Pijnbeleving van dieren

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Er mag straks alleen ritueel geslacht worden met verdoving. Is dat een probleem voor het ritueel slachten? Hoe werkt dit in onze eigen vleesproductie van b.v. gevogelte/vlees/vis? Garnalen en mosselen gaan sowieso al levend en onverdoofd de pan in. Hoe onschuldig is sportvissen: je trekt een dier (soms 2 meter lang) aan een haakje uit het water, en met een beetje geluk zwemt het beest een uur later weer, al dan niet met haak in zijn ingewanden, snede in bek, uitgescheurde wang, etc. Wat weten we over de pijnbeleving van deze dieren?

Antwoord

Over het ritueel slachten is de laatste tijd veel geschreven door de media. We adviseren je wat artikelen daarover te lezen op de website van het Reformatorisch Dagblad (refdag) of andere dagbladen/tijdschriften waar voor- en tegenstanders van al dan niet verdoofd ritueel slachten aan het woord worden gelaten. Biologen zijn het onderling oneens over mogelijke pijnbeleving -en de mate waarin- bij vissen, garnalen en mosselen. Ook daarover is veel literatuur te vinden op internet. Wel is er een tendens in de maatschappij merkbaar waarbij dieren dezelfde rechten (of zelfs meer) worden toegekend als mensen. Zie ook deze url.

Lees meer artikelen over:

dieren
1 reactie
Pompelmoen
Wat bij het feit van koosjer/halal slachten vaak over het hoofd wordt gezien: als de halsslagader wordt opengesneden, verliest het dier meteen zo snel en veel bloed dat het vrijwel direct 'flauwvalt'. Daardoor lijdt het nauwelijks pijn.
(dat is een groot verschil met onze eigen methode: eerst een stalen pin door de hersenen, bij het volle bewustzijn, en dan pas de dood)