Pesten en buitensluiten

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Waarom doen ook refo’s dat, pesten en buitensluiten? Vanaf hun geboorte horen ze dat je elkaar lief moet hebben. Maar je buren wegpesten en buitensluiten lijkt er bij te horen hier bij ons. We zijn overtuigd en betrokken christen, maar gaan niet naar dezelfde kerk, dragen niet de juiste kleding, worden genegeerd, er wordt niet met ons overlegd, we worden niet geïnformeerd. We hebben ons voorgesteld, passen ons aan op zondag. Wat bezielt men toch, waarom dat voldane grijnzen. Wat een zielig, dom en bekrompen gedrag. Wie leert hen dit?

Antwoord

Om je laatste vraag als eerste te beantwoorden: satan. We zijn namelijk allemaal van dezelfde lap gescheurd, leert ons de Bijbel. Romeinen 3 schrijft dat er niemand rechtvaardig is en niemand is die God zoekt. Dat is onze natuurlijke staat zonder geloof en bekering. En dan maakt het niet uit van welke kerk we zijn. Een kerkgenootschap maakt namelijk niet zalig, dat doet alleen de Heilige Geest. En in dat laatste geval is de vrucht dat we Christus gaan lief krijgen boven alles en de naaste (onze buren) als onszelf. Dat geldt dus voor beide partijen.

Dus ja, als jullie reformatorische buren de Heere Jezus nog niet kennen hebben zij de duivel als koning en zijn ze onderdanen van satan. En dan ben je vooral op jezelf gericht en niet op het belang van anderen. Nog erger is het als jullie als buren dezelfde ‘meester’ hebben. Dan is de vrede helemaal ver weg.

En nu praktisch. Zegt de Bijbel dat we ons recht moeten gaan halen en ze wel even een lesje zullen leren? Integendeel: Dit is wat Jezus zegt in het hoofdstuk over de zaligsprekingen (Mattheüs 5): “Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten. Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen; Want indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?”

Paulus legt in Romeinen 12 uit waarom een gelovige dit doet: “Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere. Indien dan uw vijand hongert, zo spijzigt hem; indien hem dorst, zo geeft hem te drinken; want dat doende, zult gij kolen vuurs op zijn hoofd hopen.”

Twee redenen dus: We laten de vergelding over aan de Heere en met ons geheel andere gedrag dwingen we de ander tot schaamte en vervolgens gedragsverandering.

Kortom, de boodschap van de Bijbel gaat tegen ons vlees in, maar geeft uiteindelijk de meeste vrede en voldoening. Blijf vriendelijk en aardig, blijf ze groeten en help ze waar dat nodig is. Dan zouden deze zogenaamd reformatorische buren wel eens de liefde van Christus kunnen leren kennen door middel van jullie gedrag.

3 reacties
leene
Ons kind is weggepest op een refo school. Heel veel problemen in de klassen aldaar. Ik word altijd heel heel erg kriegel als ik de uitspraak hoor: "wij zijn allemaal van dezelfde lap gescheurd" Ja ja natuurlijk het is allemaal waar maar dit wordt ook wel eens als een stoplap gebruikt.. we kunnen er niets aan doen he we zijn nu eenmaal allemaal zondaars. En ondertussen niets of te weinig doen aan pestgedrag. Ik weet dat het heel erg ingewikkeld is pesten op school/ Maar nu ik deze vraag weer lees, komt er ook heel veel weer boven.
In de reformatorische wereld is er vaak ook sprake van een sociologisch groepsproces een groepsmoraal en niet echt een geloofsmoraal.

Wat mij ook is opgevallen is dat soms 'linkse christenen" ( en zo word je soms al genoemd als je het geen probleem vindt om een broek te dragen) of evangelische christenen negatiever worden benaderd dan niet gelovigen. Net alsof die enger zijn of zo...

De reformatorische wereld is mij echt wel lief, ik ben opgegroeid in een liefdevol gezin en met een dominee die een vrij aanbod van genade preekte. maar ik kwam niet uit de Bible belt. En nu ik daar wel mee geconfronteerd word vallen sommige dingen mij vies tegen.
Wat niet wil zeggen dat ik geen liefdevolle mensen tegenkom.
Enerzijds ben ik het met de beantwoording van de vraag eens, en dat je niet je eigen recht moet halen, terecht ook dat de Bergrede wordt aangehaald.

Máár het moet wel leefbaar blijven. Wij hebben nu een kind met zo'n trauma dat EMDR nodig was. Als je als buren keihard wordt genegeerd en er gebeuren vervelende dingen dan moet je soms kiezen voor je eigen - geestelijke- gezondheid.
Ik vind het heel triest echt waar... ik denk dat bepaalde reacties vaak uit angst voortkomen, angst voor de grote boze buitenwereld. Maar waarom zijn we zo bang als we een sterke God aan onze kant hebben.
Die zelf zegt "in de wereld zult u verdrukking hebben máár hebt goeden moed Ik heb de wereld overwonnen"

Beste vragensteller ik snap er vaak ook niets van. Maar hopelijk kunnen jullie door jullie levenswandel je buren tot jaloersheid verwekken. Maar let wel op je zelf is mijn advies. als de stress te hoog wordt zou ik zelf wegwezen.
Jedidjas
Joh 13:35
Iboi
Ik denk ook dat het domheid kan zijn. Angst voor het onbekende wat onzeker maakt. Door anders te zijn morrel je aan 'hun' zekerheden. Dat is mogelijk te confronterend of men heeft geen zelfreflecterend vermogen. Pesten kan je slopen, stop er geen energie in, maar kom wel (fatsoenlijk) op voor je rechten.