(Hoofd)deksel

Herziene Statenvertaling / 15 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over 1 Kor. 11 en de Herziene Statenvertaling. Daar staat nu dat het lange haar als een deksel is gegeven. In de Statenvertaling staat dat het haar voor een deksel haar is gegeven. Dit is toch heel iets anders? In de SV is het lange haar om er een deksel op te dragen, in de HSV is het zo dat het lange haar zelf al een hoofddeksel is. Ik snap het nu niet meer. Wordt in dit hoofdstuk nu bedoeld dat het lange haar een hoofddeksel is of moet er juist een hoofddeksel op? Kan iemand mij hier uitleg over geven? Ook waarom de HSV hier anders is dan de SV. Alvast hartelijk bedankt!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Om te weten wat de statenvertalers bedoelden, moet je de kanttekeningen lezen. Hier staat bij deksel: “Gr. een omwerpsel, namelijk om haar te dienen tot een deksel, en dienvolgens ook tot een teken van onderdanigheid, hetwelk dan eer voor haar is, dat zij dezelve haar onderdanigheid, volgens de ordinantie Gods, daarmede bekent.” Hieruit kun je concluderen dat de HSV juist helder maakt wat de SV wilde zeggen. Het is door de taalverandering dat de SV niet meer helder overkomt en verkeerd geïnterpreteerd wordt.

Reinier de Blois

Herziene Statenvertaling

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

bijbelvertalingenhoofdbedekking
15 reacties
Nachtmus
Inderdaad hoef je met lang haar in principe geen hoofddeksel op met de eredienst. Maar dan gaat de discussie beginnen: 'wat is lang haar'? Om die discussie te stoppen kunnen we beter met elkaar zeggen: Doe gewoon ten alle tijde een hoed op, dan hoeft niemand zich te ergeren ook. Want ook dát staat in de bijbel (geen ergenis wezen voor anderen). Kleine moeite toch?!
1a2b3c
Geen ergenis geven Rom.13:14 betekent dat je geen struikelblok mag zijn waardoor de ander voor eeuwig verloren gaat. (een veel misbruikte tekst)
Kan me niet voorstellen dat het niet dragen van een hoofddeksel iemands eeuwige ondergang betekent.
chris6
@nachtmus, hoe zo MOET? denk dat ieder zulk soort beslissingen zelf moet nemen. Opleggen daar is nog nooit iemand beter van geworden. Ik heb niks tegen een hoed in de kerk, laat dat duidelijk zijn. Maar wel denk ik niet dat je 1 regel uit het oude testament de boven toon moet laten voeren.
Zonder daarbij ook maar bij na te denken hoeveel mensen buiten je kerk houd door hier hete hangijzers van te maken.

Wat ik er van gezien heb is er vaak weinig onderdanigs aan maar is, kijk mij ik de grootste, mooiste, apartste, meeste nieuwe en hippe model. Dan vind ik zonder nog eerbiediger.

Mv.gr.
CGK1990
@chris6, het gaat om een passage uit het Nieuwe Testament. Ik ben inderdaad van mening dat je een hoed op moet (MOET, ja) als je in een gemeente te gast bent waar dat gebruikelijk is. Maak er vooral géén issue van.
cicero
@nachtmus: het is een fabeltje dat lang haar het hoofddeksel overbodig maakt. De HSV zit hier totaal verkeerd. Het zou immers heel raar zijn als Paulus eerst beweert dat vrouwen hun sluier op moeten houden (anders kun je je net zo goed kaalscheren) en vervolgens beweert dat lang haar al genoeg is? Paulus schrijft af en toe ingewikkeld, maar ik vind het toch wel vreemd dat men zo vaak een zo duidelijk incorrecte interpretatie geeft. Ik geloof dat daar een belang achter zit: men laat Paulus natuurlijk liever zeggen dat lang haar al genoeg is. Maar dat staat er niet.
AHHK76
Volgens mij moet je zowel in SV als HSV het hele gedeelte lezen... Volgens mij staat er dan bij allebei dat de vrouw haar hoofd moet bedekken, zie vers 5. Toen deden ze het met een sluier, wat ook echt een teken van onderdanigheid is. Nu kan het met hoeden inderdaad een modeshow worden, maar er zijn ook eenvoudigere hoofddeksels. Maar ik wil er geen twistpunt van maken, zie vers 16...
plderoos
Paulus eindigt die redenatie over het al dan niet bedekken van het vrouwelijke hoofd met:Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.". Ik weet dat er uitleggers zijn die dat uit elkaar trekken maar dat is mij te ver gezocht. Als nu de gemeenten Gods niet de gewoonte hebben het vrouwenhoofd te bedekken, wat zijn de gemeenten dan die dat wel doen??
Gerteke
@plderoos: volgens mij bedoelt Paulus met 'wij hebben zulke gewoonten niet': de gewoonte om twistgierig te zijn; niet de gewoonte om een hoofddeksel op te doen.
Caroline47
@plderoos Als Paulus zegt 'wij hebben zulke gewoonten niet' Dan slaat die op het tekstgedeelte wat er na komt: Twistgierigheid. Lees het maar in de kanttekeningen. Ik vond dit zelf ook altijd verwarrend, maar de kanttekeningen geeft er zeker een heel heldere blik op.
plderoos
@ Gerteke en Caroline.

Leuk dat jullie serieus reageren! Maar ik ben het niet met jullie, en dus ook niet met de kanttekenaren eens. En dat mag, want de kanttekeningen zijn menselijke uitleg op de SV en dus voor discussie vatbaar :)

Waarom ben ik het daar niet mee eens? alleen al door Paulus zijn redeneertrend. als je bijvoorbeeld Efeziërs doorleest redeneert hij steeds maar door op het voorgaande, de daarom's opdat's en want's vliegen je haast om de oren. En dan zou hij nu, tussen twee betogen, één over de hoofdbedekking en één over het avondmaal, zomaar als een soort van losse flodder opeens iets over twistgierigheid zeggen? Daar geloof ik niks van :) Andere vertalingen zoals de NBG51 en de (ik geloof mijn ogen niet dat ik dat schrijf!!) de NBV zijn dat met mij eens want die gaan daarná verder met "nu ik dit voorschrijf ..." oftewel, die uitdrukking over twistgierigheid gaat over het voorgaande.

Als ik dan nog eens terugblader naar die voorschriften over de hoofdbedekking dan heeft Paulus hele sterke argumenten om de vrouw een hoed op te laten zetten. Máár! Hij zegt ook: oordeel nu zélf, is het netjes dat een vrouw zonder hoofdeksel bid? En: leert de natuur u zelf niet dat ...

Oftewel, hij legt uit dat door de gebruiken of, zo je wilt, de cultuur in Corinthe het goed is dat, om de redenen die hij zojuist heeft genoemd, de vrouw haar hoofd bedekt, het is namelijk een schande als zij dat niet doet. Maar de andere gemeenten hebben die gewoonte niet.

Dat zou ook niet anders kunnen. Want Paulus was er zelf bij toen door de apostelen werd uitgesproken dat er aan de heidenen niets anders zou worden opgelegd dan zich te onthouden van afgoden, hoererij, het verstikte en van bloed. (handelingen 15) En dan zou hij ze nu opeens het dragen van een hoofddeksel opleggen?

Belangrijker is echter het niet geven van aanstoot. Dus als de cultuur is (of als bijvoorbeeld een losbandige cultuur daar juist om vraagt!) dat vrouwen zich zedig het hoofd bedekken moet je dat vooral doen, net zoals in corinthe, en als dat niet de gewoonte is pas je je daarbij aan. Dus terwijl het absoluut niet nodig is draagt mijn vrouw elke zondag zonder bezwaar een hoedje :)
AHHK76
But if anyone wants to argue this, I simply say that we have no other costum than this, and neither do God's other churches. 1 Corinthians 11: 16 New Living Translation
plderoos
@ AHHK76, dat zegt de NBV ook, maar ik vertrouw, en ik mag wel zeggen na behoorlijk grondige studie, de King James AV en de Statenvertaling méér.
Caroline47
@plderoos Bedankt voor je eerlijke, open en duidelijke mening. Het is altijd leuk om de mening van een ander te lezen, mits deze goed onderbouwd is, en die van jou is onderbouwd =)

Ik denk dat deze 'zaak' ook een zaak van gevoel is. Hoe je bent opgegroeid, hoe 'zwaar het er ingeprent is' en hoeveel en hoe vaak je de bijbel bestudeert.
Een ieder interpreteert dit gedeelte op zijn eigen manier. Ik draag zelf altijd een hoed...omdat het 'hoort' ....In onze kerk dan.
Maar ik geloof nooit dat als je écht tot waar geloof komt en als God je bekeert heeft, dat een hoed dan een struikelpunt is.

Het gaat er gewoon om wat je zelf vind, en waar jij je prettig bij voelt. Hierin moeten we elkaar respecteren en vrij laten...
plderoos
@ Caroline Zoals jij reageert, dat zouden meer mensen moeten doen, dankjewel!
Caroline47
@plderoos Ik hoop dat je met alle antwoorden en reacties bij elkaar een antwoord op je vraag hebt gekregen =)