Erge trilhanden

A. Kwakernaak / 1 reactie

Vraag

Ik wil deze vraag graag aan een dokter stellen. Momenteel verblijf ik in een ontwikkelingsland in verband met vrijwilligerswerk. Het is hier moeilijker om naar een dokter gaan. Ik heb de laatste paar maanden, ook al in Nederland, last van erge trilhanden. Het valt andere mensen ook op en soms is het zo erg dat ik mijn lenzen bijna niet in krijg. Extreme trilhanden treden bijna altijd op als ik weinig heb geslapen of inspannende activteiten heb gedaan. Als ik uitgerust ben, heb ik er minder of geen last van. Ik ben 22 jaar en heb geen last van stress of angstaanvallen. Het heeft volgens mij ook niet te maken met mijn verblijf in het buitenland, omdat ik er in Nederland ook al last van had. Mijn vraag is of het alleen met vermoeidheid te maken heeft, of kan het ook iets anders zijn? Ik realiseer me dat het niet mogelijk is om een diagnose te stellen, maar misschien kunt u met uw kennis wat tips geven. Alvast bij voorbaat dank voor de reactie.

Antwoord

Het is van belang om te weten of het alleen een trillen van de handen is. Zijn het meer onwillekeurige bewegingen of schokken en niet alleen van de handen maar ook van andere lichaamsdelen, dan is het raadzaam om daar eens een dokter naar te laten kijken.Is het echter alleen een trillen van de handen, lijkt het meer een essentiele tremor. De oorzaak is niet echt bekend. Wel kunnen de klachten verergeren bij vermoeidheid, alcoholgebruik, teveel roken en door bepaalde medicijnen zoals ventolin voor astma, prednison, schildkliermedicatie. Ook een schildklierafwijking kan een tremor geven.

Omdat het bij u alleen optreedt bij vermoeidheid is het waarschijnlijk een onschuldige afwijking. Er zijn onderzoeken dat propranolol, een betablokker , een gunstig effect kan hebben. Het is goed om dat t.z.t. eens met een huisarts te bespreken.

A. Kwakernaak

Lees meer artikelen over:

medisch
1 reactie
davinci
Het gebeurt ook wel bij teveel cafeïne (bv. koffie)