Lichaam leren accepteren

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 1 reactie

Vraag

Bestaan er bepaalde oefeneningen die ik misschien kan gebruiken om mijn lichaam te leren accepteren...? Ik heb hier namelijk moeite mee en omdat je dagelijks met je lichaam geconfronteerd wordt, zou ik graag willen weten hoe ik mezelf kan accepteren. Alvast hartelijk bedankt!!

Antwoord

In je vraag schrijf je niet niet wat de oorzaak is van het niet accpeteren van je lichaam en ook niet of het om je hele lichaam gaat of bepaalde delen ervan. Ik geef dus wat algemene adviezen.

Niemand heeft een perfect lichaam. Ik heb ergens een slogan gelezen: van de 2 biljoen vrouwen op aarde zijn er maar 8 met een perfect lichaam. De overigen vinden bepaalde delen ervan niet mooi. Wat mooi is, is voor een gedeelte subjectief. Dat zie je bijvoorbeeld als het gaat om de verhouding lengte/gewicht. In sommige culturen is dik zijn mooi en er zijn ook maar weinig mensen die de hedendaagse magere fotomodellen mooi vinden. Als christen mogen we weten dat ons lichaam een tempel is van de Heilige Geest. Dat alleen al maakt ons lichaam mooi!

Veel mensen hebben vooral moeite met bepaalde lichaamsdelen. Ze vinden bijvoorbeeld hun benen te dik, hun neus te groot of hun borsten te klein. Wat dan opvalt is dat ze zelf daar heel erg de nadruk op leggen, het als heel storend ervaren en ook denken dat het anderen meteen opvalt. Als ze andere mensen er naar vragen, valt die dat vaak niet eens op. Je kunt een goede vriend of vriendin er bijvoorbeeld eens naar vragen.

Verder 'vergeten' mensen die moeite hebben met bepaalde lichaamsdelen, dat er veel andere delen juist mooi zijn. Ze blijven steeds kijken naar datgene wat ze niet mooi vinden, terwijl het voor acceptatie van je lichaam juist belangrijk is te kijken naar wat mooi is. En daarbij is niet alleen de buitenkant belangrijk!

Je kunt met kleding en/of make-up de mooiere kanten van je lichaam benadrukken. Een kleur- of stijladvies kan daarbij echt helpen.

De mate waarin je jezelf accepeteert kan ook sterk afhangen van wat je in je jeugd daarover meekrijgt. Ouders voor wie je niet goed genoeg was, gepest worden door leeftijdsgenoten of misbruik hebben een negatieve invloed op de mate waarin je jezelf accpeteert.

Tot slot: ik heb een onderzoek gelezen waarin jongeren werden gevolgd die een gebit hadden wat niet goed recht stond. Een deel van die jongeren droeg jarenlang een beugel, bij de anderen werd het gebit niet gecorrigeerd. Na een aantal jaren werd onderzocht in hoeverre het al dan niet "perfecte gebit" bijdroeg aan hun zelfacceptatie en levensgeluk, dit bleek niet van invloed te zijn. Er zijn genoeg mensen met een verre van perfect lichaam die geen moeite hebben met zelfacceptatie en mensen met een mooi lijf, die zich daarin diepongelukkig voelen.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

psychologie
1 reactie
janvanverweg
een 'oefening die je kan doen is dagelijks God danken voor het lichaam dat Hij je gegeven heeft.
als je je lichaam als een geschenk van God leert zien, dan hoop ik dat je het 'op waarde' gaat schatten!