Vaginakramp

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Sinds een tijdje heb ik verkering met een lieve jongen met wie ik heel gelukkig ben. Nu is er iets waar ik me zorgen over maak. Soms raak ik als we aan het zoenen zijn lichamelijk wat opgewonden. Ik krijg dan in/rond mijn vagina kramp, wat helemaal niet prettig aanvoelt. Sterker nog, het is soms zelfs pijnlijk! Is dat normaal? We willen graag met gemeenschap wachten tot het huwelijk, maar is het wel mogelijk om gemeenschap te hebben als je spieren helemaal verkrampen? Ik hoop dat u me kunt helpen, want ik zit er erg mee.

Antwoord

Beste jongedame,

Fijn dat je een hele lieve jongen hebt gevonden met wie je heel gelukkig bent. Het is volstrekt normaal dat je tijdens het (tong)zoenen opgewonden kunt raken. Weet dat de mond een sterk erogene zone is die bij zoenen met een aantrekkelijke partner ook in andere delen van het lichaam opwinding kan veroorzaken. Bij jou veroorzaakt de opwinding vaginale reacties die je kennelijk nog niet bekend waren. Als een vrouw opgewonden wordt door stimulering van erogene zones (bijvoorbeeld zoenen) wordt de vagina vochtig en extra bloed naar het vaginale gebied getransporteerd. De vagina opent zich dan enigszins om toebereid te worden om de partner seksueel te kunnen ontvangen. Een volkomen natuurlijk proces tussen twee mensen  die naar elkaar verlangen.

In het bekkenbodemgebied zijn sterke spieren aanwezig die ontspannen dienen te zijn om penetratie mogelijk te maken. Het lijkt erop dat je over het kunnen ontspannen van het bekkenbodemgebied bij opwinding nog geen grip hebt. Je veronderstelling is juist dat bij blijvend verkrampen penetratie wordt bemoeilijkt of zelfs onmogelijk wordt. Nu is het echter zo dat het allemaal wat nieuw voor je lijkt en misschien wat het zoenen aan seksuele prikkels oproept dit gevoel ook wat spanningsvol en beladen is. Geef jezelf ook wat tijd om te wennen aan fysieke reacties ontstaan door opwinding.

Mocht het echter zo zijn dat de klacht blijft bestaan kun je altijd via de huisarts voor bekkenbodemfysiotherapie worden verwezen om het bekkenbodemgebied beter te leren ontspannen.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut/seksuoloog

Lees meer artikelen over:

vagina