Door handicap samenwonen

Ds. C.J.P. van der Bas / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 21 jaar en heb sinds één jaar een gehandicapte broer van 19. Hij is deze maand gaan samenwonen met zijn vriendin, omdat hij 24 uur per dag verzorging nodig heeft. Een huwelijk willen zij niet omdat zij er geen geld voor hebben. Denkt u dat God hen het samenwonen net zo zwaar aanrekent als mensen die geen verzorging nodig hebben?

Antwoord

Beste vraagsteller. De situatie die je schetst is er één van diep ingrijpende aard. Je verwoordt niet exact wat er is voorgevallen, maar achter de omschrijving, dat sinds een jaar je broer zodanig gehandicapt is dat hij dag en nacht verzorging nodig heeft, gaat veel schuil. Veel leed en veel zorg.

Je vraag is ondertussen van een soort, waar ik toch moeite mee heb. Zou God het samenwonen in ô'n situatie minder erg vinden en minder zwaar aanrekenen dan in een situatie waarin twee gezonde mensen daartoe besluiten? Gods geboden zijn nooit onbarmhartig. Ze zijn door Hem gegeven niet naar de smaak van de mens, maar ondertussen wel met het oog op het welzijn van de mens.

Wat ik in je vraag proef heeft een beetje de schijn alsof je het van God niet echt barmhartig zou vinden, wanneer Hij Zijn wet (als man en vrouw samenleven zonder gehuwd te zijn is onaanvaardbaar) even streng zou handhaven tegenover lichamelijk gehandicapten als tegenover gezonden van lijf en leden. Nogmaals Gods wetten zijn niet onbarmhartig. God vraagt niet wat onmenselijk is, Hij eist juist wat nuttig en heilzaam is voor ons. Alleen: mijn vraag is: Is het 'onmenselijk' om te vragen éérst te huwen voor de wet voordat je samen gaat leven? Hoeveel geld extra is er nu helemaal voor nodig om getrouwd te raken? Gesteld dat ze na een tijdje verkering hadden besloten tot een burgerlijk huwelijk en tot een verzoek om kerkelijke bevestiging en inzegening. Zou de kerkelijke gemeente hen dan het vel over de neus gehaald hebben voor die betreffende kerkdienst? Zeker wanneer ze in alle eerlijkheid zouden hebben verteld, dat ze weinig of niets te besteden hebben?

En... de ceremonie in het gemeentehuis: Hoeveel euro's zou dat kosten? Als je daarvoor een niet al te courant tijdstip in de week uitkiest? Maandagmorgen bijvoorbeeld. Dat is dan volgens mij in veel gemeenten zelfs (haast) kosteloos! Of zit het in het kostuum en in de bruidsjurk met aanverwante artikelen? Of in de kosten van een receptie? Ik zou zeggen: Hoe uitbundig moet het dan?

Wanneer de HEERE Die weet wat goed is voor ons, veel beter dan dat wij het weten, wanneer Hij zegt in Zijn Woord: Zo zal het onder u niet zijn. En onze enige reden voor het ontwijken van Zijn gebod zou zijn: Ik heb niet genoeg geld voor een bruidsjurk of een bruiloft. Is er dan volgens jou zelf echt reden voor God om iets wat zonde is in Zijn oog maar wat minder zwaar aan te rekenen? Is dan volgens jou zelf God onbarmhartig wanneer Hij in zo'n situatie Zijn wet handhaaft, die ons ten goede door Hem is gegeven? Nee, ik denk dat in zo'n situatie een sobere huwelijkssluiting in gemeentehuis en kerk de aangewezen weg was geweest voordat je broer en zijn vriendin gingen samenleven.

En nog zeg ik: Laat het zo gauw mogelijk burgerlijk gebeuren. Zoals het nu gaat is het, hoe moeilijk de situatie van je broer ook is, en hoeveel respect je ook voor zijn vriendin kunt hebben dat zij de zorg voor hem op zich neemt. Zo gaat het niet naar Gods wil. En gegeven de situatie zoals je die schildert, is het voor God niet anders of je gehandicapt en dus hulpbehoevend bent of niet. Want: voor de huwelijkssluiting zelf (gemeentehuis en kerk) KÁN de kwestie van het benodigde geld geen belemmering zijn.

Ik bid met jou dat je broer en zijn vriendin ook tot dat inzicht mogen komen. En dat ze door Gods Woord en Geest geleid nog van hun verkeerde schreden zullen terugkeren. Maar meest, dat zij door genade de toevlucht leren nemen tot God Die met Zijn Wet en Evangelie tot ons komt.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. J. P. van der Bas, Woudenberg

Tags in dit artikel:

samenwonen