Vaak krijg ik, als ik gedoucht heb, allemaal rode vlekken op mijn huid die soms ...

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Vaak krijg ik, als ik gedoucht heb, allemaal rode vlekken op mijn huid die soms best kunnen jeuken. Na driekwartier zijn ze dan ook weer verdwenen. Ik douche best warm, omdat ik dat gewend ben... Zou het daaraan kunnen liggen of zou het ook wat anders kunnen zijn?

Antwoord

Wanneer de bulten lijken op bulten die je krijgt als een brandnetel hebt aangeraakt zou er mogelijk sprake kunnen zijn van galbulten, netelroos of urticaria. Dit kan ontstaan op een allergische prikkel, maar kan ook ontstaan door een fysische prikkel bijvoorbeeld: koude, warmte of druk (strakke kleren). Men krijgt spontaan rode wat verheven vlekken op de huid welke sterk jeuken. Deze verdwijnen doorgaans spontaan binnen zes tot acht uur. Krijg je het ook wanneer je een lauwe douche neemt?

Groeten, José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch