Verlangen om Gods woord te verkondigen

Ds. E. Gouda / 3 reacties

Vraag

Ik ben lid van een hervormde gemeente en 17 jaar oud. Ik heb al een tijdje het verlangen om Gods woord te verkondigen. Ik lees graag uit Zijn Woord en ik denk daar dan graag verder over na. Het verlangen om Gods Woord te brengen als predikant wordt steeds groter. Ik bid  vaak of de Heere duidelijk wil maken of ik met deze roepstem verder moet gaan. Of het iets van God is of van mijzelf.

Ik heb een vmbo-diploma en ik red net niveau 4 bij mijn opleiding. Maar het verlangen om predikant te worden wordt des te groter, alleen vanuit menselijk perspectief gezien lijkt dit niet haalbaar. Wat moet ik doen? Moet ik vertrouwen op God en kijken of na mijn opleiding dit echt de weg is? Of moet ik verstandig zijn en concluderen dat de roeping niet voor mij weggelegd is?

Ik vind dit erg lastig. Ik hoor wel steeds meer van mensen dat ze me geschikt vinden als predikant terwijl ik hier zelf nooit over begonnen ben. Ik hoop dat er meegedacht kan worden.

Antwoord

Beste vragensteller, "Dit is een betrouwbaar woord: als iemand verlangen heeft naar het ambt van opziener, begeert hij een voortreffelijk werk." Daarmee is feitelijk alles gezegd. Tegelijk wil ik jouw opmerkingen in de overweging meenemen en recht doen. Ik zal die een voor een benoemen en kort duiden.

1. Zeventien jaar. Je bent jong. Samuël was een jonge jongen toen moeder Hanna hem bij Eli bracht om dienst te doen in Gods heiligdom. In het Nieuwe Testament schrijft Paulus aan Timotheüs: "Laat niemand u minachten vanwege uw jeugdige leeftijd, maar wees een voorbeeld voor de gelovigen in woord, in wandel, in liefde, in geest, in geloof en in reinheid." Jeremia voelt zich té jong voor zijn roeping, maar de HEERE zegt: Ik help je! (vgl. Jeremia 1:4-9).

2. Je hebt een verlangen om het Woord van God te verkondigen. Ik citeer uit een wat ouder geschrift van de hand van ds. W. L. Tukker, hij zegt: "Men moet een bijzondere liefde tot Christus hebben, om tot het Hoofd der kerk, om Hem in al Zijn deugden bekend te maken. Men moet een bijzondere liefde tot de kerk hebben, om die als een reine bruid voor Christus te bereiden en om die tot eer van God te doen blinken. Men moet liefde tot de mensen hebben, om die voor Christus te winnen en op te voeden in de genade" (Uit: De weg van het Woord, p. 106v.). De Woordverkondiging is een ambtelijke taak, hiernaast zijn er tal van christenen die het Woord van God met liefde en passie dagelijks delen waar God hen plaatst.

3. Lezen en mediteren. Liefde tot het Woord is een must voor iedere christen, zeker voor dienaren van het Woord. Augustinus zei dat het Bijbellezen de liefde tot God en de naaste moet opwekken. Deze kerkvader heeft ook nagedacht over het mediteren (overdenken van het Woord): het mediteren is nodig om het Woord vruchtbaar te laten zijn in het hart. De meditatie is vooral gericht op de eeuwige lof aan God.

4. Groot verlangen. Het is belangrijk om het verlangen te toetsen. Het gaat immers niet om een onbelangrijke zaak. Je toetst het verlangen door deze kwestie biddend aan God voor te leggen. Een goed uitgangspunt (vgl. Spreuken  16:9 en 1 Samuël 3: 4 en 9).

5. Opleiding. De toelatingseisen bachelor Theologie aan de Protestantse Theologische Universiteit. Je hebt intellectuele bagage nodig voor een theologische studie (bijvoorbeeld voor de Bijbeltalen Hebreeuws en Grieks), wat niet betekent dat het een onmogelijke opgave is om aan de studie te beginnen. Laat je voorlichten door een studieadviseur of vraag je eigen (wijk)predikant.

6. Vertrouwen. Job spreekt uit: "U bent mijn vertrouwen". De dichter zegt: "Wie Uw Naam kennen, zullen op U vertrouwen." Vertrouwen is een ander woord voor geloof. Het is de Heilige Geest die het vertrouwen/geloof werkt. In afhankelijkheid van God je weg gaan, in vertrouwen op Zijn Naam. Met Hem kom je niet beschaamd uit, Hij wijst de weg. Een weg die niet automatisch leidt tot het ambt van predikant. Er zijn in het Koninkrijk van God tal van mogelijkheden om een taak te vervullen. Er zijn ook mogelijkheden om stapsgewijs door te stromen naar een hoger opleidingsniveau, bijvoorbeeld via de CHE.

7. Iemand schreef over de inwendige roeping tot het ambt: "Het banen van de weg." Als de Heere hier wegen afsluit en als Hij door Zijn voorzienigheid daar wegen opent en daarin voorspoedig maakt en getrouw, dan mag men daarin de hand en de weg des Heeren zien." Dit is een belangrijke stelregel. God kan deuren openen maar ook sluiten, zie hierin Gods hand en Zijn leiding.

8. Bij de bevestiging tot het ambt van predikant wordt gebeden: "Wij bidden U, wil hem door Uw Geest hoe langer hoe bekwamer maken tot de dienst, waartoe Gij hem bereid en geroepen hebt, hem openende het verstand, om Uw Heilige Schrift te verstaan..." Als God roept tot het ambt, bekwaamt Hij tot het ambt waartoe Hij de Zijnen roept. De Heilige Geest is nodig die hoe langer hoe meer bekwaamt. De Heilige Geest is nodig bij aanvang van de studie en bij de voortgang (ook in het ambt), want zonder Mij kunt u niets doen (Johannes 15:5).

Ik ken je niet persoonlijk, daarom is mijn advies: vraag je (wijk)predikant en leg je nood/vraag bij hem neer of spreek met een vertrouwenspersoon of een decaan op school en vraag naar mogelijkheden en onmogelijkheden.

Van harte hoop ik dat God wegen opent ter verheerlijking van Zijn Naam.

Met een warme en betrokken groet,
Ds. E. Gouda

PS. Lees ook 'Predikantentekort' door dr. T.T.J. Pleizier, universitair docent Praktische theologie aan de PThU.

Lees meer artikelen over:

predikantschaproeping
3 reacties
AHHK76
Volgens mij zijn er meer dominees die eerst het VMBO deden die predikant zijn geworden.
Sommigen gaan van VMBO naar HAVO naar VWO.
Anderen gaan van VMBO naar MBO naar HBO naar universiteit.
Als God je roept, zal Hij de weg banen!
Zijn leiding en zegen toegewenst!
dsavanhees
Beste vraagsteller,

zou je contact met de redactie willen opnemen, want ik kom graag met je in contact. Zelf ben ik namelijk ook begonnen op het V(M)BO en misschien kan ik je wat raad geven.

Overigens: mooi antwoord van ds. Gouda.

Hartelijke groet,
ds. A. van Hees
John61
Ook al zit een predikantenopleiding er niet in, dan kun je toch de wens van je hart volgen. Bidt de Heer of Hij je duidelijk wil maken hoe en waar en Hij zal je de weg wijzen.