Spastische darm

drs. J. de Jongh-van Hoof / 3 reacties

Vraag

Ik heb een probleem. Ik word tegenwoordig steeds vaker misselijk, 's ochtends of 's avonds. Daarbij heb ik een heel angstig/zenuwachtig gevoel en ik weet echt niet waar dat vandaan komt. Ik ben al een paar keer bij de huisarts geweest, maar volgens hem komt het allemaal door mijn spastische darm. Ik krijg nu zakjes vezels (die niet helpen) en graviscon om de prikkelbaarheid van mijn maagwand te verminderen. De misselijkheid komt steeds vaker en heftiger opzetten, ook voel ik me bibberig alsof ik lang niet gegeten heb, terwijl ik dat wel regelmatig doe. Ik merk dat het drinken van koffie het verergert, maar zou het kunnen dat ik dan de hele dag daarna daar nog last van kan hebben? Zou roken dit ook zo hevig kunnen veroorzaken? Ik rook nu nog eenmaal 's avonds en niet meer de hele dag. Ik stop er nu in ieder geval helemaal mee, omdat ik inzie dat het zondigen tegen mijn lichaam is. Tegen buikpijn kan ik vaak nog een tabletje nemen, maar die nieuwe misselijkheid vind ik slopend, alsof ik weer zwanger ben. Dat kan echter niet, want de test was negatief. Ik voel me echt ziek. Mijn eigen huisarts denkt dat het alles met m'n spastische darm te maken heeft en op de vraag waarom dat dan met de jaren erger lijkt te worden, heeft hij helaas geen antwoord, dus ik voel me nu een beetje hulpeloos. Ik heb een gezond voedingspatroon met veel groenten en volkorenproducten en zo min mogelijk suiker. Fruit lust ik niet graag en sinds kort drink ik kefir in de hoop dat dit helpt. Alvast bedankt voor uw tijd!

Antwoord

Ik vind het moeilijk je vraag ten volle te beantwoorden. Ik merk tussen de zinnen een aantal lichamelijke klachten op: misselijkheid, bibberigheid, buikpijn. Daarbij is gedacht aan prikkelbare darm, maar helpen vezels en gaviscon niet; ook gezond eten helpt je niet. Ik merk ook (de invloed van) je psychisch welbevinden: angst, zenuwachtig gevoel, bang zwanger te worden(?). Wellicht ten overvloede: lichaam en geest beïnvloeden elkaar. Je angst kan je klachten verergeren en andersom: je klachten kunnen je angst verergeren. Een vicieuze cirkel kan makkelijk ontstaan.

Om na te gaan wat prioriteit verdient kan je een lijst invullen (4 DKL) en deze scoren… In overleg met je huisarts kan je deze bespreken. Vaak willen huisartsen dat zowel het lichamelijke aspect als de psychische component besproken wordt. In jou geval kan dit de angst zijn. Hiervoor bestaat onder andere cognitieve gedragstherapie (CGT).  Maar dit moet je ook willen.

Koffie: Van mensen die weinig/geen koffie drinken kunnen de handen gaan trillen of kunnen hartkloppingen ervaren worden na het drinken van koffie. Meestal is dit mild van aard.  Mensen die zeer veel koffie drinken kunnen dit ook ervaren.

4 DKL is een lijst waarop je een vijftigtal vragen krijgt. Deze worden gescoord. Hiermee krijg je enig inzicht of bepaalde zaken een kleiner danwel groter rol spelen: stress, angst, depressie en lichamelijke klachten.

Sterke,
José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

medisch
3 reacties
Catherine
@Vraagstelster: je weet niet waar je zenuwachtig gevoel vandaan komt. Dat kan een lichamelijke of psychische oorzaak hebben. Maar is het niet mogelijk dat je al maanden(of jaren)lang te strak gespannen, te zwaar belast bent geweest ? Soms heb je dat helemaal niet in de gaten. Je moet jezelf zien als een lege emmer, steeds komt er water in, druppelsgewijs, soms een kopje vol, uiteindelijk is de emmer vol en is er 1 drup nodig, een ogenschijnlijk klein akkefietje, kan maken dat je lichaam zegt: HO. Niet verder. Ieder lijf heeft zwakke plekken, dus daar kan dan het e.e.a. gaan haperen. Maar die lijst lijkt mij heel waardevol.
dijna61
Kefir helpt mij ook goed. Gebruik het zeker al wel 5 jaar. Soms zet ik het een tijdje weg, onder water in de koelkast. Als ik weer wat last krijg dan start ik het gewoon weer op. Het is nog lekker ook! Hoewel smaken verschillen.
Florianne
Ik zou wel vezels blijven slikken! Vezels zijn super goed voor je darmen!! Tekort aan vezels is namelijk het tegenovergestelde van een spastische darm!
Verder is het goed om niet teveel afval in je lichaam te brengen: teveel vet, teveel eiwit, teveel suikers!