Gods genade aangeboden aan de uitverkorenen

Ds. H. Paul / 14 reacties

Vraag

Klopt het dat in sommige gemeenten het Evangelie, de boodschap van Gods genade voor zondaren door het Offer van de Heere Jezus Christus, alleen word aangeboden aan de uitverkorenen? Ik las net een stukje uit Spurgeon's “Gelijkenissen van de Heiland” waarin hij schrijft:

"Doch als de mensch zich vergenoegt met te doen, wat hij kan, namelijk het gebod te prediken "dat wij gelooven in den Heere Jezus Christus," en dat "God nu allen menschen alom gebiedt, dat zij zich bekeeren," dan komt er met de algemeene roeping tot de uitverkorenen Gods eene particuliere en bijzondere roeping, die door niemand dan door den Heiligen Geest kan geschieden; maar die dan ook zóó krachtig en onweerstaanbaar is, dat allen, die haar hooren, gewillig worden op den dag van Gods heirkracht, en zich met eene volkomene beslistheid des harten tot den Heere wenden. In welken zin is het waar dat velen geroepen, maar weinigen uitverkoren zijn, indien niemand door de prediking des Woords geroepen mag worden dan diegenen, die uitverkoren zijn?" Mattheüs 22:14: Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Met name over dit laatste gaat mijn vraag, dezelfde in wezen die Spurgeon stelt. Als Matt. 22:14 stelt dat velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren, betekent dat niet dat zij allemaal geroepen zijn op dezelfde manier? Maar dat het de Heere is Die verkiest en niet wij? En hoe kan dat samen gaan als het Evangelie van genade enkel word aangeboden aan de uitverkorenen?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Lees in de Dordtse Leerregels hoofdstuk II art. 5 en 6. Ook hoofdstuk III en IV, art. 8. Daar lezen we duidelijk dat de roeping vanuit het Evangelie en daarmee het aanbod van genade tot ieder komt, die onder het Woord leeft. Het is dan ook een verarming van de boodschap van het Evangelie als dit aanbod van genade slechts uitgaat tot hen die verbroken van hart zijn. Weliswaar krijgt dit Woord slechts waarde als we honger en dorst hebben naar het Evangelie, maar dat neemt het aanbod van genade aan allen niet weg.

Lees ook Handelingen 10 vers 42,43. Die boodschap van het vredesaanbod kwam tot geheel Israel en ook tot ons allen. Maar de Heere opent het hart om dit Woord ter harte te nemen. Daarvoor is de bediening van de Heilige Geest nodig. Daar mag en moet om gebeden worden.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

aanbod van genade
14 reacties
DeDwaler
"Als Matt. 22:14 stelt dat velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren, betekent dat niet dat zij allemaal geroepen zijn op dezelfde manier? Maar dat het de Heere is Die verkiest en niet wij? En hoe kan dat samen gaan als het Evangelie van genade enkel word aangeboden aan de uitverkorenen?"

Ja, het is de Heere Die verkiest en niet wij. Wij willen niet, want wij hebben de duisternis liever dan het licht. We onderdrukken de waarheid in onze ongehoorzaamheid.

"En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen."
"Dit was het waarachtige licht, dat in de wereld komt en ieder mens verlicht.
Hij was in de wereld en de wereld is door Hem ontstaan en de wereld heeft Hem niet gekend.
Hij kwam tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen." (Johannes 1:5, 1:9-11)

Het Evangelie komt uitsluitend tot bokken en niet tot bokken en schapen. Je plaatst de uitverkiezing vóór het Evangelie, waardoor het Evangelie een lege huls wordt. Door middel van het verkondigen van het Evangelie en het persoonlijke werk van de Vader Zoon en de Heilige Geest in dat Woord wordt men een schaap. Niet eerder!

Wij lopen zelf weg bij de Heere Jezus, omdat we niet willen en niet omdat we niet uitverkoren zouden zijn. God bepaalt echter wie Hij genadig wil zijn. Daarom is het velen geroepen, weinig uitverkoren. Het Evangelie en Gods genade is de uitverkiezing. Men wordt behouden uit genade, door geloof in Christus, en niet op basis van of we in groep S of groep B zitten, want we zitten allemaal in groep B(okken).

Dus alles is aan de Heere en tot Hem moeten we ons bekeren. Voor Hem alleen is alle eer en glorie. Nu en in eeuwigheid.
Jeremiah
"Klopt het dat in sommige gemeenten het Evangelie, de boodschap van Gods genade voor zondaren door het Offer van de Heere Jezus Christus, alleen word aangeboden aan de uitverkorenen?"

Dat klopt. Dat leert de hypercalvinist.
Duuk
Mattheus 22:14 is heel vaak verkeerd uitgelegd, alsof er van de vele geroepenen maar weinig uitverkoren zijn en bekeerd worden. De context leert anders. Daar gaat het om de koning die de uitverkorenen uitnodigt tot de bruiloftsmaal, maar die komen niet. Dan gaan de slaven naar degenen die NIET uitverkoren waren, die hebben ze geroepen en daar komen er wél velen van.
Een meer correcte vertaling van deze tekst is dan ook: Van de geroepenen velen, van de uitverkorenen, weinig.

Jezus geeft hier een beeld van het uitverkoren volk van God, Israël(!), die genodigd wordt om Jezus te volgen, maar het niet doet. Later wordt het evangelie ook verkondigd aan de heidenen, de geroepenen, daar komen er velen van. Dat er na de uitstorting van de Heilige Geest toch nog tienduizenden (Hand. 21:20) Joden Jezus gaan volgen valt qua aantal in het niet tot het aantal heidenen dat gaat geloven.
Israël is dus Gods uitverkoren volk, de heidenen zijn de geroepenen. Zie ook:
Openbaring 17:14 Zij zullen oorlog voeren tegen het Lam, maar het Lam – want Heere der heren is Hij en Koning der koningen – zal hen overwinnen, en zij die samen met Hem zijn, geroepenen, uitverkorenen en gelovigen.

Een mooie preek hierover van ds. P. Visser:
http://www.immanuelkerk-barendrecht.nl/preken2016/2016-06-05-1700korter.mp3
VrouwkeZondernaam
http://www.prekensite.nl/lezingen-detail/61
Jaleco
@Duuk
Heel erg bedankt voor je uitleg, ik heb die tekst altijd lastig gevonden.
Omega
@Duuk @DeDwaler Prima uitleg, ook in de lijn van de DL. Deze tekst zorgt voor enorm veel verwarring en wordt in sommige kringen te pas en (vooral) te onpas gebruikt.
DeDwaler
@Duuk

Hoe je er toe om bij Openbaring 17:14 drie afzonderlijke groepen te onderscheiden? Welke gelovige, is niet uitverkoren en geroepen? Welke uitverkorene is niet geroepen en gelovig? (Handelingen 15:8-9, Romeinen 10:12, Efeziërs 2:11-22)

"Er is immers geen enkel onderscheid tussen Jood en Griek. Want Een en dezelfde is Heere van allen en Hij is rijk voor allen die Hem aanroepen." (Romeinen 10:12)

Ds. P. Visser: "Dat laatste zinnetje hè? Daar zijn al heel wat mensen over gestruikeld. Velen zijn geroepen, weinig uitverkoren. Het kan je zomaar een leven lang dwarszitten." en "Nou ja, dat zinnetje kan dan zomaar heel storend weer gaan werken. Had je net een beetje vertrouwen gekregen en dan kan zomaar de gedachte naar boven komen: jazeker, ik weet me geroepen, maar verkoren?"

En dat kan natuurlijk niet hé? God houdt van ons, dus moet Zijn boodschap ook aangenaam zijn voor mensen. Weet je wat? We maken er gewoon zelf wat anders van, anders is het niet te verkopen!

Vervolgens wordt de Heere Jezus Zelf grondig uit de tekst gesloopt. Wat een onvoorstelbaar drama!

"Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan;
maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden." (Mattheüs 7:13-14)

"En iemand zei tegen Hem: Heere, zijn het weinigen, die zalig worden? En Hij zei tegen hen: Strijd om binnen te gaan door de nauwe poort, want velen, zeg Ik u, zullen proberen binnen te gaan en het niet kunnen, namelijk vanaf het ogenblik dat de Heer des huizes is opgestaan en de deur heeft gesloten. Dan zult u beginnen buiten te staan en op de deur te kloppen en te zeggen: Heere, Heere, doe ons open. En Hij zal antwoorden en tegen u zeggen: Ik weet niet waar u vandaan komt." (Lukas 13:23-25)

"En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.
Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.
En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt." (Romeinen 8:28-30)

"Maar voor hen die geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, prediken wij Christus, de kracht van God en de wijsheid van God." (1 Korinthe 1:24)

"En het onaanzienlijke van de wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en wat niets is, om wat iets is teniet te doen, opdat geen vlees voor Hem zou roemen." (1 Korinthe 1:28-29)

"Luister, mijn geliefde broeders, heeft God de armen van deze wereld niet uitverkoren om rijk te zijn in het geloof, en erfgenamen te zijn van het Koninkrijk, dat Hij beloofd heeft aan hen die Hem liefhebben?" (Jakobus 2:5)

"Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een volk dat God Zich tot Zijn eigendom maakte; opdat u de deugden zou verkondigen van Hem Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht, u, die voorheen geen volk was, maar nu Gods volk bent; u, die zonder ontferming was, maar nu in ontferming aangenomen bent." (1 Petrus 2:9-10)
Duuk
@DeDwaler: je doet een aardige poging om aan te tonen dat er geen onderscheid is tussen geroepenen en uitverkorenen, maar je uitleg rammelt aan verschillende kanten.
Ten eerste: als het gaat om geen onderscheid, moet je dat niet lezen alsof niet-Joden ineens Joods zijn geworden. De apostelen hanteerden wel degelijk dat onderscheid in Handelingen 15, waar besloten werd om de Joodse traditionale wetgeving van Mozes niet op te leggen aan de gelovigen uit de volken.

Waar geen onderscheid meer in is, zijn de beloften, de erfenis en het burgerschap. Maar dat wil niet zeggen dat niet-Joden het uitverkoren verbondsvolk worden als ze geloven. Nagenoeg alle teksten over de uitverkorenen, ja óók in Romeinen 8, Efeze 1, 1 Kor. 1, en zeker de brieven van Jakobus en Petrus, die expliciet zijn geschreven aan de verstrooide Israëlieten, hebben betrekking op het volk Israël.

Als iemand meent dat de gelovigen uit de heidenen Joods moeten worden, zoals de eerste christenen, dan moet je dus ook de Joodse gebruiken gaan hanteren. Dat doen de messiaanse Joden nu ook nog, die blijven Joods. Dus: laten besnijden, bijbelse feesten vieren, de sabbat houden, de voedselwetten houden enz.
DeDwaler
@Duuk "je doet een aardige poging om aan te tonen dat er geen onderscheid is tussen geroepenen en uitverkorenen, maar je uitleg rammelt aan verschillende kanten."

Is zeg ook niet dat er geen onderscheid is tussen geroepenen en uitverkorenen, zoals ik erboven al schreef. Ik bestrijd dat het in dit verband gaat om Joden versus heidenen. Dus Joden (uitverkorenen) en de heidenen (geroepenen). De gelijkenis van Mattheüs 22 geeft geen enkele aanleiding om dat te veronderstellen. Het heeft dezelfde strekking als de gelijkenis van Lukas 14:15-24. De vers: "Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren." slaat ook terug op een andere gelijkenis van Jezus in Mattheüs 20:1-16.

Het onderscheid zit hem in rechtvaardigen versus zondaren, zienden versus blinden, Farizeeër versus tollenaar, kortom:

"En het onaanzienlijke van de wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en wat niets is, om wat iets is teniet te doen, opdat geen vlees voor Hem zou roemen." (1 Korinthe 1:28-29)

Wellicht dat het verbondsdenken er aanleiding toegeeft, maar er is maar één verbond, Duuk en dat is het nieuwe verbond:

"Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen." (Hebreeën 8:13)

Duuk: "Als iemand meent dat de gelovigen uit de heidenen Joods moeten worden, zoals de eerste christenen, dan moet je dus ook de Joodse gebruiken gaan hanteren. Dat doen de messiaanse Joden nu ook nog, die blijven Joods. Dus: laten besnijden, bijbelse feesten vieren, de sabbat houden, de voedselwetten houden enz."

Dan volgen ze dus duidelijk niet de Messias, zoals Paulus zegt:

"Maar ik, broeders, als ik nog de besnijdenis verkondig, waarom word ik dan nog vervolgd? Dan is immers het struikelblok van het kruis tenietgedaan."

Zou Paulus een ander Evangelie verkondigen dan Petrus, Johannes of Jakobus?

"Hij heeft Zichzelf voor ons gegeven, opdat Hij ons zou vrijkopen van alle wetteloosheid en voor Zichzelf een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken." (Titus 2:14)
Duuk
@DeDwaler: Ook Mattheus 20 kan je uitleggen op dezelfde manier zoals ik eerder aangaf. Mattheus schreef zijn evangelie voor de Joden in Israël, en alle Joden wisten dat zij Gods uitverkoren volk waren. Daar gingen vele Joden ook prat op. Jezus wilde dus duidelijk maken dat dat niet voldoende was.

We moeten er overigens voor oppassen om de term uitverkorenen, verordineerden enz. op elke plek in het NT dezelfde betekenis te geven. Altijd is de context belangrijk. Niet alleen de context, maar ook het feit of het een brief is, een evangelie, een profetisch boek enz. kan bepalend zijn hoe we zaken moeten lezen, maar ook is het belangrijk te weten voor wíe deze geschreven zijn. Lukas, bijvoorbeeld, schreef zijn evangelie voor de heidenvolken. Opvallend is dus dat Lukas níet spreekt over de uitverkorenen, maar over de genodigden.

Wat betreft het verbond, moeten we 'nieuw verbond' lezen als 'vernieuwd verbond'. Het verouderde verbond "staat op het punt te verdwijnen", wat dus inhoudt dat het nog niet verdwenen is. Het vernieuwde verbond is dus nog niet volledig tot vervulling gekomen.
Daarbij is het ook nog eens belangrijk te beseffen dat het vernieuwde verbond gesloten wordt met het "huis van Israël en met het huis van Juda" (Hebr. 8 en Jer. 31). Voor de Israëlieten gelden immers "de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de belofte." (Rom. 9).
Voor Paulus was het dus een groot mysterie dat óók de heidenen deelkregen aan de beloften, de erfenis en het burgerschap (Efezebrief).
De Joden moesten en moeten nog steeds als verbondsvolk besneden worden, alle generaties door (!) (Genesis 17). De Joden, óók Paulus, bleven zich dus ook aan de "gewoonten van de vaderen" houden (Handelingen 21:20 en 28:17). Maar voor de gelovigen uit de volken was dat niet van toepassing (Hand. 15 en 21). De wetgeving én het verbond waren dat ook exclusief voor de Joden, als een eeuwige instelling. Jezus kwam niet om de wet en de profeten te ontbinden. Dat wij, als heidenen, toch deelkrijgen aan de beloften, erfenis en burgerschap, is een enorm voorrecht, wat haar oorsprong heeft in de belofte aan Abraham, dat óók de volken in hem gezegend zullen worden (o.a. Genesis 12).

Maar goed, dat is zoals ik het lees in de bijbel. Ik heb mij daar het afgelopen jaar behoorlijk mee bezig gehouden en het heeft mijn hele traditionele denken op zijn kop gezet. Als anderen het anders zien, prima. Ik houd het ook hier bij :)
DeDwaler
Overigens excuses voor de taalfouten. Helaas kan ik het berichtje niet aanpassen. Het zou fijn zijn als dat wel mogelijk was. De vers... ja hoor.
DeDwaler
@Duuk

Dat we alles in context moeten bezien ben ik van harte met je eens, Duuk ;o) De Bijbel is één geheel en geldt voor alle mensen. Ik ga er niet in zitten knippen en plakken. Het Evangelie is hetzelfde voor Joden en heidenen. De Heere Jezus heeft de wet niet afgeschaft, maar vervuld. Het voorhangsel van de tempel is ook niet voor niets in tweeën gescheurd. Dat mensen het voorhangsel vervolgens zelf weer terughangen, zegt niets.

"En God, de Kenner van de harten, heeft getuigenis aan hen gegeven door hun de Heilige Geest te geven, evenals aan ons; en Hij heeft geen onderscheid gemaakt tussen ons en hen, en heeft hun hart door het geloof gereinigd. Welnu dan, waarom verzoekt u God door een juk op de hals van de discipelen te leggen dat onze vaderen en ook wij niet hebben kunnen dragen?" (Handelingen 15:8-10)

Er is ook niets mis met de wet zelf, maar wel met onze uitvoering ervan (Galaten 2:11-21)
Daarom leeft de gelovige in Jezus uit genade en niet uit de wet.

"Want de zonde zal over u niet heersen. U bent namelijk niet onder de wet, maar onder de genade." (Romeinen 6:14)

Een verbond is altijd eeuwig, totdat er een nieuw, beter verbond komt, dan geldt dat voor eeuwig. Maar goed, dat is een hele andere discussie.
Duuk
@DeDwaler: ik wil er eigenlijk niet een ellenlange discussie aan wijden, maar dit wil ik er nog aan kwijt:
De bijbel is inderdaad voor alle mensen, maar dat wil niet zeggen dat alles aan iedereen gericht is en op iedereen van toepassing is. Wij hoeven daar niet in te knippen en plakken, maar dat neemt niet weg dat je goed moet kijken hoe één en ander bedoeld is. En dan helpt het wel dat je weet aan wie iets specifiek gericht is.

Jezus heeft de wet vervuld. Maar wat betekent dat eigenlijk? Dat de wet is afgeschaft? Jezus zegt in dezelfde context (Matth. 5:17,18,19) dat de Wet of de Profeten níet worden afgeschaft. Dat gaat écht niet alleen om de 10 geboden. Dat gaat om de hele Torah én de Profeten. Dat de Joden alleen door genade het eeuwige leven konden beërven is niet iets van het NT. De wet van Mozes was al gegeven aan een verlost volk. Maar dan is het wel belangrijk om te weten aan wíe die wet is gegeven.
En toch wordt het steeds duidelijk dat God wel heel veel waarde hecht aan het houden van Zijn geboden:
Johannes 14:21 Wie Mijn geboden heeft en die in acht neemt, die is het die Mij liefheeft, en wie Mij liefheeft, hem zal Mijn Vader liefhebben; en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.
Hoe zit dat dan als de wet vervuld is? Er staan in het NT overigens méér geboden dan in het OT. En als Jezus de Wet en de Profeten niet heeft afgeschaft, voor wie gelden dan welke geboden? Dan is het wat al te gemakkelijk om te zeggen dat alleen de 10 geboden overblijven. Dat is niet wat Jezus bedoelt. Dus óf wij houden ons niet geheel aan de wet, zoals besnijden, voedselwetten, offers, sabbat enz, of er is iets anders aan de hand in Handelingen 15. Want waarom besloten dan de apostelen de wet van Mozes niet aan de volken op te leggen en hielden de gelovige Joden, inclusief Paulus! zich nog wel aan de gebruiken van de vaderen? Ook Paulus offerde nog en liet Timotheus besnijden, vanwege zijn Joodse moeder.
Zulke vragen kán je simpelweg niet afdoen met de teksten die jij citeert. Want dan zou de bijbel zichzelf tegenspreken. Het is niet het één of het ander, je moet alles laten staan en dat met elkaar in verband brengen.
Iedereen wordt door het geloof in Jezus behouden en gereinigd, maar daarmee is niet alles gezegd. De hele bijbel is doordrenkt van het leven vanuit een leven in gehoorzaamheid aan de wil van God. Dat is niet een eenmalige overgave en geloofsbelijdenis, maar dat is een leven onder de wil van God. En ja, daarvoor gelden voor de Joden, als uitverkoren volk van God, soms andere regels dan voor de heidenen.

Wat je schrijft over het verbond dat vervangen wordt door een nieuw, beter verbond, dan zou het zomaar kunnen zijn dat er misschien later nóg een ander verbond komt. En wat is dan eeuwig? Is God veranderlijk? Kan er dan zomaar weer een nieuw verbond komen?
DeDwaler
@Duuk

De wet is niet afgeschaft, maar de gelovige leeft uit de genade van God en dient Hem en de naaste uit liefde en vervuld zo elke wet. En nee, dat is geen vrijbrief om er maar op los te leven (Romeinen 13:8-14) God schrijft Zijn wetten ook in het hart en maakt dat Zijn kinderen naar Zijn verordeningen wandelen.

Natuurlijk gelden de morele wetten altijd, die worden ook door de Heere Jezus en in de brieven van de apostelen bevestigd, maar de ceremoniële wetten, zoals de besnijdenis, spijswetten, offerdiensten, sabbat, feestdagen, het is alles vervuld in de Heere Jezus.

Paulus paste zich constant aan iedereen, zodat hijzelf geen hindernis was voor zijn dienstwerk als apostel, hetzelfde gold voor Timotheüs die hij besneed, zodat de Joden hem zouden ontvangen en het Evangelie verkondigd kon worden.

"Paulus wilde dat die met hem mee zou gaan; en hij nam hem bij zich en besneed hem omwille van de Joden die in die plaatsen woonden, want zij wisten allen dat zijn vader een Griek was." (Handelingen 16:3)

"Want hoewel ik vrij ben van allen, heb ik mijzelf toch voor allen tot slaaf gemaakt om meer mensen te winnen.
En ik ben voor de Joden geworden als een Jood, om Joden te winnen. Voor hen die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet, om hen die onder de wet zijn te winnen.
Voor hen die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet – hoewel niet zonder de wet van God, want ik sta onder de wet van Christus – om hen te winnen die zonder de wet zijn.
Ik ben voor de zwakken geworden als een zwakke, om de zwakken te winnen. Voor allen ben ik alles geworden, om in ieder geval enigen te behouden." (1 Kor. 9:19-22)

Lees vooral de brieven aan de Galaten en Hebreeën. Ik kan het niet duidelijker zeggen.

"Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten.
Zie, ik, Paulus, zeg u dat, als u zich laat besnijden, Christus u van geen nut zal zijn.
En nogmaals betuig ik aan ieder mens die zich laat besnijden, dat hij verplicht is de hele wet te onderhouden.
U bent van Christus losgeraakt, u die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; en daarmee bent u uit de genade gevallen.
Want wij verwachten door de Geest, uit het geloof, de gerechtigheid waarop wij hopen.
In Christus Jezus heeft namelijk niet het besneden zijn enige kracht, en ook niet het onbesneden zijn, maar het geloof, dat door de liefde werkzaam is." (Galaten 5:1-6)

Het forum is wellicht een geschikter plaats voor deze discussie. Ik hou het hierbij voor nu, Duuk, anders gaat het te zeer off topic.