Gecontroleerd door mijn man

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik voel me in mijn leven erg gecontroleerd door mijn man. Hoe moet ik hiermee omgaan? We zijn vijf jaar getrouwd en in het begin kwam hij met mij mee naar mijn contacten en familie. Hij had zelf niet veel maar vond alles leuk. Ik ben altijd een open persoon geweest in contacten, de deur open voor mensen om langs te komen en ik houd van diepgaande gesprekken. Mijn man heeft hier een hekel aan gekregen. Hij zegt vaak van tevoren al als ik met iemand heb afgesproken: langer dan een uur gaan we niet doen, we hebben meer te doen. Of hij zegt: voor nu prima, maar voorlopig niet meer.

Elke keer als ik iets afspreek overleg ik met hem, maar het controleren blijft. Hij leest al mijn berichtjes. Hij wil ook niet dat ik apart afspreek zonder hem. Hij moet erbij zijn, maar tegelijkertijd wil hij zo weinig mogelijk afspraken en zo kort mogelijk. Het resultaat is dat ik mijn vriendinnen en familie nauwelijks meer zie en altijd onder zijn controle. Soms bel ik even iemand als hij er niet is, maar dan wil hij weten met wie ik heb gebeld en wat we hebben besproken.

Ik word zo ongelukkig hiervan. Ik voel me hier regelmatig depressief over. Hij bepaalt wie ik mag zien en wie niet, hij heeft al meerdere malen contacten verbroken terwijl ik dat niet wilde, omdat die mensen hem niet aanstonden. Wat moet ik doen? Ik wil mijn man gehoorzamen, maar ik weet niet of ik dit nog jarenlang volhoud.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat u moet doen? Een afspraak maken met een psycholoog of relatietherapeut! Als uw man óveral mee naar toe gaat, zal hij dat ook deze keer doen! En práát dan, over alles wat u bezig houdt. Want zo’n controle als u beschrijft is niet normaal. Dat is ook absoluut niet de betekenis van ‘uw man gehoorzamen’ zoals u dat graag zou willen (of zoals dat een Bijbels ‘gegeven’ is).

Ik weet niet goed wat ik hier op dit moment nog meer over zou moeten schrijven dan: neem zelf het initiatief om uit deze situatie los te komen vòòrdat u het echt niet meer volhoudt. En heus, ú bent de enige die het kàn doen. Bel de huisarts, vraag doorverwijzing naar een psycholoog of andere therapeut en gá! Desnoods alleen (en ja, u zult in dat geval uw echtgenoot duidelijk moeten maken dat het u ernst is!).

Marijke Rots

2 reacties
K80
Dit is echt niet gezond. Je huwelijk lijkt een politiestaat.
Ga aktie ondernemen, anders zal je huwelijk niet goed komen. Zodadelijk kom je door deze situatie in een sociaal isolement. Omdat je man alle contacten afkapt voor jou.
In je leven heb je goede vrienden en familie nodig en niet alleen elkaar!
Lekkerbek
Dit is idd niet goed maar hebt het wel zelf laten gebeuren. Jullie zullen beiden moeten veranderen, de één om meer ruimte voor zichzelf te nemen, de ander om meer ruimte te geven. Zoek hiervoor de juiste hulpverlening. Roept dit bij je partner weerstand op, ga dan alleen. Je moet echt weer leren hoe je op een gezonde manier voor jezelf mag opkomen!
Neem een vriendin in vertrouwen zodat je als je dreigt af te haken gestimuleerd wordt om door te gaan!
Stimuleer ook je partner om een hobby of sport te zoeken waar hij zonder jou naar toe gaat. Ook voor hem is het goed om te ontdekken dat het leven niet alleen uit "samen" bestaat.
Succes, zet nu echt door!