De levenden en de doden

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Wat wordt er in de geloofsbelijdenis bedoeld met "de levenden en de doden"?

Antwoord

Je bedoelt vermoedelijk de "apostolische geloofsbelijdenis". Het gaat hier om de wederkomst van Christus. Dan oordeelt Hij degenen die op dat moment nog leven en hen die al gestorven zijn. Het lichaam van de doden wordt dan opgewekt en hun ziel (die tot dat moment in de hemel of in de hel is) wordt dan samengevoegd met het gestorven lichaam. Zie voor meer uitleg de artikelen met de tag 'Apostolische geloofsbelijdenis' en 'Wederkomst'.