Veel ruzie in gemeente

Ds. J.D. Heikamp / 5 reacties

Vraag

Ik ben met hart en ziel verbonden aan de Ger. Gem., al kijk ik over kerkmuren heen en ervaar ik dat als verrijkend. Ik ben belijdend lid van een kleine gemeente. Nu weet ik dat het in elke gemeente wat is, maar ik vind het zo moeilijk en zo ontzettend onveilig dat er zoveel ruzie is. Nu ligt het bestuur van de jongerenvereniging helemaal overhoop en dat alleen maar vanwege wetticisme. Dat raakt me tot in het diepst van mijn ziel en dan denk ik: straks gaat hier de zegen van de Heere weg! Daar ben ik bang voor. Ik heb niets aan een antwoord dat velen mij geven zoals: Ga weg daar, ga naar een andere gemeente, richt met een aantal Bijbelgetrouwe en wedergeboren christenen een gemeente op, etc. Nee! Ik geloof dat de Heere mij hier een plaats heeft gegeven, hoe dan ook. Ik heb geen rust om hier weg te gaan. En ik geloof absoluut niet dat de Heere er blij van wordt, van al die kerken die de grond uitrijzen. Ik bedoel dit niet aanvallend en ik weet dat we zeer duidelijk in de eindtijd leven; de liefde van vélen is aan het verkillen, zeer duidelijk zichtbaar. Maar wat een aanklacht om zo om te gaan met elkaar binnen de gemeente. Ik kan er niet meer tegen en lig er van wakker, worstelend aan Gods genadetroon en ik geloof ook dat dat de beste plaats is. Hij alleen is te vertrouwen, Hij alleen kan uitkomst geven, Hij alleen kan uit vergif de zoetste siroop maken. Kortom, Hij kan alles medewerken ten goede, dat geloof ik van harte, maar ik heb er zoveel pijn en moeite mee dat er zo kil en liefdeloos met elkaar om wordt gegaan. En dat zit dan wel met elkaar aan de tafel des Heeren! Hoe ernstig toch... Wat moet ik doen? Ik word hier ronduit wanhopig van. Het maakt me kapot en het blijft ook echt niet ongemerkt binnen de gemeente. De kerkenraad is er mee aan de gang, er is al zoveel in werking gezet, maar tot nu toe tevergeefs.

Antwoord

Het beeld wat u schets van uw gemeente is triest. Helaas komt dat in veel gemeenten voor. Genade leert om elkaar de voeten te wassen en niet de oren. De Heere Jezus is Zijn discipelen ten voorbeeld geweest en daarmee alle gemeenten. Inderdaad zijn het vaak kleine bijkomstigheden met grote gevolgen van liefdeloosheid en twisten onder elkaar. De Heere werkt dat niet, dus is het werk van de satan er in te ontdekken. Wees dan op uw hoede. Hoe dan? Om u te wachten voor moedeloosheid en wanhoop. Maar uw hoop op de Heere te stellen. U geeft zelf antwoord hoe er mee om te gaan. Biddend aan de Genadetroon. Hij alleen kan uitkomst geven.

U schrijft dat de kerkenraad er mee bezig is om oplossingen te vinden in de ontstane situatie. Laat de kerkenraad merken dat u met hen biddend meeleeft om er met elkaar uit te komen. Vooral zijn open en eerlijke gesprekken meestal het zinvolst. Zij zijn de eerst aangewezenen om b.v. met het bestuur van de jongerenvereniging in gesprek te gaan, knopen door te hakken en leiding te geven. Want in kleine gemeenten zijn zoveel pausjes aanwezig en dat maakt het er vaak niet eenvoudiger op.

Blijf getrouw in eigen gemeenten, want het is overal wat. Ga je eenmaal weg, in de ene kerk zit je voor gek en in de ander op de trek. Geef in uw gedrag het tegenovergestelde weer van wat u in de gemeente ontmoet en dat is, warmte en liefde. Waar liefde woont gebiedt de Heere Zijn zegen. Wees in alles binnen de gemeente getrouw en zoek het goede voor en met elkaar aan de Genadetroon.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

gemeenteverdeeldheid
5 reacties
1a2b3c
-"ik ben met hart en ziel verbonden aan de Ger.Gem....
En ik geloof absoluut niet dat de Heere er blij van wordt, van al die kerken die de grond uitrijzen. "

Ik denk dat Hij wel blij wordt van diegenen die met hart en ziel aan Hem verbonden zijn, en ik denk niet dat een kerknaam Hem iets uitmaakt.
Mensen vallen altijd tegen (Ps.146 en 118) en een kerkelijke gemeente bestaat nou eenmaal uit mensen, dat hou je overal.
Het is wel goed dat je ervoor bid enzo maar ik denk niet dat het de bedoeling is om wanhopig te worden en eraan kapot te gaan.

We leven wel in de eindtijd maar het probleem is niet nieuw, Paulus had het er ook te kwaad mee, zie o.a. de Galaten brief.
Justinus
Hoe strakker de 'regels', hoe groter de kans dat er conflicten ontstaan. Veelal heeft het m.i. niets met het GELOOF te maken, eerder met de Leer. Of zie ik dat verkeerd?
Roozemond
@1a2b3c dankjewel voor je reactie!

@Justinus in veel opzichten heb je gelijk. En dat is juist waar ik zo ontzettend veel en grote moeite mee heb.

@Drusius ik heb er meer aan wanneer je er voor bid eerlijk gezegd.

Verder weet ik dat het in heel veel gemeenten zo gaat, ook in gemeenten die pas gesticht zijn, het gaat even goed, maar ook dat zijn zondige mensen.

Er zijn verdere stappen ondernomen en met Gods hulp en leiding komen we er uit in wat we wel en in wat we niet moeten doen.
Roozemond
http://www.youtube.com/watch?v=gUrj6xp_nrQ
Race406
Fijn antwoord!