Vrees niet

Ds. A.K. Wallet / 1 reactie

Vraag

Pas geleden hoorde ik dat de uitdrukking “Wees niet bang/vrees niet” precies 365 keer in de Bijbel voorkomt. Voor elke dag een dus, want in een jaar zitten 365 dagen. Is het echt zo dat deze oproep 365 keer in de Bijbel voorkomt? En heeft dat ook een betekenis?

Antwoord

Beste vrager,

Ik heb het ook wel eens gelezen, maar heb nooit de moeite genomen om het na te tellen. Je zou het na kunnen tellen. Zou het zo zijn, dan nog kom je met het schrikkeljaar te zitten als je het letterlijk wil nemen. Al zou het maar een keer in de Bijbel staan, dan geldt het nog voor elke dag. Zo vaak wij de beloften van de Heere aangrijpen, mogen we geloven dat de Heere die vervult.

Dagelijks zijn er wel zaken waarvoor wij vrees kunnen hebben. Denk alleen al aan de zonde, wat kan die ons benauwen. Maar in het gelovig gaan tot de Heere Christus zal Hij over ons waken, zodat de zonde ons niet overweldigt. Daar zijn de verleidingen van de satan. Hij gaat immers rond als een briesende leeuw? Maar ook dan geldt het woord: vrees niet. Zelfs zegt Christus: de poorten van de hel zullen u niet overweldigen.

Rijker kan het toch niet, denk aan het woord dat Christus tot Zijn discipelen sprak in een vliegende storm: wees goedsmoeds, Ik ben het, vreest niet. Dus het staat er voor elke minuut van ons leven. Vertrouw op Hem, Zijn hulp zal blijken.

Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

angst
1 reactie
Jvslooten
´Vrees(t) niet´ komt 89 keer voor in de SV. Verder zijn er echter nog veel meer uitdrukkingen van gelijke strekking, zoals ´ontzet u niet´, ´sterk u´, ´hebt goeden moed´, ´uw hart worde niet week´, ´zijt niet verbaasd´, ´verschrikt niet´, ´wordt niet schaamrood´ etc. In dit (engelstalige) boek zijn alle -bijna vierhonderd- schriftplaatsen, verzameld: http://365fearnots.com/