De duivel slaapt nooit

Ds. C.J. Droger / 9 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over seks voor het huwelijk. Ik las een tijdje geleden in een reactie op een andere vraag op Refoweb zoiets als "let op, de duivel slaapt nooit". Het was volgens mij een reactie op een vraag of het hebben van seks voor het huwelijk goed is ja of nee. Toen ik dat las vroeg ik mijzelf af: de duivel slaapt nooit? Komt het dan echt van de duivel als je seks hebt voor het huwelijk? Ik heb zelf bijna anderhalf jaar verkering en ik vind dit onderwerp sowieso lastig, maar ik kan echt niet geloven dat dit van de duivel zou komen. God heeft de gemeenschap toch geschapen voor twee mensen die zielsveel van elkaar houden? Als ik met mijn vriend naar bed zou gaan zou dit uit pure liefde voor hem zijn.. speelt de duivel dan met het gevoel van liefde voor elkaar? Is seks voor het huwelijk echt zó fout dat je kunt zeggen dat het van de duivel komt? (Ik zeg hiermee overigens niet dat degene die de reactie gaf dit suggereerde, het is mijn eigen gedachtegang.) Ik heb het er de laatste tijd ook best vaak over met mijn vriend. Hij staat er zo in dat je jezelf maar één keer weg kunt geven. Degene waarmee je seks hebt is dus ook je man/vrouw. Je hoort dan gewoon bij elkaar, voor altijd. En hij vindt het een beetje hypocriet om dan jaren te gaan lopen wachten (omdat we allebei nog jong zijn) om te trouwen. Voor hem is het feit dat we al meer dan een jaar verkering hebben al een teken dat hij heel veel van me houdt. En dat doet hij ook echt, dat merk ik heel erg! En ik hou ook onwijs veel van hem en ik kan me best in zijn mening vinden (wat veel mensen op Refoweb denk ik niet doen) maar ik weet het gewoon niet zo goed meer. Vroeger was ik er altijd steevast van overtuigd dat seks voor het huwelijk niet goed was, maar nu ben ik gewoon een beetje in de war. Mijn vriend respecteert echt dat ik het moeilijker vind, maar hij heeft ook gezegd dat hij het a.h.w niet erg zou vinden als wij met elkaar naar bed zouden gaan. Ik vind ons daar sowieso nog te jong voor (ik ben 17 en hij is bijna 18) en iets in me zegt steeds dat het beter is om het voorlopig maar uit te stellen. Het is niet zo dat we op 'springen' staan ofzo, maar ik zou graag eens van een deskundig iemand willen horen hoe hij/zij erover denkt en of diegene ons idee van seks voor het huwelijk (al is het maar een beetje) kan begrijpen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als ik het goed heb, stel je de vraag: komt het van de duivel als je seks hebt vóór het huwelijk? Mijn antwoord op deze vraag is: nee, dat komt van het stel dat dat doet. En daarmee overtreden zij het gebod van God, want vanaf een van de eerste bladzijden van de Bijbel laat Hij zien dat geslachtsgemeenschap thuishoort in het huwelijk. In Genesis 2:24 staat heel duidelijk wat Gods volgorde is: eerst je vader en je moeder verlaten, dan je man of je vrouw aankleven (een nieuwe levensgemeenschap met elkaar vormen) en dán tot één vlees worden (geslachtsgemeenschap met elkaar hebben). Op andere plaatsen in de Bijbel vinden we hetzelfde (zie bijv. Gen. 29:21; Lev. 18; Deut. 22:20,21; Hoogl. 4:12; Mat. 1:18; 19:5; Luk. 1:34; 2:36; 1 Kor. 7:9; Ef. 5:31). Het is overduidelijk: vóór het huwelijk met elkaar naar bed gaan, wordt door God verboden en is dus zonde als je het wel doet. Ik denk dat je vriend en jij dat dus nooit moeten doen. Ook al houden jullie heel veel van elkaar. Dat is prachtig en daarvoor mag je de HEERE danken. Maar juist dan moet je het mooie van de lichamelijke eenwording voor het huwelijk bewaren.

En hier kan de duivel om de hoek komen kijken. Hij weet dat jullie veel van elkaar houden. Hij weet dat veel jonge mensen vóór hun huwelijk met elkaar naar bed gaan. Hij wil mensen ook graag laten zondigen. Hij kan jullie in de verleiding brengen. Hij kan zo op jullie inwerken dat jullie het gevoel krijgen: waarom zouden we het niet doen, we houden toch zielsveel van elkaar? Doe het echter niet. Er komt alleen maar narigheid van. Om nog maar te zwijgen over een mogelijke zwangerschap. Daar moet je toch niet aan denken op je 17e! Nee, ga de weg die de HEERE ons wijst in Zijn Woord. Zo alleen zullen jullie werkelijk gelukkig worden. Als je verder zoekt op Refoweb, vind je nog meer over dit onderwerp. Er zijn al veel vragen over beantwoord.

Ik geef regelmatig de volgende vijf regels voor de verkeringstijd aan m’n catechisanten:

1. Geslachtsgemeenschap vóór het huwelijk wordt door de HEERE in Zijn Woord absoluut verboden. Ga dus in de verkeringstijd niet met elkaar naar bed!
2. Houd altijd je kleren aan als je bij elkaar bent en kleed elkaar niet uit.
3. Ga niet samen op vakantie (om de verleiding om te ver te gaan te voorkomen).
4. Betast geen lichaamsdelen van de ander, die je zelf niet hebt.
5. Blijf niet te lang samen op je kamer.

Houd elkáár aan deze vijf regels! Bewaar het echte één worden voor in het huwelijk. Dat is veel mooier. Ware liefde wacht!

Een goede verkeringstijd verder toegewenst en de hartelijke groeten, ook aan je vriend!

9 reacties
43843
Ik kan me helemaal vinden in het antwoord van Ds. Droger.
Vraagsteller, ga naar www.marnixkerk.nl en download de preken van Ds. Vreugdenhil over het 7e gebod. Samen het allerbeste toegewenst.
Roozemond
@43843, hele goeie tip! Heb ze pas ook geluisterd, geweldig helder!!
tamara72
43843
moet je hier ds vreugenhil promoten of zo????
Of er geen andere (goede) predikanten zijn binnen de( Ger).gemeente!!!
Roozemond
@tamara72, sorry, maar is er een gevoelige snaar geraakt? Het is een aanvulling op het antwoord die als tip meegegeven wordt.
plderoos
Zijn antwoord op deze vraag is: nee, dat komt van het stel dat dat doet.

En dat is volkomen terecht, we gooien het te vaak op verleiding ofzo door de duivel. Nou moet je die zeker niet onderschatten maar we leven toch in de eindtijd? en dan is de duivel toch gebonden? Waarom verwijten we hem dan van alles? misschien omdat we ons dan zelf wat minder schuldig voelen? of juist om op te roepen tegen hem te strijden? Het kan allemaal best, en het zal zeker allemaal integer bedoeld zijn. Maar als mensen zich afvragen waar verzoekingen vandaan komen is het antwoord van Jacobus heel simpel: "Niemand, als hij verzocht wordt, zegge: Ik word door God verzocht; want God kan niet verzocht worden met het kwade, en Hij Zelf verzoekt niemand. Maar een ieder wordt verzocht, omdat hij door zijn eigen begeerlijkheid afgetrokken en verlokt wordt". Zie je daar satan tussen staan? nee, dat doe je zelf! Het antwoord van de ds. klopt als een bus.
plderoos
en die vijf regels vind ik ook wel briljant, vooral deze: Betast geen lichaamsdelen van de ander, die je zelf niet hebt.

:)
Erikie2
2 vd 5 regels begrijp ik totaal niet: ik heb een vaste relatie en wij hebben gelukkig geen moeite om dingen op seksueel gebied te doen.

3. Ga niet samen op vakantie (om de verleiding om te ver te gaan te voorkomen).
5. Blijf niet te lang samen op je kamer.

Deze 2 snap ik niet. Ik ben met mijn vriendin op vakantie geweest, en we zitten soms uren op haar of mijn kamer. Bijbel lezen, muziek luisteren oid....

Ik vind juist dat je tijd met elkaar door moet brengen dit om elkaar door en door te leren kennen, altijd met andere erbij kan dat niet. En samen op vakantie gaan weet je tenminste hoe het is om 24u perdag op elkaars lip te zitten....
43843
@tamara72. Jammer van je reaktie. Ik promoot helemaal niemand. Ik neem aan dat je Ds. Vreug(d)enhil bedoelde. Maar omdat deze preken heel recent zijn en zoals @Roozemond schrijft geweldig helder, heb ik ze willen aanreiken aan vraagsteller, in de vaste overtuiging dat ze er iets aan zal hebben. Zo proberen we elkaar toch te helpen op refoweb?
Gelukkig zijn er binnen de Ger. Gem. veel goede predikanten. Laten we daar maar dankbaar voor zijn.
tamara72
43843
Hier verwijs je naar preken van het 7e gebod En wat zegt deze persoon bij een gesprek voor een huwelijksbevestiging?
Als je getrouwd ben kun je beter (nog) niet aan kinderen beginnen want het is beter dat je elkaar leert kennen, wat volgens mij in je verkeringstijd hoort te doen.
En als je getrouwd ben ook open moet staan voor het KRIJGEN van kinderen.
En als er in de gemeente een moment is dat er weinig kinderen geboren worden,dan zeg ik dat toch gewoon van de kansel en ja je raad het al negen maanden verder...een geboorte golf...
Een hartelijke groet uit Barneveld