Liesbreukje

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik heb het vermoeden dat mijn dochter van drie jaar een liesbreukje heeft. Haar grote schaamlip is wat opgezwollen en je voelt duidelijk een bobbel. Ook zit ze er regelmatig met haar hand bij om het even 'op z'n plek te duwen'. Verder heeft ze de laatse tijd vaker op een dag aandrang tot ontlasting. Ze heeft nu meerdere keren kleine beetjes ontlasting en eerder was dit nooit een probleem. Ik ben met haar bij de huisarts geweest (een huisarts in opleiding). Deze heeft haar echter liggend onderzocht, maar als ze ligt, voelt ze inderdaad niks. Ik denk dat je een liesbreuk het best staande kan constateren. Volgens deze huisarts zit een liesbreuk bij een meisje altijd in de lies en niet, zoals bij mijn dochter, in de grote schaamlip. Ik heb dus mijn twijfels over zijn bevindingen. Ik ben benieuwd naar uw mening. Met vriendelijk groet.

Antwoord

Liesbreuken komen vaak voor bij prematuren en dan met name bij jongens. Ook op latere leeftijd ontwikkelen meer mannen dan vrouwen een liesbreuk.

Ik onderzoek de patiënt zowel liggende (met en zonder buikpers) als staande. Ook wil ik patiënten wel eens opnieuw op het spreekuur aan het einde van de dag – dan zijn liesbreuken vaak duidelijker dan ’s ochtends. De huisarts in opleiding heeft gelijk: meestal zit een liesbreuk bij een meisje in de lies/bovenbeen en niet in de grote schaamlip. Mocht er twijfel bestaan is het mogelijk dat de huisarts een echo aanvraagt.

Wanneer u blijft twijfelen, adviseer ik u opnieuw een afspraak te maken bij uw huisarts en uw twijfel kenbaar te maken. Een huisarts in opleiding kan haar/zijn opleider altijd erbij vragen wanneer zij/hij twijfelt of wanneer de patiënt dat wil.

José de Jongh-van Hoof