in preken is onderscheid. Soms spreken we over de "Heere Jezus", ook wel over "de Heere Jezus Christus". Dat is vaak een spontaan gebruik, zonder een echte theologische lading. Daarnaast spreken we over de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Het gebruik van deze namen wordt duidelijk uiteengezet in de twaalf artikelen van het geloof.

Ik hoop, dat ik het één en ander heb kunnen verduidelijken.

Ds. W. Arkeraats

Tags in dit artikel:

Gods naam