Geestelijke taken van een man

Ds. N. den Ouden / 6 reacties

Vraag

Deze vraag is bestemd voor een behoudende predikant. Enige tijd geleden had ik een discussie met iemand over de vraag: Wat zijn de taken en verantwoordelijkheden op geestelijk gebied van een jongen/man/vader in een relatie/gezin? Mijn discussiepartner betitelde mij als een persoon met te wettische opvattingen over dit onderwerp. Ik stel deze vraag daarom open, zonder enige verklaring van mijzelf erbij, om zelf na te kunnen gaan wat het Woord van God hierover zegt.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De vraag is mijns inziens te veel omvattend om daar in heel kort bestek antwoord op te kunnen geven. Toch is het onderwerp belangrijk genoeg om zich in te verdiepen. Zeker in deze tijd, waar zoveel onduidelijkheid is over de bijbelse visie aangaande de verhouding man/vrouw. Graag verwijs ik daarom naar de volgende boeken: “In trouw verbonden”, door ds. P. van der Kraan; “Aangaande mij en mijn huis…,” drs M. van Campen; “Aangaande mij en mijn huis,” ds. J. R. Beeke; “Liefde en trouw bij de puriteinen,” ds. P. den Ouden

Zij schrijven uitvoerig over de rol van de man en vader in het huwelijk/gezin en ook zijn taak als het gaat over de huisgodsdienstoefening. Hopelijk kun je er iets mee.

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

boeken
6 reacties
refo
Een echt antwoord is dit niet.
Hanna
Ik vind het wel goed dat er geen echt antwoord is gegeven,
want iedereen zal er een andere visie op hebben.

Veel erover lezen kan verhelderend zijn,
en het boekje van Ds Van Ruitenburg: Voor vader
geeft over dit onderwerp uitleg op een eenvoudige, aansprekende manier,
en het boekje van Matthew Henry: Een huis voor de Heere
is ook aan te raden.
petrus
Tja, als je algemene vragen stelt, kun je een algemeen antwoord verwachten, refo. Niks mis mee dus.
Overigens zijn genoemde boeken zéér lezenswaardig.
Catherine
Net alsof je alles uit een boek kan halen. Elke schrijver zal ook zijn eigen visie hebben. Bekijk eerst je eigen gezinssituatie en als het dan niet vanzelf ingevuld wordt, kun je evt advies inwinnen. Samen bedoel ik. Ik kan dan wel een boekje gaan lezen, maar mijn man kan dat onzin vinden. Of andersom.
petrus
Wie zegt er dat je alles uit een boek kan halen?
En natuurlijk heeft elke schrijver zijn eigen visie. Daarom worden er ook meerdere boeken genoemd.
Wist je trouwens dat de meeste kennis overgedragen wordt door middel van boeken?
dominerik
Je stelt de vraag open, zeg je ..., maar wel aan een behoudend predikant. Zo open is dat dus niet. Verstandige reactie dus van deze behoudende predikant.