Vader bezoekt prostituee

Ds. M.A. Kuyt / 7 reacties

Vraag

Ik heb een vraag waar ik zelf niet uitkom. Ik ontdekte een tijd geleden dat mijn vader porno kijkt. Ik vond het eerst wel vreemd, maar dacht dat alle mannen dat wel eens doen. Ik heb hem toen een lange tijd goed in de gaten gehouden en hem, zonder dat hij het weet, bespioneerd. Zo kwam ik erachter dat hij een vreemde fetisj heeft voor SM. Hij gaat vaak thuis weg en dan heeft hij een heel vaag verhaal over waar hij heen gaat. Nu ben ik hem pas gevolgd en hij ging naar een hoerenbuurt. Later ging hij ook bij een hoer naar binnen. Ik weet zeker dat hij dit al vaker heeft gedaan. Ik weet ook zeker dat mijn moeder geen weet heeft van al mijn vaders praktijkjes. Ik heb er heel voorzichtig naar gevraagd, maar ze weet niets. Ik weet heel zeker dat de dingen die mijn vader doet zonde zijn. Ik heb veel gebeden wat ik hiermee aan moest en op een gegeven moment werd me duidelijk dat ik het er met mijn vader over moest hebben. Toen heb ik mijn zus in vertrouwen genomen. Zij was ook erg geschokt. Samen hebben we met mijn vader gepraat en hem verteld wat we weten en dat dit zonde is. De Heere wil dit niet! Ons verhaal landde echter totaal niet. Hij vertelde dat hij en mijn moeder geen seks meer hebben en dat hij daarom deze dingen doet. Hij is na het gesprek gewoon verder gegaan met zijn leventje, zij het wat stiekemer en subtieler. Ik weet niet wat ik hier mee aan moet. Moet ik dit aan mijn moeder vertellen? Zij zal zo verdrietig zijn, ze heeft al best een zwaar leven en ik wil haar last niet zwaarder maken. Aan de andere kant heeft ze, denk ik, ook wel een recht om het te weten. Wat wil God hierin van mij? Ik heb er al veel voor gebeden, maar ik weet nog steeds niet wat ik moet doen. Ik hoop dat u goede raad heeft. Alvast superbedankt!

Antwoord

Allereerst vind ik het heel moedig wat je gedaan hebt door je zus in vertrouwen te nemen en daarna met je vader er openlijk over te spreken. Dat is de bijbelse weg. Wat verdrietig dat je vader -na dit onderhoud- toch zijn zondige weg is blijven vervolgen. Ik weet niet in hoeverre je vader op de Bijbel aanspreekbaar is, maar je hoeft toch niet zoveel van de Bijbel te weten om te beseffen dat de weg die hij gaat absoluuut in strijd is met wat God wil. En wat God met het huwelijk voor heeft.

Zo te merken spreekt zijn geweten wel, omdat hij de dingen nu wat subtieler doet. Toch blijft het vreemd dat hij zijn gedrag niet veranderd heeft, nu hij 'ontdekt' is en zijn kinderen het nu weten. Want hij zal ongetwijfeld van binnen weten dat het balletje is gaan rollen en dat vroeg of laat zijn vrouw er achter zal komen. De kring van mensen die het weten zal alleen maar groter worden en daardoor zal zijn 'imago' alleen maar afbrokkelen. Toch weerhoudt dit hem er niet van om met zijn zondige gedrag te stoppen. Waarschijnlijk zijn zijn seksuele begeerten zo sterk, dat hij die laat prevaleren boven alle schade die hij nu veroorzaakt.

Het laat ook zien dat het huwelijk van je ouders niet functioneert zoals het zou moeten en dat je vader niet in het huwelijk investeert. Zo te horen is er geen seksueel contact tussen je ouders. Hier ligt één van de oorzaken van het 'vreemdgaan' van vader. Het ontbreken van seksueel verkeer kan verregaande gevolgen hebben, zie 1 Kor. 7:3-5. De Bijbel legt er reeds de vinger bij. Wanneer je vader en moeder met elkaar in gesprek komen over het gedrag van vader, dan zal je vader dit argument zeker noemen en de zwarte piet richting je moeder schuiven. Waarschijnlijk zal je moeder zichzelf als de schuldige gaan zien. Ze zal hem dan ook waarschijnlijk niets verwijten en zo de 'passieve' partij blijven. Als je vader een echtscheiding zou voorstellen, zal je moeder dat waarschijnlijk niet tot het laatste toe tegenhouden, omdat ze zichzelf als mede-oorzaak van het probleem ziet.

Het lijkt me pastoraal niet verstandig om je moeder buiten je vader om op de hoogte te stellen van wat er gaande is. Dat zal je moeder heel moeilijk kunnen verwerken juist omdat ze zichzelf als de schuldige ziet en waarschijnlijk niet weet wat ze doen moet. Zowel je moeder als je vader zijn schuldig aan wat er nu is gebeurd.

Wel wil ik onderstrepen dat het niet-hebben van seks in bijbels licht nooit een argument kan zijn voor je vader om het op een andere manier te 'compenseren'. Daarin is hij beslist fout. Want waarom hebben je ouders -voor zover ik dat kan inschatten- daar nooit eerlijk over gesproken met een geopende Bijbel? Bijv. met 1 Kor.7 op tafel? In een 'goed' huwelijk met openheid en respect voor elkaar (en zeker met veel liefde naar elkaar!) zou dit toch bespreekbaar moeten zijn en mogen we hopen en bidden dat God ons een weg wil wijzen?

Het lijkt me daarom verstandig dat eerst je vader er (opnieuw) op gewezen wordt, dat hij fout bezig is en hier onmiddelijk mee moet stoppen. En dat er geen enkel bijbels argument is ten voordele van zijn gedrag. Je moeder zal het ook moeten weten wat er aan de hand is. Maar alleen als je vader er ook bij is. Het lijkt me verstandig dat de kinderen naar vader gaan en zeggen: zoals de situatie nu is, kan het niet langer. Wij willen om de tafel gaan zitten: als kinderen, samen met jullie beiden. We hebben namelijk als kinderen het gevoel dat het niet goed gaat met het huwelijk van onze ouders. En we willen daar eens over praten. Hopelijk lukt het om zo rond de tafel te zitten en je vader te laten uitspreken wat hij nu doet en te letten op de reactie van moeder. En te zoeken naar een weg die begaanbaar is.

Het is een wat vreemde situatie dat kinderen dit moeten doen. Het is beter om de eigen predikant in de arm te nemen als vertrouwenspersoon en te zoeken naar een weg, waarin vader stopt met zijn gedrag. Tot inkeer komt. En dat de relatie met moeder niet stuk gaat maar dat zij beiden in het spoor van Gods Woord gaan. Dit zal waarschijnlijk niet kunnen zonder professionele hulp (naast de pastorale zorg van de kerkelijke gemeente). Bovenal niet zonder de hulp van Hem Die man en vrouw in het huwelijk aan elkaar heeft verbonden (o.a. om hoererij te voorkomen, zie het huwelijksformulier!).

Laten we bidden om wijsheid van de Heilige Geest om op een juiste wijze hierin te handelen. En om de werking van de Geest in hart van vader en moeder. Het is immers die Geest Die bekering schenkt. Vergeving en vernieuwing.Het zal geen makkelijke weg zijn, maar wat bij de mens onmogelijk is, dat is mogelijk bij God.

Veel wijsheid en kracht toegebeden,
Ds. M. A. Kuijt

Tags in dit artikel:

overspelvader
7 reacties
Catherine
Volgens mij is het niet hebben van seks pas een probleem als 1 van beiden hier moeite mee heeft of er (veel)meer behoefte aan heeft. Ik las laatst in een blad dat er betrekkelijk veel echtparen zijn die helemaal geen seksuele gemeenschap meer hebben, met beider goedvinden ! En volgens mij zijn dit echt niet allen vreemdgangers. Het verbaasde mij, ik dacht dat het sporadisch voorkwam, bijv. in geval van ziekte van de partner, maar er bestaan mensen die er geen behoefte (meer) aan hebben !
Ik vraag me af waarom de moeder hier schuld aan heeft ? Het kind weet de reden van het niet hebben van seks immers niet ? En wie weet voelt moeder zich helemaal niet schuldig als het haar verteld wordt. Het zou toch ook kunnen dat hij bij zijn vrouw SM praktijken wilde toepassen en zij daar absoluut geen zin in had (m.i. terecht) Hoe weet vraagsteller dat vader een voorkeur heeft hiervoor ?
Het is een precaire kwestie, ik zou het heel moeilijk vinden om mijn vader op iets dergelijks te betrappen en hem aan te spreken maar nog moeilijk om dit aan mijn moeder te vertellen.
TJH
Het gevolg is alleen dat de vragensteller en de zus dit geheim weten, en de moeder niet wat (waarschijnlijk)zorgt voor veel strijd. Blijven bidden tot God! Soms kun je er moedeloos van worden en lijkt de hemel van koper, maar God hoort altijd! Ook in tijden wanneer wij het zelf niet zo zien. Juist dan! Geef het over aan Hem. Dan krijg je denk ik ook wat meer rust.
justme
Heftig verhaal! Moeilijk om zoiets te ontdekken van je vader, wel heel moedig dat je het open wilt breken en Gods weg hierin wilt zoeken.
Ik denk idd net als de dominee dat het belangrijk is om iemand die buiten de situatie staat in vertrouwen te nemen, het moet niet zo zijn dat de vader hiermee door kan gaan.
Vreemde gedachte dat de moeder hier ook schuld aan heeft. Weet nog niet zo goed wat ik daar van moet denken.
Iig heel veel sterkte, en wijsheid in hoe je hiermee om moet gaan! Blijf bidden, dan openbaart God Zijn wil echt!
drj
Voordat er wordt gefilosofeerd of de oorzaak mede bij gebrek aan seks in het huwelijk ligt, is het nodig, zoals Ds. Kuyt ook heeft geschreven ook met de moeder te praten.
Deze man heeft namelijk voldoende reden om zijn eigen gedrag goed te praten. Het kan waar zijn, maar ook net zo goed niet waar zijn. Aan zijn integriteit moet in ieder geval op dit moment ernstig getwijfeld worden.

Gods wijsheid en zegen wenst Drj.
scfbuddy
Wat een enorm moedig gedaan van de vraagsteller. Er is duidelijk iets scheefgegroeid en als gevolg daarvan reageert de vader zoals die reageert. Zondige patronen hebben zich vastgezet. Nu is zonde het krachtigst in het donker en is er nu iets aan het licht gekomen. Dat kiertje moet verder open, maar daar zal deze vader zelf initiatief voor moeten nemen. Vanuit Setting Captives Free hebben we regelmatig cursisten die naast porno kijken het ook in de praktijk hebben gebracht wat ze zagen (bijv. webcam sex of prostitutie) en begeleiden daarnaast ook partners van deze mannen (door vrouwlijke medewerkers die zelf ook zo'n man hebben). Er is een mooie netwerksite www.kostbaarvaatwerk.nl voor vrouwen die met zo'n moeilijke situatie te kampen hebben. Ik wil de vraagsteller en hun moeder hier graag op wijzen. Veel wijsheid!
EVA
Deze man is gebonden door onreine banden, en die hebben zeker een oorzaak, dat er iets niet goed is tussen je ouders op sexueel gebied is duidelijk, en daar is de bijbel ook duidelijk over, als het gaat om hoe het tussen man en vrouw behoord te zijn, de achterliggende reden weten we niet waarom je ouders totale onthouding hebben, maar dat is nog geen reden om naar de hoeren te gaan.
Steun je vader niet in zijn zonden maar wel als vader, veroordeel hem niet, wel zijn daden.
Zeker als dit openbaar komt zal iedereen klaar staan met de spreekwoordelijke stenen om hem te stenigen, maar er is een weg terug ook voor je vader. Bid voor je vader, maar ook voor je moeder.
Heel veel sterkte, goed antw van de beantwoorder.
Liefdeshoeder
Bidden, bidden bidden en nog eens bidden. En dan hopen dat Jezus helpt. Hij heeft zoveel voor ons gegeven! En zijn liefde reikt toch wel even wat verder dan die van een prostituee ons inziens.