De Bijbel nog nooit gelezen

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 5 reacties

Vraag

Mijn leven is geworteld in het heidendom en nu ben ik sinds kort in aanraking gekomen met de Bijbel. Dat heeft mijn leven echter nogal op z’n kop gezet want ik voel dat ik mijn leven moet veranderen. Ik heb in mijn jonge jaren een oude opoe gekend en die was christelijk. Zij ging zelfs naar kerk en dat was in onze familie zeker geen gewoonte. Zij heeft mij eens een zakbijbeltje gegeven, maar ik heb het nooit durven openen. De Bijbel heb ik nooit gelezen en nu ben ik 70 jaar en vraag me af wat ik moet doen.

Mijn opoe zag ik wel eens bidden toen ze in haar stoel zat. Maar ik weet niet hoe dat moet. Kunt u mij helpen?

Antwoord

Beste oudere vriend(in),

Wat geweldig dat je deze vraag hier stelt. Wat dapper ook. Graag wil ik je een stapje verder helpen. Wat kan een mensenleven soms wonderlijk verlopen. Een oude opoe die iets heeft nagelaten als een zaadje. Het zaadje was jaren onzichtbaar en nu bij het klimmen van de jaren begint er iets te ontkiemen. Het bijbeltje is er nog begrijp ik. Het beeld van de biddende opoe staat op je netvlies. Wat waardevol.

We zitten gelijk bij de kern van het geloof. De Bijbel en het gebed. Door de Bijbel heen spreekt God tot ons. Via het gebed kunnen wij ons hele hebben en houden met de Heere delen. Geloof is een levend iets, een band tussen een klein mens en de grote God. Verbinding tussen de Heilige Heere en een falend schepsel. Het mooie van onze God is dat Hij onafgebroken zoekt naar ons om de relatie te beginnen, in stand te houden en te herstellen. Dat is er aan de hand in je leven. Hoopvol, toch?

Opvallend is dat het steeds weer van God uitgaat. Niet ik begin, maar Hij start. Wij zoeken Hem niet, Hij zoekt ons. Dat geeft hoop. Hij geeft het niet op, zelfs niet als ik aarzel of me verzet.

Concreet zou ik drie dingen tegen je willen zeggen:

1. Doe de Bijbel toch maar open. Wanneer je erin bladert zie je dat de Bijbel een verzameling boeken is, 66 in totaal. In het tweede gedeelte staat het boek Markus. Ik raad je aan dat als eerste te lezen, van hoofdstuk 1 t/m 16. Zo kan je kennismaken met wie Jezus is. Als je hoofdstuk 1 gevonden hebt zien we in vers 41 iets van Zijn karakter. “Innerlijk met ontferming bewogen” is Hij over een mens die Hij ontmoet. Jezus heeft een diep gevoel van medelijden met ons. Ooit bracht dat iemand tot de uitspraak: er is niemand die ons meer lief heeft dan Jezus. Door de Bijbel heen leer je Hem kennen. Graag wens ik je veel ‘genietmomenten’.

2. Daarnaast zou ik zeggen; begin maar te bidden. De meeste mensen doen dat met de ogen dicht en de handen samen. De houding is echter wat minder belangrijk. Bidden is spreken tot God. Hij is een God die hoort. Grote kans dat opoe bad voor haar kleinkind(eren). Je ziet wat het uitwerkt. Wat zeg je in je gebed? In Markus 1:40 komt er iemand bij Jezus die bidt: “Als U wilt, kunt U mij reinigen.” Je mag die woorden zo overnemen. Je stelt in je vraag dat je leven moet veranderen, die verandering wil Hij je geven. Bidden is al onze zorgen en vragen overhandigen aan een liefhebbende en helpende God. Mooie woorden zijn trouwens niet nodig.

3. Zoek contact met andere christenen. Het leven met God is iets heel persoonlijks. Een band tussen Hem en mij. Heerlijk. Tegelijk in het geloof heb je soms steun van anderen nodig en anderen die support van mij. Hopelijk is er in je woonplaats een kerk te vinden die regelmatig open is. Je bent daar van harte welkom. Zelf ken ik meerdere mensen die ook op latere leeftijd de stap gezet hebben naar een kerk. Steeds weer hoor ik: “Die stap had ik eerder moeten zetten.” Soms kan het handig zijn om van te voren even met iemand contact te hebben zodat je wat wegwijs gewezen wordt. Mocht het nodig zijn, kan ik je bij dat contact helpen, mijn gegevens zijn via vragen@refoweb.nl opvraagbaar.

Nog twee opmerkingen: Deze reactie heb ik geschreven met een dankbaar gevoel. Wat mooi om deze vraag te lezen en erop te reageren. Tegelijk is er in mij een gebed dat Godzelf mede door deze reactie je verder helpt op weg naar en met Hem.

Als tweede, ik aarzelde even of ik in de je of de u vorm zou schrijven. Mocht de “je-vorm” niet bij u passen, dan leest u “u” waar “je” staat.

Met een hartelijke groet,
Michel van Heijningen

5 reacties
kejak
Vraagsteller, los van je persoonlijke nood: je vraag is een spiegel voor mensen die van jongs af aan met de kerk en het geloof zijn opgegroeid en voor wie dat zo gauw misplaatst vanzelfsprekend wordt. Ik brak toen ik je vraag las en dat bedoel ik zeker niet negatief!
Volg de raad in het antwoord maar op. Wie God zoekt zal hem vinden. Je weet niet hoe te bidden. In de Bijbel komen ook mensen voor die dat niet weten en dan vragen: Heere, leer ons bidden.
Dat bijbeltje van opoe.... je hebt een schat in huis die met niets op de wereld is te vergelijken! Zegen.
Hermanus
Wat fijn beste 70-er dat je het bijbeltje wat je in het verleden van opoe heb gekregen altijd heb bewaart. Volg de aanwijzingen van de dominee maar! Lees en herlees...dat het je tot zegen mag zijn of worden!
Jedidjas
Als u de bijbel nog nooit gelezen heeft is het aan te bevelen om er 1 in een eenvoudige leesbare taal te kopen, bv de basisbijbel of 'bijbel in gewone taal'. Deze zijn te koop bij de chr boekhandel of online te bestellen bij bv de bijbelvereniging of Nederlands bijbelgenootschap. Bij een alpha cursus bij u in de buurt wordt ook meer uitgelegd over geloven en is ook aan te bevelen .Veel zegen toegebeden
P31
Beste oudere vriend!
Als aanvulling op wat Ds. Van Heiningen schreef, als u het boek Markus gelezen hebt, raad Ik U aan om te beginnen by het boek Genesis, het eerste boek van de Bijbel. Daar kunt u lezen hoe de Heere alles uit niet geschapen heeft, hoe de zonde in de wereld gekomen is, maar ook hoe God beloofd heeft, Zijn Zoon, waarover u in Markus kunt lezen, naar deze aarde te zenden opdat een iegelijk die in Hem geloofd niet verloren gaat maar het Eeuwige leven hebbe (zal verkrijgen)!
Hartelijk gegroet!
P31
Beste oudere vriend!
Als aanvulling op wat Ds. Van Heiningen schreef, als u het boek Markus gelezen hebt, raad Ik U aan om te beginnen by het boek Genesis, het eerste boek van de Bijbel. Daar kunt u lezen hoe de Heere alles uit niet geschapen heeft, hoe de zonde in de wereld gekomen is, maar ook hoe God beloofd heeft, Zijn Zoon, waarover u in Markus kunt lezen, naar deze aarde te zenden opdat een iegelijk die in Hem geloofd niet verloren gaat maar het Eeuwige leven hebbe (zal verkrijgen)!
Hartelijk gegroet!