Wie God voor mij is

ds. D.M. Elsman / 1 reactie

Vraag

Ik vind het moeilijk om te bepalen wie God voor mij is. Ik ervaar Hem als een grote steun in mijn leven. Al mijn zorgen kan ik aan Hem vertellen. Ik vertel Hem dingen die ik verder echt niemand vertellen wil en kan. Aan de andere kant mag ik nog niet weten dat Christus voor mij gestorven is. Ik doe veel zonde en leef, naar mijn idee, niet naar Zijn eer. Hoe kan het dat het voelt alsof Hij een "goede vriend" is die ik alles kan vertellen en van Wie ik veel steun ervaar, terwijl ik onbekeerd ben? In de Bijbel staat toch dat Gods toorn over de onbekeerde mens is?

Antwoord

Beste vriend(in), bedankt voor je mooie en eerlijke vraag. Je vraagt je af hoe het kan, dat je God ‘ervaart’ als een grote Steun in je leven, terwijl je onbekeerd bent. Hoe kan het dat "het voelt alsof Hij een goede Vriend is" terwijl de Bijbel duidelijk zegt dat Gods toorn over de onbekeerde mens is.

Laat ik beginnen te zeggen, dat het inderdaad mogelijk is iets van Gods goedheid te ‘ervaren’, indrukken van de Heilige Geest te ontvangen, terwijl je nog in je zonden leeft. Het kan zelfs zo zijn, dat wij in bepaalde opzichten lijken op de ware kinderen van God, en toch niet de zaligmakende genade deelachtig zijn!

Bij jouw vraag moest ik denken aan Psalm 34: 9a: "Smaakt en ziet, dat de HEERE goed is." Je zegt iets van Zijn goedheid te hebben gesmaakt; maar nu een eerlijke vraag: herken je jezelf dan ook in het zevende vers van deze Psalm, waar David het belijdend uitroept: "deze ellendige riep, en de HEERE hoorde; en Hij verloste hem uit al zijn benauwdheden"? Je zegt: "Ik doe veel zonde en leef, naar mijn idee, niet naar Zijn eer"; ben je daar bedroefd onder, verslagen? Heb je ook díe werking van de Heilige Geest ‘ervaren’, dat je het met de tollenaar moet uitroepen: "O, God, wees mij zondaar genadig"? Dat Hij je het verschrikkelijke van je zonde laat inzien?

Wij kunnen wel werkingen van de Heilige Geest ervaren, maar dat is nog iets anders dan dat Hij ons hart als een tempel bewoont.

Je zoekt geluk en vertrouwelijk intimiteit bij God, vertelt Hem dingen, die je niemand anders vertelt, maar vriend(in), twee dingen: allereerst: het is juist de zonde die waarachtige gemeenschap met God onmogelijk maakt, 1 Joh.1: 6: "Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben, en wij in de duisternis wandelen, zo liegen wij, en doen de waarheid niet." Verder: Zolang wij in onze zonden voortleven, is het onmogelijk om God als een ‘Vriend’ te ontmoeten: Rom.8: 8 e.v.: "Die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen. Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in de Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand de Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe. En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil."

Je zegt: "Ik vind het moeilijk om te bepalen wie God voor mij is." Laat Gods Woord zelf het antwoord geven: "God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren" (Rom.5). Dat ziet op Goede Vrijdag, het kruis van de Heere Jezus Christus, waar Hij Zijn dierbaar Bloed heeft gestort tot een volkomen verzoening van al onze zonden (lees eens goed het formulier bij het heilige Avondmaal). Ef. 2: 4: "Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus." Dat ziet op Pasen, de opstanding met Christus uit ons zondengraf om in een nieuw leven Hem volkomen toegewijd te dienen.

Je zoekt geluk en vertrouwelijke omgang met God. Hoor! Er is geen heil, geen waar geluk, geen onveranderlijk goed buiten de Heere Jezus Christus. Alleen door Zijn werk, en in Zijn gemeenschap vindt een zondaar ongestoorde levensvreugde, eeuwige zaligheid. Hij maakt arme zondaren tot onuitsprekelijk rijke kinderen van God. Daarom, beste vriend(in), ga vandaag nog op de knieën voor Hem, en dank God, dat Hij je iets van Zijn goedheid heeft doen smaken. Smeek Hem of het Hem behagen mag Zijn Zoon in je te openbaren, en bekeer je van je zondige wegen. Luther moet hebben gezegd: "Als ik naar mezelf kijk, kan ik niet behouden worden; maar als ik naar Christus kijk, kan ik niet verloren gaan!" Waar Gods Geest ons het zicht geeft op de liefelijke Heere Jezus, daar smelt ons hart voor Hem en gaan wij Zijn onuitsprekelijke liefde beantwoorden met wederliefde om voortaan voor Hem te leven en niets meer te zoeken en lief te hebben buiten Zijn Naam.

Ds. D. M. Elsman

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid
1 reactie
1a2b3c
Ik ervaar Hem als een grote steun .... Hoe kan het dat het voelt alsof Hij een "goede vriend" is.... terwijl ik onbekeerd ben?

Ps.145:9 De HEERE is voor allen goed, Zijn barmhartigheid rust op al Zijn werken.
Pred.9:2 Eén en hetzelfde overkomt allen als alle anderen: de rechtvaardige en de goddeloze, de goede en reine en de onreine, wie offert en wie niet offert, wie goed is vergaat het net als de zondaar, wie zweert net als wie bevreesd is een eed af te leggen.

Ga niet op je gevoel af, hoe je iets ervaart: Jer.17:9 Arglistig is het hart, boven alles, ja, ongeneeslijk is het, wie zal het kennen?
Goddelozen worden gerechtvaardigd en vijanden worden met Hem verzoend Rom.5.
Dus mag je dan niet weten dat Hij ook voor jou zonden gestorven is? 1Joh.2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld.